دیدگاه های رئیس شورایعالی جامعه اسلامی صربستان در باره بکتاشیه

محمد یوسفسپاهیچ، رئیس شورایعالی جامعه اسلامی صربستان در مورد اعلام ادی راما، نخست وزیر آلبانی، برای تشکیل واتیکیان اسلامی در تیرانا برای بکتاشی های در مصاحبه با شبکه تلویزیون ملی صربستان اظهار کرد که بکتاشی ها بخشی از اسلام نیستند، حکومت مذهبی در تیرانا تلاشی برای تقویت پان آلبانیسم است.

رئیس شورایعالی جامعه اسلامی صربستان: بکتاشی ها بخشی از اسلام نیستند

محمد یوسفسپاهیچ، رئیس شورایعالی جامعه اسلامی صربستان در مورد اعلام ادی راما، نخست وزیر آلبانی، برای تشکیل واتیکیان اسلامی در تیرانا برای بکتاشی های در مصاحبه با شبکه تلویزیون ملی صربستان اظهار کرد که بکتاشی ها بخشی از اسلام نیستند، حکومت مذهبی در تیرانا تلاشی برای تقویت پان آلبانیسم است.

رئیس شورایعالی جامعه اسلامی صربستان، مفتی محمد یوسفسپاهیچ، گفت که بکتاشیان مسلمان نیستند، خدا را نمی پرستند، بلکه حضرت علی (ع)  را می پرستند و ادعای ادی راما نخست وزیر آلبانی در مورد ترویج نسخه تساهل آمیز اسلام از طریق ایده پان آلبانیسم می باشد.

یوسفسپاهیچ توضیح می دهد که بکتاشیان به اسلام عمل نمی کنند و خودشان می گویند که مسلمان نیستند و به صورت دقیق‌تر می‌گویند که فرقه آیین علی (حضرت علی (ع) را پرورش می‌دهند. مفتی توضیح می دهد که آنها در واقع عبادت کننده علی (حضرت علی (ع)  هستند. آنها نه روزه می گیرند، نه نمازهای پنجگانه و هیچ یک از مراسم مذهبی مسلمانان را انجام نمی دهند. همانطور که خداوند این اعمال را در قرآن نازل کرده است اما آنها این کار را انجام نمی دهند. او توضیح داد که این واقعیت که آنها از الکل استفاده می کنند بیشتر روشن می کند که این نمی تواند نسخه تساهل آمیز اسلام باشند، بلکه بکتاشیویسم و ​​علوییسم است.

یوسفسپاهیچ در ادامه می گویدکه اعتقادات آنها، کاملاً مشابه علوی های سوریه هستند، به عنوان مثال، آنها مشهورترین علوی‌ها در آنجا هستند. بنابراین نمی شود آنها را به عنوان مسلمان و پیرو اسلام معرفی کنند.

مفتی محمد یوسفسپاهیچ می گوید که از تعداد دقیق پیروان بکتاشیسم در مناطق کوزوو و متوهیا، آلبانی، مقدونیه شمالی، مونته نگرو اطلاعی ندارد، اما تخمین زده است که بین دو تا سه میلیون نفر در این مناطق وجود داشته باشند. وی خاطرنشان می کند که تعداد آنها در کوزوو و متوهیا که تعداد قابل توجهی از مسلمانان در آن زندگی می کنند، در اقلیت است.

رئیس شورایعالی جامعه اسلامی صربستان توضیح می دهد که جامعه اسلامی آلبانی یک چیز است و آیین بکتاشی چیزی کاملاً متفاوت است و نام آنها اصلاً با نام اسلام نمی آید.

مفتی محمد یوسفسپاهیچ می گوید این پروژه از طریق علایق مشترک، سرزمین مادری شان آلبانی، با هم اجرا می شود.و ادامه می دهد که بکتاشیان نمی توانند در حالی که به اسلام پایبند نیستند در جامعه اسلامی نفوذ وجایگاهی داشته باشند و توضیح می دهد که تعداد کمی از آنها همراه با آیین علویان هستند و بیان می کند که در تاریخ، به عنوان بخش بزرگی از ارتش عثمانی بودند.

محمد یوسفسپاهیچ فرقه‌گرایی یکتاپرستی نیست و فرقه بکتاشیان (آیین علی (حضرت علی (ع) شرک محض است.

رئیس شورای عالی جامعه اسلامی صربستان می گوید که هم سنی ها و هم شیعیان، بکتاشیان را مرتد می دانند. او می گوید که اهداف ادی راما، نخست وزیر آلبانی برای ایجاد "واتیکان اسلامی" در تیرانا احتمالاً اهداف پان آلبانیسم است.

این فرقه در لابی برای استقلال کوزوو بسیار قوی بودند و سپس از طریق آن جریان ها توانستند به قدرت لابی دست یابند. در همین راستا نفوذ آنها در ایالات متحده آمریکا کم نیست.

یوسفسپاهیچ می‌گوید البته این دیدگاه که آنها خود را دین جدید یا بخشی از ادیان مشترک جهان معرفی می کنند، امری که دین توحیدی یا ادیان توحیدی با آن مخالفت هستند، شاید بتواند نوعی تأثیرگذاری داشته باشد در همین حال باید بر موقعیت استراتژیک آلبانی در دریای مدیترانه و اینکه آلبانی عضو ناتو است، تاکید کرد.

یوسفسپاهیچ گفت که آلبانیزم دین اصلی همه آلبانیایی ها است، به جز کسانی که مسلمان واقعی هستند. او مطمئن است که این تلاشی برای تقویت دولت آلبانی است.

در مورد قصد آلبانی برای ایجاد یک کشور بکتاشی در تیرانا، مفتی معتقد نیست که کشورها استقلال آن را به رسمیت بشناسند. اما همانطور که او می گوید، همه چیز امکان‌پذیر است، زیرا کشورهای مسلمان در طی سال گذشته نشان داده اند که در حمایت از مسلمانان و مردم غزه که روز به روز در رنج هستند و هیچ کمکی از کشورهای اسلامی دریافت نمی کنند. چقدر مسلمان هستند.

ملاحظات:

۱. بکتاشیست به عنوان یک فرقه در قرون سیزدهم و چهاردهم میلادی به عنوان آمیزه ای از شوونیسم قبایل ترکمن خراسان و عقاید مختلف موجود در میان روستاییان آناتولی شکل گرفت. بَکتاشیه، طریقتی است که حاجی بکتاش ولی زاهد خراسانی که در نیشاپور ساکن بوده است، بنا نهاده است.

این طریقت با برخورداری از حمایت رسمی دولت عثمانی گسترش یافت و در پی کشورگشایی‌ها به شبه جزیره بالکان و آلبانی راه یافت و بعدها خانقاه‌های بکتاشیان در آلبانی ساخته شد. البته راهیابی این طریقت به شبه جزیره بالکان، در اسلام آوردن ساکنان آنجا سهم عمده‌ای داشت.

۲. امروزه‌ بکتاشیان علاوه بر آلبانی و به‌طور محدود در ترکیه، سوریه، مصر، مقدونیه و کوزوو  نیز حضور دارند.

۳. فرقه بکتاشی دارای سلسله مراتب درونی است که محققین آن را بسیار شبیه به سلسله مراتب فراماسونری و طریقت شوالیه‌های معبد می‌دانند. اولین رتبه در فرقه بکتاشی «عاشق» است که در واقع هوادار فرقه محسوب می‌شود. رتبه دوم «محب» است. او «عاشقی» است که طی مراسم خاصی به عضویت فرقه درمی آید. سومین رتبه «درویش» است. درویش به‌طور حرفه‌ای زندگی خود را وقف فرقه می‌کند. معمولاً محب پس از ده سال یا بیشتر خدمت در فرقه درویش می‌شود. این زمان ثابت نیست. چهارمین رتبه «بابا» است. درویش طی مراسم خاصی بابا می‌شود و تکیه واملاک فرقه در یک ناحیه معین در مالکیت بابا قرار می‌گیرد. پنجمین رتبه «خلیفه» است که بر فعالیت باباهای یک منطقه نظارت می‌کند. در رأس این سلسله مراتب«دده» جای دارد که در دوران عثمانی در تکیه مرکزی بکتاشی‌ها در قریه حاجی بکتاش می‌زیست. در پیرامون دده، هشت بابا حضور دارند که به همراه دده شورای اجرایی فرقه را تشکیل می‌دادند.

منبع:https://www.rts.rs/lat/vesti/drustvo/۵۵۴۰۱۱۳/baktasi-muftija-muhamed-jusufspahic-albanija-islam.html

کد خبر 21234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =