همکاری برای حفظ میراث فرهنگی در آذربایجان

اخیراً تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان و صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک برای همکاری در زمینه حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی در آذربایجان امضا شد. این سند توسط خانم سبینا حاجیوا، رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان، و خانم آکتوت راییم‌کولووا، رئیس صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک، به امضا رسید. همانطور که از سوی وزارت فرهنگ آذربایجان به خبرگزاری آذرتاج اطلاع داده شده است، هدف از امضای این تفاهم‌نامه، حفاظت، مرمت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی تحت حفاظت دولت در خاک کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه و گسترش همکاری‌های بیشتر در حوزه میراث فرهنگی است.

همکاری برای حفظ میراث فرهنگی در آذربایجان

باکو، ۵ شهریور، آذرتاج:

اخیراً تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان و صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک برای همکاری در زمینه حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی در آذربایجان امضا شد. این سند توسط خانم سبینا حاجیوا، رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان، و خانم آکتوت راییم‌کولووا، رئیس صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک، به امضا رسید.

همانطور که از سوی وزارت فرهنگ آذربایجان به خبرگزاری آذرتاج اطلاع داده شده است، هدف از امضای این تفاهم‌نامه، حفاظت، مرمت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی تحت حفاظت دولت در خاک کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه و گسترش همکاری‌های بیشتر در حوزه میراث فرهنگی است.

همکاری برای حفظ میراث فرهنگی در آذربایجان

طبق این سند، اولین پروژه همکاری، حمایت از مرمت مسجد روستای قوچ‌حمدلی در شهرستان فضولی است که پس از آزادسازی از اشغال بازپس گرفته شده است.

در مراسم امضای این سند، بر اهمیت توسعه روابط در همه زمینه‌ها، به ویژه تقویت روابط فرهنگی با جمهوری‌های ترک‌زبان تأکید شد. همچنین اشاره شد که صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک با ایفای نقش فعال در زمینه حفاظت، ترویج و معرفی فرهنگ و میراث فرهنگی اقوام ترک، سهم بسزایی در این حوزه دارد. با تأکید بر حمایت ویژه آذربایجان از این حوزه، ابراز امیدواری شد که همکاری‌ها در سال‌های آینده بیش از پیش گسترش یابد.

در این نشست، پیرامون مسائل مورد علاقه مشترک، تبادل نظر صورت گرفت.

https://azertag.az/xeber/dovlet_xidmeti_ile_turk_medeniyyeti_ve_irsi_fondu_arasinda_anlasma_memorandumu_imzalanib-3165394

همکاری برای حفظ میراث فرهنگی در آذربایجان

صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک:

صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک به ابتکار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و با حمایت روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه تاسیس شده است. اساسنامه این صندوق در نشست سران شورای همکاری کشورهای ترک (شورای ترک) در سال ۲۰۱۲ در بیشکک تصویب شد.

در نشست سران شورای ترک در آستانه در سال ۲۰۱۵، خانم گونای افندیوا به عنوان اولین رئیس صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک انتخاب شد و فعالیت رسمی این صندوق آغاز گردید.

در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۸، قرارداد میزبان بین دولت جمهوری آذربایجان و صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک با امضای وزیر امور خارجه آذربایجان، جناب آقای المار ماممدیاروف و رئیس صندوق، خانم گونای افندیوا منعقد شد. دفتر مرکزی صندوق در شهر باکو، پایتخت آذربایجان، قرار دارد.

در چهارچوب نشست سران شورای همکاری کشورهای ترک در باکو در سال ۲۰۱۹، با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو و ناظر و همچنین رؤسای شورای همکاری کشورهای ترک، ساختمان اداری صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک افتتاح شد. در همین نشست، مجارستان به عنوان عضو ناظر به این صندوق پیوست.

اهداف و فعالیت‌های صندوق

هدف اصلی صندوق، حفاظت، مطالعه و ترویج فرهنگ و میراث فرهنگی ترک از طریق حمایت مالی و اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف است. برای دستیابی به این هدف، صندوق اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

  • تامین بودجه برای حفاظت، نگهداری، مرمت و ترویج فرهنگ و میراث فرهنگی ترک
  • کمک به حل مسائل علمی و فنی مرتبط با حفاظت، مرمت و ترویج فرهنگ و میراث فرهنگی ترک
  • حمایت از آموزش متخصصان در زمینه حفاظت، مرمت و ترویج فرهنگ و میراث فرهنگی ترک
  • کمک به برگزاری سمینارها، کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها، مطالعات میدانی و نمایشگاه‌ها
  • کمک به تهیه و انتشار نشریات علمی و الکترونیکی
  • حمایت از مسابقات، جشنواره‌ها، تورنمنت‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی
  • کمک به احیا، حمایت و توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی در مناطق سکونت اقوام ترک
  • حمایت از حقوق مالکیت معنوی هنرمندان، نقاشان و سایر فعالان حوزه هنر

فعالیت‌های صندوق

از زمان آغاز به کار، صندوق فرهنگ و میراث فرهنگی ترک با حضور مقامات عالی‌رتبه، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها، میزگردها، نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای بین‌المللی متعددی را با هدف حفاظت و ترویج فرهنگ و میراث فرهنگی اقوام ترک برگزار کرده است. همچنین، این صندوق با امضای یادداشت تفاهم با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و دولتی، تعداد شرکای خود را افزایش داده است.

https://itchf.org/haqqimizda/tarix

کد خبر 20973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =