«سیاه چاله» جنگ در غزه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که با فشار فزاینده بین‌المللی برای موافقت با آتش بس و آزادی گروگان‌ها در غزه مواجه است، بارها گفته است که نیروهای اسرائیلی به هدف اعلام شده خود برای از بین بردن حماس و از قابلیت‌های نظامی آن نزدیک‌تر می‌شوند. او در 24 ژوئیه 2024 در کنگره ایالات متحده گفت: «پیروزی نزدیک است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که با فشار فزاینده بین‌المللی برای موافقت با آتش بس و آزادی گروگان‌ها در غزه مواجه است، بارها گفته است که نیروهای اسرائیلی به هدف اعلام شده خود برای از بین بردن حماس و از قابلیت‌های نظامی آن نزدیک‌تر می‌شوند. او در 24 ژوئیه 2024 در کنگره ایالات متحده گفت: «پیروزی نزدیک است.»

اما بررسی عملیات نظامی حماس از زمان انجام حملات به اسرائیل در 7 اکتبر 2023 که بر اساس بیانیه‌های نظامی اسرائیل و حماس، فیلم‌های صحنه‌ای و مصاحبه با کارشناسان و شاهدان عینی است، ادعاهای وی را مورد تردید قرار داد.بر اساس تحلیلی که توسط «پروژه تهدیدات بحرانی» مؤسسه مطالعاتی امریکن اینترپرایز انجام داده، با وجود بیش از 9 ماه تهاجم وحشیانه اسرائیل، تقریبا نیمی از گردان‌های نظامی حماس در شمال و مرکز غزه برخی از قابلیت‌های رزمی و جنگی خود را به دست آورده‌اند. سی ان ان 05/08/2024

اسرائیل ضربه سنگینی به این گروه شبه نظامی وارد کرده است، اعضای ارشد حماس کشته شدند و تهاجم مداوم، چیزی را که زمانی یک نیروی جنگی حرفه‌ای بود به ارتش چریکی تبدیل کرد.اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در تهران در حمله‌ای که ایران اسرائیل را مسئول آن می‌دانست، کشته شد. اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده نگرفت اما روز بعد گفت که محمد دیف، فرمانده ارشد نظامی حماس، در حمله هوایی 13 ژوئیه در غزه کشته شد.

با این حال، این مطالعه که فعالیت‌های حماس تا ژوئیه 2024 را پوشش می‌دهد، نشان می‌دهد این گروه از منابع رو به کاهش در زمین به خوبی استفاده کرده است. بر اساس یک تحلیل جدید، چندین واحد پس از درگیری‌های شدید و بمباران به مناطق کلیدی پاکسازی شده توسط ارتش اسرائیل بازگشته‌اند و بقایای گردان‌های خود را در تلاشی ناامیدکننده برای تکمیل صفوف خود نجات داده‌اند.

برایان کارتر، مدیر خاورمیانه پروژه تهدیدات بحرانی (CTR) که رهبری این پروژه را بر عهده داشت، گفت: «اسرائیلی‌ها می‌گویند که منطقه را پاکسازی کردند، اما این مناطق را کاملا پاکسازی نشده، آنها اصلا این شبه‌نظامیان را شکست ندادند. مطالعه مشترک با انستیتو مطالعات جنگ (ISW) در مورد الگوهای فعالیت نظامی حماس و اسرائیل.

حماس آماده جنگ است و می‌خواهد بجنگد.

نیروهای دفاعی اسرائیل در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان اعلام کردند: اکثر تیپ‌های حماس منحل شده‌اند و بیشتر گردان‌ها در سطح پایینی از آمادگی قرار دارند، یعنی نمی‌توانند به عنوان یک پایگاه نظامی عمل کنند.

در گزارشی که CNN منتشر کرده، آمده است:

به گفته ارتش اسرائیل، شاخه نظامی حماس، موسوم به گردان‌های قسام، به 24 گردان پراکنده در سراسر منطقه تقسیم شده است.

از 1 جولای 2024، از این 24 گردان تنها سه گردان وجود داشت. بر اساس ارزیابی‌های CTR و ISW، جنگ بی‌اثر بود، یعنی توسط ارتش اسرائیل نابود شدند.

یک واحد زمانی بی‌اثر است که دیگر قادر به انجام ماموریت خود نباشد. این اغلب منجر به حمله‌ای نمی‌شود یا حملات بی‌اثر بسیار کمی دارد. 13 موجودیت باقیمانده تنزل یافته بودند و فقط قادر به انجام حملات پراکنده و عمدتا ناموفق به سبک چریکی بودند.

یک واحد تخریب شده متحمل تلفاتی‌ست که مانع از انجام مأموریتش می‌شود و تعداد کمی از ویژگی‌های یک واحد توانمند را نشان می‌دهد. ممکن است چندین فرمانده را در مدت کوتاهی از دست داده باشد و در گزارش‌های ارتش اسرائیل می‌توان آن را «برچیده شده» توصیف کرد.

بر اساس منابع و تحلیل‌های نظامی اسرائیل، گردان‌ها در مرکز غزه کمترین آسیب را در این نوار دیده‌اند. منابع اسرائیلی می‌گویند که آنها به اندازه کافی در این کارها دخالت نداشتند زیرا گمان می‌رود بسیاری از اسراییلی‌ها را گروگان گرفته‌اند.

تجزیه و تحلیل CTR، ISW و CNN از توانایی حماس برای بازسازی بر 16 گردان در مرکز و شمال غزه متمرکز شد که طولانی‌ترین اهداف حمله اسرائیل هستند.

هفت گردان از این 16 گردان حداقل یک بار در شش ماه گذشته توانسته‌اند بازیابی شوند یعنی بخشی از قابلیت‌های نظامی خود را بازیابند. همه آنها در قسمت شمالی نوار قرار دارند.

تحلیلی که سی‌ان‌ان منتشر کرد، جنوب غزه را به دلیل اطلاعات ناقص تاریخی درباره وضعیت هشت گردان حماس که گمان می‌رود در آنجا فعالیت می‌کنند، حذف کرد.

سی‌ان‌ان هزاران بیانیه گردان‌های قسام و ارتش اسرائیل را مورد بررسی قرار داد و ده‌ها ویدئو را که نشان‌دهنده نبرد در غزه در ماه‌های اخیر بود، برای راستی‌آزمایی و تحلیل یافته‌های اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن، مکان‌یابی کرد.

شورش ادامه‌دار

کارشناسان نظامی ایالات متحده که برای گزارش سی ان ان مصاحبه کردند، گفتند که مدیریت اسرائیل در جنگ، که با بمباران وحشیانه تعریف می‌شود و فقدان یک طرح پس از جنگ، به احیای مجدد حماس کمک کرده است.شواهدی از چنین تجدید حیاتی در نقاط مهم وجود دارد. در اردوگاه آوارگان جبالیا، اسرائیل گفت که در ماه مه 2024 به مقاومت «شدید» سه گردان حماس بازگشت، حتی اگر در یک کمپین بمباران تقریبا سه ماهه در پاییز 2023 منطقه را ویران کرد. بر اساس این تحلیل، اسرائیل چهار حمله به منطقه زیتون در شهر غزه انجام داد.

سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده، پیتر منصور، که به نظارت بر استقرار 30000 نیروی اضافی آمریکایی در عراق در سال 2007 کمک کرد، گفت: «اگر گردان‌های حماس تا حد زیادی منهدم می‌شد، نیروهای اسرائیلی نمی‌جنگیدند؛ یک استراتژی ضد شورش معروف به «پیشگیری».

منصور به عنوان یک افسر اجرایی برای ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس که در آن زمان رهبری نیروی چندملیتی تحت رهبری ایالات متحده را بر عهده داشت، خدمت کرد. وی افزود: «این واقعیت که آنها هنوز در غزه هستند و همچنان در تلاش برای شکست دادن عناصر گردان‌های حماس هستند، به من نشان می‌دهد نتانیاهو نخست وزیر در اشتباه است. توانایی حماس برای بازسازی قدرت جنگی خود کاهش نیافته است.»

کارشناسان نظامی آمریکایی بارها از این افزایش به عنوان یک طرح موثر برای اسرائیل یاد کرده‌اند. معمار آن پترائوس که در فارن افیرز می‌نویسد، به اسرائیل توصیه کرد که حماس را به وضوح از غیرنظامیان متمایز کند تا از اتحاد مجدد عناصر آشتی ناپذیر حماس جلوگیری نماید. وی همچنین از اسرائیل خواست از یک دولت جایگزین در غزه حمایت کند.

مقامات دولت بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از اسرائیل به دلیل دخالت نکردن در برنامه‌ریزی پس از جنگ انتقاد کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید نیمی از فرماندهان حماس و بیش از 14000 جنگجو را در غزه از بین برده است. حماس با این ارقام مخالفت می‌کند، اگرچه آمار کشته‌شدگان را اعلام نکرده است. به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز جنگ، نزدیک به 40000 نفر کشته و بیش از 91000 زخمی شده‌اند. حدود 1200 نفر در حملات حماس به اسرائیل در 7 اکتبر 2023 کشته و بیش از 250 نفر ربوده شدند. یکی از افسران ارشد ارتش اسرائیل که سی‌ان‌ان نامی از او نبرد، کمپین غزه را با «دونده‌ای ماراتن که نمی‌داند استادیوم کجاست» مقایسه کرد. شما در حال اجرا هستید و نمی‌دانید که آیا در مسیر درستی قرار دارید یا خیر.

در ماه مه 2024، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه هشدار داد که حمله آتی اسرائیل به رَفح، جایی که حدود 1.5 میلیون آواره داخلی در آن مستقر شده‌اند، ممکن است متحمل «تلفات غیرنظامی فوق‌العاده بالایی» شود و اسرائیل را با «شورش مداوم» رها کند. بلینکن گفت بدون برنامه‌ای برای جایگزینی حماس، غزه با «خلأیی» باقی خواهد ماند که احتمالا با «آشوب، هرج و مرج و در نهایت دوباره حماس» پر خواهد شد.

تولدی دوباره از زیر آوار

منابع حاضر در غزه به سی ان ان گفتند که در بخش‌هایی از مناطق بایر شمال غزه، اعضای حماس با لباس شخصی بر بازارهای بمباران شده نظارت می‌کنند، ساختمان‌های سوخته را به عنوان مسکن ستیزه جویان و کارکنان دولتی تغییر کاربری می‌دهند و سلاح‌های خود را زیر آوار پنهان می‌کنند.یک فلسطینی که اخیرا از منطقه گریخته و از ترس انتقام‌جویی می‌خواهد نامش فاش نشود، گفت: «حضور حماس در شمال غزه قوی‌تر از آن چیزی است که می‌توانید تصور کنید».

آنها در میان غیرنظامیان هستند. این به آنها کمک می‌کند تا قدرت خود را بازیابند.یک فلسطینی دیگر گفت یک زندان موقت حماس را در شهر غزه دیده است که فلسطینیان متهم به غارت در آن نگهداری می‌شوند. او گفت: «برای مجازات سارقان، دستان و چشمانشان را می‌بندند.»

اسرائیل این بخش از غزه – پرجمعیت‌ترین منطقه در آن زمان - را در سه ماه اول حمله خود هدف قرار داد.

صدها مهمات بزرگ شهر غزه، مناطق اطراف آن و اردوگاه‌های آوارگان را ویران کرد و نزدیک به 80 درصد از جمعیت را مجبور نمود تا به دنبال امنیت نسبی جنوب غزه باشند. به گفته وزارت بهداشت غزه، تا پایان ماه دسامبر] 2023[قدرت آتش اسرائیل بیش از 21000 فلسطینی را کشته است. به گفته سازمان ملل بیش از نیمی از کشته شدگان زن و کودک بودند.

7 ژانویه 2024، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ساختار فرماندهی حماس در شمال غزه را منهدم کرده است.

با این حال، چند روز بعد گزارش‌هایی مبنی بر حمله به گشت‌های اسرائیلی در شرق شهر غزه منتشر شد. ویدئوهایی که در هفته‌های بعدی انتشار یافت، نشان می‌داد جنگجویان حماس که از زیر آوار بیرون می‌آیند، احتمالا از شبکه وسیعی از تونل‌هایی که از منطقه عبور می‌کنند.

کارتر از CTR گفت: «کمتر از یک هفته پس از خروج اسرائیل از شمال غزه در ژانویه، ما شاهد تجدید حیات حماس بودیم. ما شاهد ادامه این تأثیر در کل نوار بودیم... این یک روند تعیین‌کننده برای گردان‌های حماس بود.»

حماس می‌بالد که از زمان آغاز جنگ «هزاران» جنگجوی جدید را به خدمت گرفته است.

امیلی هاردینگ، مدیر اطلاعات، امنیت ملی و فناوری گفت: «آنها (اسرائیل) مطمئنا تعداد زیادی از جنگجویان حماس را کشته‌اند، اما هنوز آنجا هستند و دیوانه وار بر اساس کارهایی که اسرائیل انجام داده است، سربازگیری خواهند کرد.» برنامه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS)[2] در واشنگتن دی سی.

حداقل یک منبع اسرائیلی نزدیک به ارتش با ارزیابی حماس موافق است، اگرچه او استدلال می‌کند حماس برای جایگزینی فرماندهان سقوط کرده کار بسیار دشوارتری خواهد داشت.

«سه چهار ماه پیش استخدام شروع شد و چندین هزار نفر پیوستند. من دقیقا نمی‌دانم چند نفر. بزرگترین چالش حماس سطح سربازان نیست، بلکه سطح فرماندهانی است که جایگزینی برخی از آنها آسان نیست.»

گردان‌های قسام علی‌رغم افول، به درگیر شدن با نیروهای اسرائیلی در چرخه‌های مکرر جنگ ادامه می‌دهند.

رابرت پاپ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو و نویسنده چهار کتاب در مورد ضد شورش می‌گوید: «این یک بازی ضربتی است». «اسرائیل به مردم می‌گوید به مرکز، به جنوب بروند، و سپس تعداد زیادی در نهایت این کار را انجام می‌دهند... آنها به جابجایی این افراد ادامه می‌دهند... و حدس بزنید چه کسی با جمعیت حرکت می‌کند؟ تقریبا تمام مبارزان حماس.»

پاپ گفت: «حماس، پرسنل، مبارزان، رهبران و حامیان آن عمیقا در جمعیت ریشه دارند. آنها طی دهه‌ها با این جمعیت ارتباط برقرار کرده‌اند.»

تجزیه و تحلیل توسط ISW و CTR نشان می‌دهد که بازیابی به دو روش مختلف رخ داده است. برخی از یگان‌های تیپ‌های قسام با ترکیب سلول‌های به شدت تخریب‌شده برای ایجاد گردان‌های آماده رزم، دوباره گروه‌بندی شدند. برخی دیگر احیا شده و جنگنده‌های جدید را به خدمت گرفته و سلاح‌های جدیدی از مواد منفجره به جا مانده از نیروهای اسرائیلی تولید کرده‌اند.

تیپ‌های قسام با توجه به تخریب گسترده اردوگاه‌های خود، بعید است که بتوانند به طور کامل جنگجویان جدید را آموزش دهند.

جوخه‌های اولیه تا حد زیادی کاهش یافتند و حماس را وادار به تکیه بر تاکتیک‌های چریکی، ایجاد تله‌های انفجاری و کمین کردند، معمولا زمانی که نیروهای اسرائیلی شروع به حمله به مرکز یک اردوگاه یا منطقه می‌کنند.

چرخه تولد دوباره در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه آشکار شد که عملا توسط برخی از سنگین‌ترین مهمات اسرائیل در مرحله اول جنگ از بین رفت.

پس از سه ماه بمباران سنگین، اسرائیل اعلام کرد سه گردانی که در آنجا فعالیت می‌کردند «منحل شده‌اند». کمتر از شش ماه بعد اعلام شد که واحدها در حال بازسازی هستند. سربازان اسرائیلی تهاجم دیگری به این اردوگاه ترتیب دادند و ارتش اعلام کرد که با «سنگین‌ترین درگیری‌ها» از زمان آغاز جنگ مواجه شده است.

هنگامی که نیروهای اسرائیلی در 31 مه 2024 جبالیا را ترک کردند، تجزیه و تحلیل سه گردان نشان داد که آنها تغییر شکل داده اما منهدم نشده‌اند.

پاپ گفت: «اسرائیل دقیقا همان نوع خشم سیاسی، اندوه و احساسات اضافی را ایجاد می‌کند که منجر به ستیزه‌جو شدن افراد بیشتری می‌شود. او گفت: «قدرت استراتژیک واقعی حماس در حال رشد است. قدرت حماس در توانایی آن در جذب نیرو نهفته است.»

حماس با وجود افزایش نارضایتی غیرنظامیان مقاوم است. سنجش افکار عمومی حماس در غزه دشوار است، اما نشانه‌هایی از خشم شدید وجود دارد.

یک نظرسنجی که تنها چند هفته قبل از شروع جنگ انجام شد، نشان داد که اکثریت مردم غزه مورد بررسی از مدیریت این گروه در منطقه ناامید بودند. هنگامی که فلسطینی‌های غزه از حماس انتقاد می‌کنند، نارضایتی خود را با لحن آرام ابراز می‌کنند، زیرا می‌ترسند که ممکن است یکی از اعضای این گروه در دسترس باشد. یک نفر که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به حملات حماس در 7 اکتبر گفت: آنها به اسرائیل دلیل دادند که ما را نابود کند.

خبرنگار سابق سی‌ان‌ان و رئیس سازمان بشردوستانه اینارا آروا دیمون، که در ژوئن 2024 به عنوان امدادگر برای دومین بار از زمان آغاز جنگ در غزه بود، گفت: «خشم و ناامیدی اکنون بسیار بیشتر از سفر قبلی من است. مردم کاملا آشکارا در مورد آن صحبت می‌کنند: «همه خون ما را می‌فروشند.»

بسیاری از فلسطینی‌های غزه از تلاش‌های مذبوحانه برای حضور گسترده اعضای حماس، که به عنوان «پسران سبز» شناخته می‌شوند، صحبت می‌کنند. اما شعاع عظیم انفجار مهمات سنگین اسرائیل و حملات مکرر آن به کمپ‌های آوارگان و بیمارستان‌هایی که می‌گویند شبه‌نظامیان حماس در آن‌ها پنهان شده‌اند، این کار را تقریبا غیرممکن می‌کند.

فقدان یک هیئت حاکمه و محدود کردن کمک‌های بشردوستانه توسط اسرائیل به میزان نسبی بر این ناامیدی افزوده است. منابع محلی می‌گویند غارت و درگیری‌های پراکنده بین قبایل در حال افزایش است و سازمان ملل می‌گوید بیماری‌های عفونی از جمله فلج اطفال که قبلا از غزه ریشه‌کن شده بود، به سرعت در حال گسترش است.

دیمون گفت: «افزایش بی‌قانونی، هرج و مرج فزاینده، که به نظر می‌رسد بسیار عمدی سازماندهی شده است، به حماس یا تناسخ آن اجازه تولد دوباره می‌دهد. هنگامی که این بمب‌ها از بین بروند، مردم برای حاکمیت قانون مستاصل خواهند شد.»

این درگیری تنها با یک راه‌حل سیاسی پایان خواهد یافت و آن پیروزی نظامی نیست.

طرفداران استراتژی افزایش سال 2007 در عراق سه اصل اصلی را برای مقابله با شورش مطرح می‌کنند: پاکسازی منطقه از شورشیان، حفظ منطقه و ایجاد روابط با جوامع محلی.

کارشناسان می‌گویند این یک استراتژی‌ست که تطبیق آن در غزه تقریبا غیرممکن است. هاردینگ از CSIS گفت که «برای حفظ قلمرو، شما نیروها را در یک پایگاه عملیاتی رو به جلو قرار می‌دهید، با مردم محلی آشنا می‌شوید، با مردم محلی اعتماد ایجاد می‌کنید تا آنها در واقع از افرادی که به عنوان شورشیان بازمی‌گردند گزارش دهند.»

در غیاب راه‌حل نظامی پایدار، برخی از مفسران می‌گویند که راه‌حل سیاسی برای درگیری طولانی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

سرهنگ بازنشسته منصور گفت: «تنها راه برای پایان دادن به این درگیری، ایجاد کشور فلسطینی است. اما فلسطینی‌ها به نوبه خود باید درک کنند که اسرائیل به جایی نمی‌رسد... در حال حاضر شما یک دولت در اسرائیل دارید که از حمایت کشوری برای فلسطینی‌ها سرباز می‌زند.

این درگیری تنها با یک راه‌حل سیاسی پایان خواهد یافت و آن پیروزی نظامی نیست.

***

جنگ غزه به «سیاه چاله» برای اسرائیل تبدیل شده است. «سیاه چاله» نه تنها یک پدیده فیزیکی است، بلکه استعاره‌ای‌ست که برای نشان دادن پدیده‌های پیچیده‌ای استفاده می‌شود که می‌تواند منجر به یک فاجعه شود.

سایه هولوکاست بر غزه، بر لبنان، بر یمن و البته بر ایران بود.

اسرائیل خود در مرکز یک «سیاه چاله» قرار دارد.

ولادیمیر اووچینسکی[1]

منبع:https://izborsk-club.ru/25968


[1]  دکترای حقوق و عضو اندیشکده ایزبورسک

[2] در لیست سازمان‌هایی که فعالیت آنها در روسیه نامطلوب شناخته می‌شود گنجانده شده است.

کد خبر 20985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =