اصلاحیه لایحه وقف بحثهای جنجالی را برانگیخته است و معترضین بیم آن دارند که این لایحه، منافع مسلمانان، به ویژه در رابطه با اموال واقف را تضعیف کند، و تاکید می کنند که فقط مسلمانان و سازمان های مرتبط باید در مورد چنین موضوعاتی مورد مشورت قرار گیرند. قطعنامه کنوانسیون بر حفظ قانون اولیه وقف سال 2013 و رد هرگونه اصلاحیه اصرار دارد، که علمای هند استدلال میکند که میتواند منجر به دخالت نامناسب دولت در موقوفات مسلمانان شود.
مولانا ارشد مدنی، رئیس جمعیت علمای هند طی سخنانی در«کنوانسیون نجات قانون اساسی» چاندرابابو نایدو، وزیر ارشد ایالت آندراپرادش و رهبر حزب دسام تلوگو (TDP) و نیتیش کومار رهبر حزب جناتا دال (JD(U)) خواسته است تا به اعتراضات مردم توجه کنند. ارشد مدنی تأکید کرد که این قانون نگرانیهای قابل توجهی برای جامعه مسلمانان ایجاد میکندو هشدار داد که اتکای دولت تحت رهبری حزب BJP به دو متحد سیاسی خود یعنی نایدو و کومار به عنوان «عصای زیر بغل» ، آنها را از پاسخگویی در صورت تصویب این لایحه، معاف نخواهد کرد.«بدون این عصاها،حزب BJP نمی توانست دولتی تشکیل دهد. سیاست های تفرقه افکنانه آنها پس از نمایش قوی در دو انتخابات اخیر آنها را تضعیف کرده است.»
ارشد مدنی گفت که اموال وقفی که توسط اجداد جامعه مسلمانان ایجاد شده و امانت های دینی تحت مالکیت الهی است و باید از آنها محافظت شود. او پیوندهای تاریخی و فرهنگی را که همه جوامع در هند را به هم پیوند می دهد، تکرار کرد و از وحدت به جای تقسیم حمایت کرد. او تأکید کرد که مسلمانان در کشور دارای جایگاه شایستهای هستند و برای تأکید بر میراث مشترک، تشابهاتی بین گروههای هندو و مسلمان مانند گجرها و جاتها ترسیم میکند. مدنی با تاکید بر اهمیت تاریخی مساجد دهلی، که قدمت برخی از آنها به 400 تا 500 سال پیش میرسد، از تلاشها برای ادعای مالکیت یا برهم زدن این اماکن مذهبی انتقاد کرد و امکان ارائه اسناد چند صد ساله برای اثبات مالکیت را زیر سوال برد. او استدلال کرد که قانون باید مساجد ساخته شده در زمین وقف را به عنوان وقف به رسمیت بشناسد.
ارشد مدنی با تاکید بر نقش تاریخی و مثال زدنی علما، مدارس و جمعیت علمای هند در راه آزادی کشور، یک بار دیگر آزادی کشور را نتیجه مجاهدت طولانی و فداکاری مسلمانان دانست. در این مبارزه مسلمانان و علمای ما سختیهای زیادی را متحمل شدند. در جنگ 1857، 35 هزار مسلمان تنها در دهلی به طرز فجیعی به شهادت رسیدند و اجساد آنها را بر درختان آویزان کردند. اما قهرمانان ما تسلیم نشدند. وقتی ما در برابر ظلم و ستم انگلیسی ها سر تعظیم فرود نیاوردیم، هیچ نیرویی نمی تواند ما را مجبور به تعظیم کند. مسلمانان تنها در برابر خداوند تعظیم می کنند. مسلمانان در برابر سیاست های امروز تعظیم نکرده و نخواند کرد. اگر تفوق قانون اساسی تمام شود، دموکراسی نمی تواند دوام بیاورد.
ارشد مدنی با تأکید بر اهمیت معنوی اموال واقف، تصریح کرد: وقف توسط اجداد ما تأسیس شده و جزء مالکیت خداوند است. این مساجد قرنهاست که پابرجا هستند و دولت باید از آنها محافظت کند.» او استدلال کرد که قانون هر مسجدی را که در زمین وقف ساخته شود به عنوان وقف به رسمیت می شناسد و عادلانه بودن مطالبه اسناد چند صد ساله را به عنوان مدرک مالکیت زیر سوال برد.
ارشد مدنی توجه به میراث فرهنگی و تاریخی مشترک میان هندی ها را جلب کرد و اظهار داشت: «اگر هندو گوجار باشد، مسلمان نیز گوجار است. هندوها جات هستند، مسلمانان نیز جات هستند. آنها شعار می دهند که هندوها، مسلمانان و سیک ها از هم جدا هستند، اما ما می گوییم که "هندو، مسلمان، سیک و مسیحی همه برادرند."
ارشد مدنی همچنین از بلوک هند و راهول گاندی به دلیل تعهد به حمایت از حقوق اقلیت ها در پیش از انتخابات لوک سبها تمجید کرد. او از قول آنها مبنی بر اینکه همه اقلیت ها در اجرای یک دولت جدید آزاد خواهند بود، قدردانی کرد. به همین دلیل است که من از مسلمانان خواستم از اتحادی که وعده آزادی مذهبی را می دهد، حمایت کنند. من خوشحالم که مسلمانان سراسر کشور از این اتحاد حمایت کردند و این اتحاد در شکست برجام نقش داشت.»
ارشد مدنی برای تقویت بیشتر نگرانیهای مسلمانان، برنامههای خود را برای سازماندهی یک گردهمایی عظیم از حدود 5 هزار مسلمان در حوزه انتخابیه چاندرابابو نایدو تا پایان ماه یا دسامبر اعلام کرد. این رویداد به جزئیات شکایات جامعه در مورد لایحه وقف پرداخته و تأکید می کند که در صورت تصویب این قانون، متحدان دولت در این مسئولیت سهیم خواهند بود.
جامعه مسلمانان، هشدار می دهند که حمایت آنها از دولت تحت رهبری BJP در مرکز باعث می شود که در صورت تصویب این لایحه، به همان اندازه پاسخگوی هرگونه پیامد نامطلوب باشند.
چاندرابابو نایدو، وزیر ارشد ایالت آندراپرادش و رهبر حزب دسام تلوگو (TDP) به جامعه مسلمانان اطمینان داد که اجازه اجرای قوانین مضر برای منافع مسلمانان را نخواهد داد. نایدو طی سخنانی، بر لزوم وحدت برای جلوگیری از تصویب این لایحه در پارلمان تاکید کرد.
نایدو با تأکید بر تعهد به سکولاریسم، اظهار داشت: «چاندرابابو نایدو همیشه گفته است که دو چشم دارد، یکی هندو و دیگری مسلمان. هر گونه آسیبی که به یک چشم وارد شود، کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و ما باید این را در نظر داشته باشیم که در مسیر پیشرفت پیش می رویم.» او ادعا کرد که مزایای مسلمانان در دوران رهبری نایدو از زمان استقلال هند بی سابقه بوده است. نایدو تاکید کرد که نایدو از هیچ قانونی که منافع مسلمانان را تضعیف کند، حمایت نخواهد کرد. او همچنین نایدو را به خاطر به تاخیر انداختن موفقیت آمیز این لایحه با اطمینان از ارجاع آن به کمیته مشترک پارلمانی (JPC) قدردانی کرد. ما باید متحد باشیم تا از وحدت کشور محافظت کنیم. او تاکید کرد که حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) اکثریت را در لوک سبها ندارد و برای حکومت بر حمایت متحدانی مانند TDP و جاناتا دال (یونایتد) تکیه دارد.
اصلاحیه لایحه وقف هند 2024
هدف این لایحه پیشنهادی، اصلاح قوانین موجود حاکم بر املاک وقف در هند است. این املاک عموماً توسط هیئتهای وقف نظارت میشوند که نهادهای قانونی هستند که برای مدیریت و حفاظت از آنها تأسیس شدهاند. دولت این لایحه را با این ادعا ارائه کرده است که برای سادهسازی و بهبود مدیریت املاک وقف، کاهش اختلافات و رسیدگی به ناکارآمدیها در مدیریت فعلی وقف طراحی شده است. با این حال، نگرانیهایی را در میان نهادهای مسلمان و احزاب مخالف ایجاد کرده است. بنا بر گزارش ها، این لایحه کنترل بیشتر اموال وقف توسط دولت را پیشنهاد می کند، که به نگرانی در مورد دخالت احتمالی در امور مذهبی و جامعه منجر شده است. یکی از موضوعات مهم، مستندسازی و تأیید مالکیت املاکی است که قدمت آنها به چند قرن می رسد. منتقدان استدلال می کنند که الزام به اسناد قدیمی برای اثبات مالکیت وقفی غیرعملی است و می تواند منجر به تصاحب زمین های وقفی شود. اگرچه دولت اعلام کرده است که اصلاحات در عملکرد مساجد تداخلی نخواهد داشت، اما بیم آن می رود که این تغییرات مالکیت و خودمختاری اموال مساجد را به خطر بیندازد. بسیاری از احزاب مخالف و نهادهای مسلمان این لایحه را حمله ای به حقوق اقلیت ها و تلاشی برای تضعیف حمایت های قانون اساسی از اموال واقف می دانند. منتقدان استدلال می کنند که اصلاحات پیشنهادی ممکن است ناقض حقوق اساسی اقلیت های مذهبی باشد. زیرا اموال واقف مقدس تلقی می شوند و برای اهداف مذهبی و خیریه اختصاص داده می شوند. این لایحه نگرانیهایی را در مورد ناهماهنگی جمعی برانگیخته است، زیرا برخی آن را بخشی از دستور کار گستردهتر برای به حاشیه راندن جامعه مسلمانان میدانند.
واکنش های سیاسی:
- نهادهای مسلمان: گروه هایی مانند جمعیت علمای هند به شدت با این لایحه مخالفت کرده و هشدار داده اند که این لایحه احساسات جامعه مسلمانان را نادیده می گیرد. آنها تظاهراتی را سازماندهی کرده اند و از رهبران سیاسی خواسته اند تا جلوی این قانون را بگیرند.
- احزاب اپوزیسیون: احزاب سیاسی، از جمله آنهایی که در بلوک هند هستند، نیز اعتراضاتی را مطرح کرده و ادعا کرده اند که این لایحه حمله به بافت سکولار کشور است. آنها دولت را به تلاش برای تضعیف نهادهای مذهبی متهم می کنند و خواستار بازنگری کامل تغییرات پیشنهادی شده اند.
این لایحه برای بررسی دقیق به کمیته مشترک پارلمانی (JPC) ارجاع شده است. جلسات کمیته بحث برانگیز بوده است، با خروج اعضای اپوزیسیون یا متهم کردن رئیس به دخالت دادن سازمان هایی که در امور وقف سهمی ندارند. دولت اما اصرار دارد که اصلاحات پیشنهادی برای اداره بهتر املاک واقف ضروری است و هیچ دستور کار پنهانی ندارد.
به طور خلاصه، لایحه وقف (اصلاح) 2024 یک قانون بحث برانگیز است که بحث های قابل توجهی را در هند برانگیخته است. در حالی که دولت ادعا می کند که مدیریت دارایی های وقف را بهبود می بخشد، بسیاری از جامعه مسلمانان و مخالفان آن را تهدیدی بالقوه برای حقوق مذهبی و قانون اساسی می دانند. بحثها و اعتراضهای جاری نشاندهنده تأثیر این لایحه بر روابط بین ادیان و حمایت از اقلیتها در کشور است.
#ذکریایی
نظر شما