معرفی عزیز حاجی‌بیگف نویسنده، شاعر ، دانشمند، آهنگساز و رهبر ارکستر

عزیز حاجی‌بیگف، نامی که با موسیقی کلاسیک آذربایجان گره خورده است، شخصیتی چند وجهی و تأثیرگذار در تاریخ هنر این کشور محسوب می‌شود. او نه تنها آهنگساز و رهبر ارکستر بود، بلکه نویسنده، شاعر و دانشمند نیز محسوب می‌شد. میراث عزیر حاجی‌بیگف فراتر از آثار موسیقیایی اوست. او با تأسیس مدرسه موسیقی و تربیت نسل‌های جدید از موسیقیدانان، به توسعه موسیقی در آذربایجان کمک شایانی کرد. همچنین، با تلفیق سنت و مدرنیته در موسیقی، راه را برای نسل‌های بعدی آهنگسازان آذربایجانی هموار ساخت.

زندگی و فعالیت عزیر حاجی بیگف

عزیر حاجی بیگف در ۱۸ سپتامبر ۱۸۸۵ در شهر آغجابدی آذربایجان به دنیا آمد. وی که به عنوان دانشمند، نویسنده و رهبر ارکستر شناخته می‌ شود، نخستین نویسنده آثار اپرا در سراسر کشور های شرق است. وی، دانشمند و بنیان‌گذار علم موسیقی در آذربایجان است. وی هنرمند خلق شوروی (۱۹۳۸)، آکادمیسین آکادمی علوم آذربایجان، استاد دانشگاه (۱۹۴۰)، برنده جایزه استالین و رئیس کنسرواتوار دولتی آذربایجان بوده است.

عزیر حاجی بیگف در جوانی همراه خانواده خود به شهر شوشا نقل مکان کرد و تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه روسی-تاتاری به زبان آذربایجانی پرداخت. او نخستین آموزش‌های موسیقی را نزد عمویش به نام قاسم علی‌وردی که یکی از چهره‌های شاخص موسیقی محلی آذربایجان بود، فرا گرفت. در سال‌های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۴ در مدرسه معلمی گوری تحصیل کرد و در آنجا به فراگیری کمانچه و ویولن پرداخت. در همین دوران با مسلم ماگومایف آشنا شد. پس از پایان تحصیلات، مدتی در هادروت و سپس در باکو به تدریس پرداخت و به نگارش مقالات و کاریکاتور در روزنامه‌ها و مجلات مشغول شد.

در ۱۲ ژانویه ۱۹۰۸، عزیر حاجی بیگف اپرای «لیلی و مجنون» را که بر اساس اشعار هم‌نام شاعر بزرگ فضولی ساخته شده بود، در تئاتر حاجی زین ‌العابدین تقی‌ اف در باکو به روی صحنه برد. این اثر نخستین اپرای شرق محسوب می‌ شود. 

معرفی عزیز حاجی‌بیگف نویسنده، شاعر ، دانشمند، آهنگساز و رهبر ارکستر

وی در سال ۱۹۱۱ برای ادامه تحصیلات موسیقی به مسکو و سپس به سن پترزبورگ رفت. در سال ۱۹۲۱، حاجی بیگف نخستین مدرسه موسیقی برای دانشجویان آذربایجانی را با نام مدرسه موسیقی دولتی ترکی آذربایجان در باکو تأسیس کرد. این مدرسه در سال ۱۹۲۶ به کنسرواتوار دولتی آذربایجان ملحق شد. حاجی بیگف که از موسیقی محلی آذربایجانی در آثار خود به شیوه ‌ای نوآورانه استفاده می‌ کرد، نویسنده و شاعر نیز بود. وی متن تمامی آثار خود را شخصاً می ‌نوشت. آثار حاجی بیگف درباره مبانی موسیقی محلی آذربایجان به عنوان کتاب درسی در مدارس تدریس می ‌شد. در سال ۱۹۳۷، وی اپرای «کوروغلو» را ساخت که همراه با کمدی موزیکال «آرشین مال آلان» موفق به دریافت جایزه دولتی شوروی شد.

عزیر حاجی بیگف با تلفیق ادبیات و موسیقی محلی آذربایجان با موسیقی کلاسیک غربی، به ترویج موسیقی کلاسیک در میان مردم پرداخت. به این ترتیب، موسیقی کلاسیک غربی جایگاه ویژه‌ ای در فرهنگ آذربایجان یافت.عزیر حاجی بیگف در ۲۳ نوامبر ۱۹۴۸ در باکو وفات کرد. عزیز حاجی‌بیگف، نامی که با موسیقی کلاسیک آذربایجان گره خورده است، شخصیتی چند وجهی و تأثیرگذار در تاریخ هنر این کشور محسوب می‌شود. او نه تنها آهنگساز و رهبر ارکستر بود، بلکه نویسنده، شاعر و دانشمند نیز محسوب می‌شد.

https://tesdiq.az/uzeyir-hacibeyov-haqqinda/

کد خبر 21136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =