کتاب "جهان نظامی گنجوی" میر جلال که حاصل همکاری "خانه نویسنده" و "بنیاد فرهنگ و میراث ترک" می باشد، منتشر شد.

این کتاب بخشی از مجموعه "شخصیت‌های برجسته جهان ترک" است. اولین کتاب منتشر شده در این مجموعه، کتاب "حیدر علی‌ اف و محمد فضولی" است که به دستور الهام علی‌ اف رئیس جمهور آذربایجان به مناسبت پنج‌ صدمین سالگرد تولد محمد فضولی شاعر بزرگ منتشر شده است. مراسم رونمایی از این کتاب در مقر اصلی بنیاد فرهنگ و میراث ترک برگزار شد و در آن نویسندگان، شاعران، ادبیات‌شناسان، نمایندگان دیپلماتیک کشورهای ترک در باکو و همچنین اعضای برجسته رسانه‌ها شرکت کردند.

رونمایی از کتاب "جهان نظامی گنجوی" میر جلال

باکو، ۱۵ سپتامبر، آذرتاج

کتاب "جهان نظامی گنجوی" میر جلال که حاصل همکاری "خانه نویسنده" و "بنیاد فرهنگ و میراث ترک" می باشد، منتشر شد.

این کتاب بخشی از مجموعه "شخصیت‌های برجسته جهان ترک" است. اولین کتاب منتشر شده در این مجموعه، کتاب "حیدر علی‌ اف و محمد فضولی" است که به دستور الهام علی‌ اف رئیس جمهور آذربایجان به مناسبت پنج‌ صدمین سالگرد تولد محمد فضولی شاعر بزرگ منتشر شده است. مراسم رونمایی از این کتاب در مقر اصلی بنیاد فرهنگ و میراث ترک برگزار شد و در آن نویسندگان، شاعران، ادبیات‌شناسان، نمایندگان دیپلماتیک کشورهای ترک در باکو و همچنین اعضای برجسته رسانه‌ها شرکت کردند. شفق مهرعلی اوا، مدیر اجرایی "خانه نویسنده"، در این مراسم با تأکید بر اینکه نظامی گنجوی ستونی از ستون‌های ادبیات جهان ترک است، گفت: میراث او از زمان خلق آثارش، علاوه بر ارزش‌های انسانی که در آثارش ستایش شده است، به دلیل ترویج تفکر ترکی، به الگو، منبع الهام و راهنمایی برای جهان ترک تبدیل شده است. علاوه بر اینکه در آثار نظامی به تاریخ و فلسفه یونان، هند و سایر ملل شرقی جهان پرداخته شده است، از ضرب‌ المثل‌ها و حکایات مربوط به سنت‌های باستانی اوغوز-قپچاق نیز استفاده شده است. نظامی با چنین وحدتی، چهره معاصر آذربایجانی و آذربایجان‌گرایی را از قرن یازدهم تا امروز به ما نشان می‌ دهد.

کتاب "جهان نظامی گنجوی" میر جلال که حاصل همکاری "خانه نویسنده" و "بنیاد فرهنگ و میراث ترک" می باشد، منتشر شد.

آکتوتی رایمکولووا، رئیس بنیاد فرهنگ و میراث ترک، با یادآوری اینکه این بنیاد به ابتکار الهام علی‌ اف  رئیس جمهور آذربایجان و با حمایت روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه تأسیس شده است. وی افزود: این سازمان تا کنون پروژه‌ های متعددی را برای معرفی فرهنگ و میراث ترک در جهان اجرا کرده است. علاوه بر مجموعه "شخصیت‌ های برجسته جهان ترک" این بنیاد مجموعه کتاب‌  هایی با عنوان "جواهرات ادبی جهان ترک" و "جواهرات علمی جهان ترک" را نیز منتشر شده است. آکتوتی رایمکولووا همچنین گفت: "ما معتقدیم که این کتاب با استقبال گرم کتابخوانان مواجه خواهد شد و علاقه آذربایجانی‌ها را هم به مطالعه عمیق میراث هنری نظامی گنجوی و هم به آثار علمی و ادبی میر جلال افزایش خواهد داد. " در این مراسم، فرید حسین، رئیس شورای جوانان اتحادیه نویسندگان آذربایجان، تحسین متلّیم اف استاد دانشگاه دولتی باکو در رشته زبان و ادبیات، و رافائل حسینوف مدیر موزه ملی ادبیات آذربایجان به نام نظامی گنجوی نیز سخنرانی کردند و با اشاره به بررسی عمیق جهان معنوی نظامی در آثار میر جلال، تأکید کردند که این میراث به عنوان میراث ادبی برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند.

کتاب "جهان نظامی گنجوی" میر جلال که حاصل همکاری "خانه نویسنده" و "بنیاد فرهنگ و میراث ترک" می باشد، منتشر شد.

سعدت یوسیفوا معاون وزیر فرهنگ، نیز با تأکید بر اینکه چنین پروژه‌هایی به ادبیات و فرهنگ جهان ترک کمک شایانی می‌کند، سخنرانی کرد. حافظ پاشایف، پسر میر جلال، رئیس دانشگاه ADA و سفیر سابق، با ایراد سخن پایانی، بر اهمیت معرفی آثار نویسندگان ادبی جهان ترک تأکید کرد و برای بنیاد فرهنگ و میراث ترک آرزوی موفقیت کرد. در بخش هنری مراسم، رامیل قاسیموف، سولیست اصلی تئاتر اپرا و باله آکادمیک، مدیر فیلارمونیک دولتی گنجه و هنرمند افتخاری، آریاهای مشهور بر اساس غزلیات نظامی را اجرا کرد. در پایان مراسم، اولین نمونه از مجموعه چای جدید "توران" که از انواع چای کشت شده در مزرعه کشاورزی "چای سبز" لنکران تهیه شده بود، به آکتوتی رایمکولووا، رئیس بنیاد فرهنگ و میراث ترک، اهدا شد.

https://azertag.az/xeber/mir_celal_nizami_gencevi_dunyasi_kitabinin_teqdimati_olub-۳۱۸۰۴۵۰

زندگی و فعالیت میر جلال پاشایف

میر جلال علی اوغلو پاشایف در ۲۶ آوریل ۱۹۰۸ در یک خانواده روستایی فقیر در استان اردبیل ایران متولد شد. در کودکی به همراه پدرش به گنجه مهاجرت کرد و دوران کودکی خود را در آنجا گذراند. در سال ۱۹۱۸، هنگامی که تنها ۱۰ ساله بود، پدرش را از دست داد و تحت سرپرستی برادر بزرگترش قرار گرفت. با وجود زندگی پر از رنج و مشقت از همان ابتدای زندگی، میر جلال پاشایف با اراده و ایمان قوی بر مشکلات فائق آمد و به پیشرفت خود ادامه داد. او در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹ با کمک انجمن خیریه تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند و پس از تأسیس حکومت شوروی در آذربایجان، وارد مدرسه معلمان گنجه شد. او به سرعت به عنوان رئیس تشکیلات دانشجویی و سپس رئیس تشکیلات دانشجویی شهر گنجه انتخاب شد.

کتاب "جهان نظامی گنجوی" میر جلال که حاصل همکاری "خانه نویسنده" و "بنیاد فرهنگ و میراث ترک" می باشد، منتشر شد.

میر جلال پاشایف علاوه بر تحصیل در رشته ادبیات در انستیتو آموزشی شرقی قازان و تحصیلات دکترا در آکادمی علوم جمهوری آذربایجان، به عنوان معلم نیز فعالیت می‌ کرد و دانش خود را به نسل جوان منتقل می‌ کرد. نقش او در توسعه علم، ادبیات و آموزش آذربایجان در قرن بیستم بی‌بدیل است. میر جلال پاشایف در سال ۱۹۲۸ وارد دنیای ادبیات شد و در همان سال اولین اثر تحقیقاتی خود را منتشر کرد. رمان "مانیفست یک جوان" که با استقبال گسترده روبرو شد، او را به عنوان نویسنده‌ای با سبک و سیاقی نو و خلاق معرفی کرد. آثار او از جمله داستان‌های کوتاه، رمان‌ها و مقالات پژوهشی، همگی نشان از عمق اندیشه و تسلط او بر زبان و ادبیات داشتند. از جمله آثار مشهور او می‌توان به "هنر شعری فیضی"، "ادبیات آذربایجان در قرن بیستم"، "مکاتب ادبی در آذربایجان (۱۹۰۵-۱۹۱۷) " و "اصول ادبیات‌شناسی" اشاره کرد. میر جلال پاشایف علاوه بر نویسندگی، استاد محبوب دانشگاه دولتی آذربایجان (اکنون دانشگاه دولتی باکو) بود و به عنوان یک استاد برجسته و محقق شناخته می‌ شد. او شخصیتی صادق، درستکار و مهربان بود که خانواده و فرزندان خود را بسیار دوست می داشت. جمله معروف او "بزرگترین اثری که در زندگی خلق کردم، خانواده‌ام است" نشان از اهمیت خانواده در زندگی او داشت.

میر جلال پاشایف که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ قرن بیستم با اشعار و سپس با داستان‌های کوتاه و مقالات خود در دنیای ادبیات حضور یافت، به سرعت به عنوان نویسنده‌ای با استعداد و خلاق شناخته شد و روح تازه‌ ای به ادبیات آذربایجان دمید. در طول پنجاه سال فعالیت ادبی خود، او به عنوان یکی از برجسته‌ ترین رمان‌نویسان آذربایجان شناخته شد. رمان‌های "مردی که زنده شد"، "مانیفست یک جوان"، "کجا می‌رویم"، "کتاب باز"، "همسالان من"، "شهر جدید" و مجموعه داستان‌های "فلسفه بشریت" از جمله آثار ماندگار او هستند. میر جلال پاشایف علاوه بر نویسندگی، در زمینه ادبیات‌شناسی نیز فعالیت‌های برجسته‌ای داشت. کتاب درسی او با عنوان "اصول ادبیات‌شناسی" به مدت طولانی مورد استفاده دانشجویان رشته زبان و ادبیات قرار می‌ گرفت. او در سال ۱۹۴۰ درجه نامزد دکتری ادبیات و در سال ۱۹۴۷ به عنوان دکتری ادبیات شناخته شد. کتاب‌های او درباره فیضی و مکاتب ادبی در آذربایجان از جمله آثار ارزشمند در حوزه ادبیات‌شناسی هستند. میر جلال پاشایف در ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۸ درگذشت. یاد و نام این شخصیت برجسته همیشه در قلب مردم آذربایجان و دوستداران ادبیات باقی خواهد ماند.(لازم به ذکر است که میر جلال پاشایف پدر بزرگ مهربان علی اوا همسر الهام علی اف می باشد.)

https://az.baku-art.com/az/gorkemli-ed-biyyatshunas-v-istedadli-dib-mir-c-lal-pa-ayev

کد خبر 21081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =