یوگندرا یاداو[1]در مقاله ای با عنوان «چه چیزی قانون اساسی هند را هندی میکند؟»، به پرسش اصلی «هندی بودن» قانون اساسی هند میپردازد. او معتقد است این سؤال بهویژه در بحبوحه حملات ایدئولوژیک به قانون اساسی، اهمیت ویژهای یافته است. یاداو استدلال میکند که قانون اساسی هند اگرچه بر پایه مفاهیم مدرن غربی بنا شده، اما نمیتوان آن را بیگانه یا غیرهندی دانست. وی تأکید میکند که هندی بودن قانون اساسی به معنای استفاده از نمادها یا افسانههای ملی نیست، بلکه در انعکاس واقعیتهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی هند و پذیرش تنوع این سرزمین نهفته است. یاداو همچنین هشدار میدهد که تلاش برای تحمیل «هندوتوا» یا سایر ایدئولوژیهای محدود به ساختار قانون اساسی، در واقع تقلیدی از مدلهای خارجی مانند پاکستان، آلمان نازی یا اسرائیل امروز است که با ذات هندی بودن در تضاد است[2].
پرتاپ بهانو مهتا[3] در مقاله ای با عنوان«آیا قانون اساسی میتواند از کرامت فردی محافظت کند؟»، بر چالشهای حفظ ارزشهای قانون اساسی در هند معاصر تمرکز دارد. وی معتقد است که تمرکز بر هویتهای اجتماعی و مذهبی، آزادی فردی را تضعیف کرده و بهانهای برای محدودیت آزادی بیان شده است. مهتا همچنین به خطرات افزایش قدرت اجرایی و کاهش توازن قوا اشاره میکند. او هشدار میدهد که استفاده ابزاری از قانون اساسی بهعنوان یک «حقیقت ابدی» (مشابه ساناتان دارما) بدون توجه به اصول بنیادی آن، تهدیدی جدی برای دموکراسی و حقوق فردی است. از دیدگاه مهتا، قانون اساسی باید همواره در خدمت کرامت، برابری و آزادی فردی باشد و نقش آن در ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی نیز حیاتی است[4].
پی چیدامبارام[5] در مقاله ای با عنوان «ضربههای بزرگ به قانون اساسی»، به تلاشهای اخیر حزب بیجیپی برای تغییرات بنیادین در قانون اساسی از جمله پیشنهاد «انتخابات یک ملت، یک انتخابات» پرداخته و آن را تهدیدی برای دموکراسی و فدرالیسم میداند. وی همچنین نقش تاریخی حزب کنگره در تقویت قانون اساسی را یادآوری میکند، از جمله اصلاحات مهمی مانند اصلاحیه اول (حمایت از حق رزرو برای اقشار محروم)، اصلاحیه ۴۲ (حفاظت از محیطزیست و عدالت حقوقی) و اصلاحیه ۷۳ و ۷۴ (تقویت شوراهای محلی). او تأکید دارد که روح قوی قانون اساسی و پویایی آن، علیرغم چالشها و حملات، همچنان پایدار خواهد ماند[6].
در مجموع، این تحلیلها نشان میدهند که قانون اساسی هند نه تنها یک سند حقوقی، بلکه بستری برای تقویت دموکراسی، عدالت و هویت ملی در مواجهه با چالشهای معاصر است.
#ذکریایی
[1] The writer is member, Swaraj India, and national convenor of Bharat Jodo Abhiyaan. Views are personal
[2] https://indianexpress.com/article/opinion/columns/yogendra-yadav-writes-whats-indian-about-the-indian-constitution-9728649/
[3] The writer is contributing editor, The Indian Express
[4] https://indianexpress.com/article/opinion/columns/pratap-bhanu-mehta-writes-in-todays-india-can-the-constitution-protect-individual-dignity-9730740/
[5] P Chidambaram is former Finance minister of India.
[6] https://indianexpress.com/article/opinion/columns/p-chidambaram-writes-big-blows-for-the-constitution-9738171/
نظر شما