با ابتکار رزاق اف صنایع بزرگ و حمل و نقل در کشور توسعه و گسترش پیدا کرد و بخصوص آموزش متوسط و عالی، علم و فرهنگ بیشتر از همه مورد توجه و اهتمام قرار گرفت.

اسحاق رزاق اف رجل دولتی و اجتماعی در ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۱۰ در روستای کوروسون منطقه لی‌لیک استان بادکند متولد و در خانه کودکان شهر کوژند جمهوری  تاجکستان بزرگ شده است. در سال ۱۹۳۱ آموزشگاه عالی تاشکند و در سال ۱۹۳۶ دانشکده مدیریت شهر مسکو را به پایان رساند. در سال‌های ۱۹۳۸-۱۹۳۶ اقتصاددان کمیته برنامه‌ریزی جمهوری سوسیالیست ازبکستان شوروی، معاون آن کمیته و در سال‌های ۱۹۴۰-۱۹۳۹ نیز ریاست آن را بر عهده داشته است . رزاق اف  در سال‌های ۱۹۴۵-۱۹۴۴ دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست ازبکستان، در سال‌های ۱۹۶۱-۱۹۵۰  دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست قرقیزستان، در سال‌های ۱۹۶۵-۱۹۶۱ عضو شورای امور اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، در سال‌های ۱۹۶۵-۱۹۶۲ عضو شورای علمی-پژوهشی اقتصادی دولتی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و  در سال‌های ۱۹۶۷-۱۹۶۵ نیز بعنوان رئیس بخشی در این شورا مشغول به کار بود. با ابتکار رزاق اف صنایع  بزرگ و حمل و نقل در کشور توسعه و گسترش پیدا کرد و بخصوص آموزش متوسط و عالی، علم و فرهنگ بیشتر از همه  مورد توجه و اهتمام قرار گرفت. در دوره او  امکانات خوبی تحصیل جوانان قرقیزستان در پایتخت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی  فراهم  شد. به ابتکار رزاق اف در سال ۱۹۵۰-۱۹۴۰ نخستین کتاب دو جلدی حماسه «ماناس» منتشر گردید. همچنین کتاب «تاریخ قرقیزها»نیز  به زیور طبع آراسته شد. او نماینده شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود و  دارنده چهار جایزه «نشان لنین»، «نشان پرجم سرخ»، «نشان جنگ میهنی» و مدال‌های فراوان دیگر.   رزاق اف ۱۹ مارس سال ۱۹۷۹ در شهر مسکو از دنیا رفت. در شهر بیشکک تندیس یادبود وی در خیابان بنیانگذاران دولت قرقیزی نصب شده است و یکی از خیابان‌های بیشکک، یکی از دانشگاه های برتر بیشکک و همچنین روستای وی به نامش نامگذاری شده است.

جمله ای که زینت بخش تیتر این نوشته است: اگر من پاک باشم،اگر  تو پاک باشی، جامعه ما نیز پاک خواهد بود؛ از گفته ها و دیدگاه های این رجال برجسته قرقیز است و قرقیزها او را با این کلیدواژه در یاد و ذهن خود به نیکی ثبت وضبط کرده اند.

کد خبر 2305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =