در دوره ریاست حاج جلیل اف در مفتیات قرقیزستان؛ اصلاحات متعددی در این اداره انجام شده است.

اصلاحات در مفتیات قرقیزستان در دوره ریاست چوباق حاجی جلیل اف


چوباق حاجی جلیل اف فعال دینی، اسلام شناس و مدرس قرقیز، مفتی سابق جمهوری قرقیزستان در سال های ۲۰۱۰-۲۰۱۲ میلادی، عضو شورای علمای مسلمانان قرقیزستان و عضو اتحادیه جهانی علمای اهل سنت در تاریخ ۲۱ ژانویه سال ۱۹۷۵ میلادی در روستای بای موندوز، منطقه بازار کارغان، استان جلال آباد به دنیا آمده است. پدرش معلم ریاضی و مادرش معلم زبان انگلیسی در مدرسه همان روستا بوده اند. 

او فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی موسوم به حضرت عمر در قرقیزستان (۱۹۹۲-۱۹۹۶)  بوده و در سال های ۲۰۰۰-۲۰۰۲ میلادی در دانشکده زبان عربی دانشگاه بین المللی "ام القری" در شهر مکه عربستان سعودی و در سال های ۲۰۰۲-۲۰۰۶ میلادی نیز در همین دانشگاه در رشته فقه تحصیل نموده است.

در سال های ۲۰۰۷-۲۰۰۵ میلادی به عنوان متخصص اتحادیه جهانی اسلام فعالیت کرده است و در سال های ۲۰۱۰-۲۰۰۸ میلادی رئیس بخش فتوای مفتیات جمهوری قرقیزستان و مدرس دانشگاه اسلامی قرقیزستان بوده است. سال های ۲۰۱۲-۲۰۱۰ میلادی به عنوان مفتی جمهوری قرقیزستان منصوب شده و  در سال ۲۰۱۳ عضو شورای علمای قرقیزستان و در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان عضو اتحادیه جهانی علمای اهل سنت  فعالیت  کرده است. دارای مجوز و دیپلم های متعدد در رشته های فقه، زبان عربی، تفسیر و  حدیث است.


در دوره ریاست وی در مفتیات قرقیزستان؛  اصلاحات متعددی در این اداره انجام شده است.  دوره های آموزشی برای امامان مساجد مناطق نخستین بار در دوره او برگزار شده است. در دوره او بود که مسئولیت سازماندهی امور حج  در این جمهوری به مفتیات واگذار گردید.  پیش از آن کمیسیون دولتی امور دینی مسئولیت این کار مهم  را بر عهده داشت. کارشناسان قرقیز نخستین مراسم حج( سازماندهی و اعزام  زائران به حج) که توسط مفتیات در سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار شد را  نسبت به سال های پیش از آن بسیار شفاف، بدون اختلافات و در سطح بالا ارزیابی نموده اند.

جلیل اف در سال ۲۰۱۱ حمایت خود را از قانون دولت در موضوع مبارزه با قمارخانه و قماربازی اعلام نمود. وی همچنین نسبت به تقویت  همکاری های مفتیات این کشور با مفتیات های سایر کشورها  اهتمام نمود  و فعالیت ها و توجه زیادی را در زمینه  تداوم  آموزش و تحصیل  دانشجویان اسلامی قرقیز در کشورهای خارجی انجام داد.

این عالم دینی قرقیز در ماه  ژوئیه سال ۲۰۱۲ به دلیل بدتر شدن  وضعیت جسمانی و سلامتی خود از ریاست اداره دینی مسلمانان قرقیزستان استعفا داد.

چوباق حاجی یک کتابخانه خصوصی داشت که ۳ اتاق در خانه بزرگ جا می گرفت و تعداد کتاب هایش به بیش از ۱۰ هزار جلد می رسید. وی خواندن کتاب و  حل مسائل مختلف زندگی از نظر اسلام را بسیار دوست داشت. در سال های آخر زندگی خود به عنوان دانشمند در گسترش و تبلیغ ارزش های اسلامی فعالیت می کرد. چوباک حاجی درس های شرعی برای مردان و زنان نه تنها در قرقیزستان بلکه خارج از آن هم برگزار می کرد. همچنین مقالات مهم روز برای جامعه منتشر می کرد و در شبکه های اجتماعی نیز بسیار فعال بوده است.

مفتی سایق قرقیزستان در تاریخ ۱۰ ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی به علت ابتلا به ذات الریه در بیمارستانی در بیشکک بستری شد و در  ۱۱ ژوئیه چشم از جهان فرو بست.

کد خبر 2303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =