شناخت عمیق و دقیق ابعاد مختلف یک کشور و چگونگی بهره برداری از آن، لازمه تعامل فرهنگی موفق با هرکشوری است. از طریق چنین شناختی، می توان دریافت که فرهنگ کشور هدف، چه ظرفیت و فرصت هایی در اختیار دیگران قرار می دهد. بر همین مبنا در نوشتار پیش رو، یکی از مهمترین ظرفیت ها و ابعاد فرهنگی غنا، یعنی موسیقی معرفی می گردد.
صنعت موسیقی در کشور غنا به طور مداوم در حال رشد است به گونه ای که درآمد بازار موسیقی دیجیتال این کشور در سال 2024 به حدود 4 میلیون دلار رسیده که خود نشان دهنده استفاده روز افزون از موسیقی توسط جامعه غنا در مناسبت های مختلف و نیز افزایش تعداد هنرمندان در این کشور است. انتظار می رود ارزش صنعت موسیقی غنا در سال 2029 به 6.32 میلیون دلار برسد.
توجه به اهمیت صنعت موسیقی سبب افزایش تولید کنندگان آن شده است. طبق آمار موجود 218 تولید کننده موسیقی(موسسه ها یا شرکت های فعال در حوزه تولید موسیقی) در غنا وجود دارد. با توجه به دادههای موجود، بسیاری از تولیدکنندگان بین 100 تا 500 آهنگ در طول دوران حرفهای خود تولید میکنند. البته تعداد کمتری از تولید کنندگان موسیقی، آهنگهای بیشتری تولید میکنند. به طور کلی، میانگین نرخ تولید موسیقی را میتوان حدود 200 تا 300 آهنگ برای هر تولیدکننده تخمین زد، هرچند که این رقم بسته به شرایط فردی و تمرکز خاص کار تولیدکننده ممکن است متفاوت باشد.
در کنار شناخت اهمیت صنعت موسیقی در غنا و میزان تولید در حال افزایش آن، باید به سبک ها و ژانرهای موسیقی که مورد توجه جامعه غنا است و با ذائقه ی آنها همخوانی دارد نیز توجه کرد. در کشور غنا، ژانرهای مورد علاقه تولید موسیقی متفاوت است که این امر خود نمایانگر تنوع فرهنگی در این کشور است. ژانرهای پرطرفدار موسیقی در غنا عبارتند از:
هایلایف
هایلایف[1] یکی از شناختهشدهترین ژانرهای موسیقی است که از کشور غنا نشأت گرفته و با ترکیب ریتمهای سنتی آفریقایی و عناصر موسیقی جاز و غربی تکمیل شده است. این ژانر، سالهاست که غالب بوده و همچنان در میان غناییها، چه در داخل کشور و چه در دیاسپورای آن، بسیار محبوب است.
هایپلیف
هایپلیف[2] در اواخر دهه 1990 به وجود آمد و ترکیبی از هیپهاپ و هایلایف است که شامل زبانهای محلی و موضوعات مرتبط با جوانان غنایی میباشد. رگی راکستون، اوبرافور و ساکوردی از جمله چهرههای معروف غنایی طرفدار این ژانر هستند.
آفروبیت
اگرچه آفروبیت[3] از نیجریه نشأت گرفته، اما در غنا نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. هنرمندان غنایی به طور فزایندهای آفروبیت را با صداهای محلی خود ترکیب میکنند و به آن طعم و رنگ غنایی بخشیده اند. این ژانر ترکیبی از موسیقی سنتی آفریقایی با جاز، فانک و هایلایف است.
رگی و دنسهال
ژانر رگی[4] به غنا وارد شد و به ژانر دنسهال تبدیل شد که اکنون یکی از ژانرهای اصلی با هنرمندانی مانند شاتا وال و سامین است. دنسهال شامل زبانهای محلی و ریتمهای موسیقی کارائیبی است که خود گویای تاثیرگذاری موسیقی خارجی بر صنعت موسیقی غنا است.
موسیقی گاسپل
موسیقی گاسپل[5] در غنا بسیار محبوب است و معمولاً عناصر سنتی هایلایف را با مضامین مذهبی ترکیب میکند. این نوع موسیقی نقش مهمی در تجمع های اجتماعی و خدمات کلیسا در سراسر کشور ایفا میکند.
آزونتو
آزونتو[6] یک ژانر موسیقی موزون است که از هایپلیف نشأت گرفته و به دلیل ضربآهنگهای جذاب، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این ژانر معمولاً شامل متنهایی درباره زندگی روزمره و مسائل اجتماعی است که غناییها با آن مواجه هستند.
به طور کلی، این ژانرها نشاندهنده طبیعت پویا و متنوع موسیقی غنا هستند که ترکیبی از تاثیرگذاری عوامل سنتی و مدرن را به تصویر میکشند و همچنان در حال تحول هستند. از طرفی ژانرهای یاد شده گویای حضور صنعت موسیقی در مراسم های مختلف مردم غنا است.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که صنعت موسیقی غنا مانند بسیاری از کشورها از موسیقی کشورهای دیگر تاثیر پذیرفته و یا بر آن ها تاثیر گذاشته است. شاهد این مدعا، وجود موزیک هایی است که خارج از غنا ساخته شده اما با استقبال چمشگیر غنایی ها مواجه شده است. این موضوع نشان دهنده آمادگی غنا برای پذیرش موسیقی وارداتی می باشد.
برای مثال نماهنگ یک هنرمند نیجریه ای در سال 2019 که تاکنون بیش از 300 میلیون بار در یوتیوب دیده شده، توسط یک خواننده غنایی با نام کوامی یوجین[7] بازخوانی و به یکی از پرطرفدارترین نماهنگ های خارجی در کشور غنا تبدیل شد. این اثر مقام سوم پربیننده ترین نماهنگ در قاره آفریقا را نیز به دست آورد.
مثال هایی از این دست گویای میزان اثرگذاری موسیقی بر جوامع مختلف است که در تعاملات فرهنگی نباید آن را نادیده گرفت. در این بین، صنعت موسیقی در تار و پود زندگی مردم قاره آفریقا به طور کلی و کشور غنا به طور خاص ریشه دوانده و به صورت مداوم در حال رشد است. جامعه غنا از موسیقی در مناسبت های مختلف مانند غم، شادی، مراسم های مذهبی، حماسی، سیاسی و ... استفاده می کند. در این کشور، استفاده از کالای موسیقی یا به شکل دانلود است و یا به شکل استفاده از پلتفرمهایی مانند آدیومک[8] ، اپل موزیک، اسپاتیفای و... می باشد که این موضوع نشاندهنده علاقه قوی به مصرف موسیقی از طریق فرمتهای مختلف دیجیتال است. در این بین، رشد دسترسی به اینترنت برای کاربران غنایی، فرصتهایی برای استفاده از هر دو روش یاد شده را فراهم کرده است.
منابع:
https://www.statista.com/outlook/amo/media/music-radio-podcasts/digital-music/ghana
https://www.musicinafrica.net/magazine/recording-industry-ghana
https://www.musicinafrica.net/magazine/popular-music-ghana
https://www.reddit.com/r/ghana/comments/1cyn3wb/what_types_of_music_do_ghanaians_listen_to
https://digitalcollections.sit.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1004&context=african_diaspora_isp
https://fairafric.com/en/blogs/blog/musik-und-ihre-bedeutung-in-ghana
https://talkafricana.com/top-10-most-viewed-african-music-videos-on-youtube
نظر شما