پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات؛ طرفداران برخی احزاب بازنده برای تظاهرات و راهپیمایی به خیابان ها آمدند. اعتراض کنندگان نه تنها در شهر بیشکک بلکه سایر مناطق کشور نیز تجمع کردند. رهبران احزاب سیاسی بازنده اظهار داشتند که نتایج آرا را به رسمیت نمی شناسند و به نقض قانون انتخابات اشاره کردند.

Митинг граждан и представителей партий, которые недовольны результатами выборов в Жогорку Кенеш на площади Ала-Тоо в Бишкеке

صبح ۴ اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی ( ۱۳ مهر۱۳۹۹) هفتمین دوره انتخابات پارلمانی در جمهوری قرقیزستان برگزار گردید. در سراسر کشور بیش از ۲۴۰۰ صندوق اخذ رای پیش بینی شده بود  و حدود ۳۰ هزار نیز بعنوان ناظر در این رویداد مهم سیاسی قرقیزستان حضور داشته اند. برای شرکت در این دوره از انتخابات پارلمانی بیش از ۳ میلیون شهروند قرقیزستان و ۱۶ حزب سیاسی ثبت نام کرده بودند. منابع رسمی تعداد شرکت کنندگان در رای گیری را  حدود ۲ میلیون نفر اعلام کردند. بر اساس شمارش الکترونیکی ۴ حزب سیاسی "بیریمدیک"، "مکنیم قرقیزستان"، "قرقیزستان" و "بوتون قرقیزستان" به پیروزی رسیده بودند ولی بر اساس شمارش دستی تنها سه حزب سیاسی "بیریمدیک"  نزدیک ۲۵ درصد، "مکنیم قرقیزستان" نزدیک ۲۴ درصد و "قرقیزستان" بیش از ۷ درصدآرا را کسب کرده  و به پارلمان راه یافته بودند.

پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات؛  طرفداران برخی احزاب بازنده برای تظاهرات و راهپیمایی به خیابان ها آمدند. اعتراض کنندگان نه تنها در شهر بیشکک بلکه سایر مناطق کشور نیز تجمع کردند. رهبران احزاب سیاسی بازنده اظهار داشتند که نتایج آرا را به رسمیت نمی شناسند و به نقض قانون انتخابات اشاره کردند. تعداد تجمع کنندگان تا شب به حدود ۵-۴ هزار رسید. معترضان تا ساعت ۸ شب منتظر عکس العمل و پاسخ رسمی از طرف دولت بودند. تا این ساعت  از طرف دولت هیچ کسی بیرون نیامد و پاسخی به اعتراضات مردم نداد. نهایتا معترضان تصمیم گرفتند به سمت آق اوی (کاخ سفید، ساختمان پارلمان) حرکت و برای ورود به ساختمان تلاش کردند.

 پلیس برای پراکنده کردن معترضان به گاز اشک آور، نارنجک صوتی و گلوله های پلاستیکی  متوسل شد. در  درگیری های روی داده بیش از ۵۰۰ نفر مجروح و ۱ نفر نیز کشته شد. همچنین در اثر این درگیری ها برخی از سیاستمداران سرشناس از جمله "جنار آقایف" رئیس حزب "آتامکان" (حزب بازنده) و تمیربیک آسان بیک اف رئیس حزب "مکن اینتیماگی" (حزب بازنده) مصدوم  شدند.

درگیری  در نیمه های شب به اوج خود رسید و معترضان حدود ساعت۳ صبح کاخ سفید را به اشغال خود در آوردند. اوایل بامداد ۶ اکتبر، بخشی از معترضان به سوی کمیته دولتی امنیت ملی کشور هجوم برده و  برخی از سیاستمداران بازداشتی از جمله آلمازبیک آتامبایف رئیس جمهور سابق، صادر جپاروف نماینده  سابق پارلمان ، صفر اسحاق اف نخست وزیر سابق را آزاد کردند.

https://s.wtrfall.com/item_image-image/64quP7qPIe4UWe6tyyo_Bw-article.jpg

گفتنی است که نزدیک بامداد ۶ اکتبر افراد و کاروان های زیادی از مناطق  مختلف و از خارج شهر بیشکک  برای کمک به مخالفان وارد میدان آلاتو شده بودند.

ساعت ۸ صبح روز ۶ اکتبر

- سیاستمداران مخالف شورای امنیت تشکیل دادند و مسئله ثبات وضعیت اجتماعی و سیاسی قرقیزستان را بررسی کردند.

-  آلماز بیک آتامبایف رئیس جمهور سابق، پس ا آزادی دیشب از زندان ؛  در رزیدانس خود در روستای کوی تاش قرار دارد.

- در میدان آلاتو تنها  مخالفان و معترضان حضور دارند ، خبری از نیروهای انتظامی و پلیس نیست.

- شیکمامات اف نامزد از حزب "بیربول" خود را به عنوان رئیس موقت دادستان کل معرفی کرده و نتایج انتخابات پارلمانی را باطل اعلام کرده است.

- در میدان آلاتو تجمع مردم ادامه یافته و صادر جپاروف نماینده سابق پارلمان خطاب به معترضان سخنرانی کرد. مردم با تشویق از او استقبال کردند. او نیز در بازداشت بوده و همین دیشب  آزاد شده است.

- کمیسیون مرکزی  انتخابات  قرقیزستان قرار است با برگزاری  نشست فوق العاده پیشنهاد ۱۲ حزب سیاسی در خصوص به رسمیت نشناختن انتخابات پارلمانی را مورد بررسی  قرار دهد.

ساعت ۹ صبح ۶ اکتبر

- سورونبای جئین بیک اف رئیس جمهور قرقیزستان بیانیه ای در مورد اوضاع سیاسی کنونی کشور صادر کرد. رئیس جمهور در بیانیه خود گفت:

" شب گذشته تعدادی از نیروهای سیاسی تلاش کردند تا به طور غیر قانونی قدرت  را به دست گیرند. آنها به بهانه نتایج انتخابات نظم عمومی را بر هم زدند. آنها زندگی آرام  را مردم  شهر بیشکک را سلب نمودند. از دستور پلیس سرپیچی کردند؛ پزشکان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به ساختمان های دولتی آسیب رساندند. من به پلیس دستور دادم تا شهروندان را به خطر نیندازند و از شلیک بسوی مردم و خونریزی اجتناب کنند. تمام اقدامات  لازم برای جلوگیری از تشدید اوضاع را انجام داده ایم. آرامش و ثبات کشور و جامعه  از هر پست و  مقامی بلاارزش تر  است. من به کمیسیون مرکزی انتخابات کشور پیشنهاد کردم که  تخلفات احتمالی در انتخابات دیروز را بررسی کنند و در صورت لزوم، نتایج را باطل کنند".

- ۵۹۰ نفر مجروح  و ۱ نفر فوت  در ناآرامی ها و درگیری های شب گذشته بیشکک

- معترضان ساختمان شهرداری شهر بیشکک را به کنترل خود در اوردند.

- میتینگ در شهر اوش، اصیل بیک جئین بیک اف نماینده پارلمان و برادر رئیس جمهور خطاب به تجمع سخنرانی کرد.

- تشدید اوضاع در شهر اوش، شرکت کنندگان میتینگ به دو گروه: هواداران جئین بیک اف و مخالفان تقسیم شدند و به یک دیگر فریاد می زنند.

- داوطلبان مردمی زباله ها و سنگ ها را جمع آوری و میدان آلاتو مرکز اصلی درگیری های شب گذشته را پاکسازی نمودند.

استانداران استان های ایسیک کول، نارین، تالاس، بادکند و شهرداران شهرهای بیشکک و اوش استعفا دادند.

ساعت ۱۳:۰۰ ظهر ۶ اکتبر

-

شورای هماهنگی تشکیل شده و در ساعت ۱۳:۳۰ نشست اعضای شورای هماهنگی برگزار شد. شورای هماهنگی شامل احزاب سیاسی: سوسیال-دموکرات، رسپوبلیکا، آتامکان، بوتون قرقیزستان، بیربال و زمانداش هستند.

- جایناک اوسن اولو رئیس شرکت دولتی رادیو و تلویزیون قرقیزستان استعفا داد.

ساعت ۱۴:۰۰ بعد از ظهر ۶ اکتبر

- نظر شورای هماهنگی: ۱. تشکیل جلسه فوق العاده نمایندگان پارلمان دوره ششم، ۲. انتخاب رئیس پارلمان جدید، ۳. استعفای دولت فعلی جمهوری قرقیزستان

-  المازبیک آتامبایف و سایر هواداران زنانی اش آزادی خود از زندان را قانونی اعلام کردند.

۱۴:۲۵- کمیسیون مرکزی انتخابات نتایج انتخابات پارلمانی را به رسمیت نشناخت.

ساعت ۱۵:۰۰ بعد از ظهر ۶ اکتبر

- البیک ابراهیم اف شهردار سابق شهر بیشکک آزاد شد.

- رئیس کل شبکه تلویزیونی پارلمانی "پیرامیدا" استعفا داد.

ساعت ۱۶:۰۰ بعد از ظهر ۶ اکتبر

- شورش ها در استان نارین آغاز شده است. مردم به ساختمان های دولتی هجوم برده  و خواستار استنعفای مقامات دولتی هستند.

- ولادیمیر زین الدینوف رئیس دفتر سازمان پیمان امنیت دست جمعی اعلام کرد که این سازمان از اوضاع قرقیزستان نگران است و سازمان مذکور رویدادهای قرقیزستان را مسئله ای داخلی  قلمداد می نماید. او ابراز اطمینان نمود که قرقیزستان  خود خواهد توانست وضعیت فعلی را  حل و فصل کند.

- نزدیک ۱۰ نماینده پارلمان دوره ششم برای جلسه فوق العاده آمدند، امکان دارد جلسه برگزار نشود.

- شهردار شهر قند استعفا داد.

- وضعیت در مرزهای کشور ثابت است.

قادر مالک اف معاون مفتی مسلمانان قرقیزستان طی پیامی ویدئویی مردم را به وحدت و همبستگی فرا خواند.

نکته ک

تا لحظه تنظیم این گزارش  خبری از استعفا یا کناره گیری احتمالی رئیس جمهور و دولت قرقیزستان منتشر نشده است.  جئین بیک اف رئیس جمهور مردم را به حفظ ثبات فرا  خوانده و در عین حال اعلام کرده است که اوضاع را در کنترل دارد.   

۱۵/۷/۱۳۹۹

کد خبر 2099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =