۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲

کاهش توجه شبکه های تلویزیونی روسیه به امور اوکراین و سوریه باعث می‌شود مردم مشکلات داخلی کشور را به یاد آورند.

به گفته مرکز مطالعاتی و آماری «لوادا سنتر» ۵۱% جمعیت آماری، از نظر وقوع انفجار، اوضاع منطقه را متشنج، ۲۸% آن را آرام و ۷% خطرناک تلقی می‌کنند. این در حالی است که یک سال پیش ۴۵% اوضاع را آرام، ۳۳% متشنج و ۲% خطرناک می­دانستند. به گفته تحلیل­گران، نتایج نظرسنجی­ها به دوره پیش از حوادث کریمه برگشته است. در ژانویه ۲۰۱۴ حدود ۶۰% مردم، وضعیت قفقاز را ناآرام و خطرناک عنوان می­کردند و ۱۰% نیز از وقوع انفجار در این منطقه ابراز نگرانی می­کردند.

کارشناسان و مدافعان حقوق بشر در میزگرد مربوط به رادیکال شدن احوال قفقاز شمالی بر این عقیده بودند که اوضاع قفقاز شمالی طی سال‌های گذشته تغییر چندانی نکرده است. سطح بالای بیکاری و
بی­عدالتی در توزیع اراضی و تجارت رانتی نخبگان و بهره گرفتن آنها از توزیع مبالغ دریافت شده از بودجه همچنان ادامه دارد.

دنیس سوکولوف کارشناس اجتماعی و متخصص امور منطقه می‌گوید: مشکلات اجتماعی و فساد در نتیجه سیاست سرکوب­گر مقام­ها و نهادهای انتظامی حادتر می‌شود. آنها امروز بر مبنای "بلندی ریش" می‌توانند هزاران نفر را وارد فهرست افراط­ گرایان کنند. پیشگیری از تروریسم و افراط­گرایی نیز به تجارتی پرسود تبدیل شده است.

این شیوه رفتاری باعث وسعت صفوف طرفداران داعش می‌شود. از سوی دیگر دشواری­های اقتصادی باعث افزایش تعداد مهاجران قفقاز شمالی به شهرهای روسیه می­شود و مردم از افزایش خطر تروریسم پس از بازگشت شبه‌نظامیان از سوریه بیم فراوان دارند.

در دو سال گذشته نگرانی­ها نسبت به قفقاز به دلیل پیوستن کریمه به روسیه، درگیری­های دانباس همچنین عملیات هوایی روسیه برای نابودی داعش در خاک سوریه تا حدی به فراموش سپرده شده بود. در این مدت رمضان قدیروف رهبر چچن و سیاستمدار اصلی منطقه قفقاز خط­ مشی صحیحی را در سیاست دنبال می­کرد که مورد تایید بوده است اما اکنون که تصاویر مربوط به دانباس و سوریه در رسانه ­های تصویری کمتر شده بار دیگر اذهان عمومی متوجه مشکلات اقتصادی و بسیاری مسایل دیگر می­شود. اکنون بازگشت جهادگران به قفقاز شمالی نگرانی اصلی مردم محسوب می­شود.

منبع: ودامـوسـتی

https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/۲۰۱۶/۰۶/۲۸/۶۴۷۰۰۹-vozvraschenie-kavkaz

کد خبر 2448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =