افتتاح بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کازان

بیستمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کازان جمعه 6 سپتامبر 2024 در مرکز جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.

به نمایندگی از رئیس جشنواره فیلم و رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه مفتی شیخ راویل عین‌الدین، معاون وی مفتی روشن عباسف، رئیس اداره فرهنگ مسلمانان فدراسیون روسیه رنات ابیانوف و مدیر کل انتشارات چیتای (بخوان) ایلشات صلاح‌الدینف در مراسم افتتاحیه شرکت کردند.

روشن عباسف پیام شیخ راویل عین‌الدیم را خطاب به مهمانان جشنواره بین‌المللی فیلم کازان قرائت کرد. در این پیام آمده است: همچنان فضای قابل توجهی برای تعامل بین اقوام و ادیان وجود دارد و فیلمسازان روسیه و جوامع اسلامی را برای ترویج ارزش‌های اخلاقی و معنوی، اندیشه‌های صلح‌طلبی و انسان‌گرایی متحد می‌کند.

معاون مفتی پس از قرائت پیام طی سخنانی گفت: امروزه فیلم‌هایی که حاوی ارزش‌های جهانی سنتی و پیام‌های معنوی و اخلاقی هستند، در جامعه تقاضای زیادی دارند، به‌ویژه در پس‌زمینه فیلم‌های غربی که فیلم‌نامه‌های آن به طور فزاینده‌ای حاوی موارد غیراخلاقی و انحرافی‌ست. وی افزود: جشنواره فیلم مسلمان قازان در طول 20 سال فعالیت خود به بستری قابل توجه برای ترویج آموزش، توسعه معنوی و تقویت آرامش از طریق هنر سینما تبدیل شده است. عباسف ادامه داد: کار سیستمی جشنواره در تعهد بلندمدت آن به انتخاب فیلم‌های باکیفیت که تماشاگر را به تفکر در مورد جنبه‌های مهم زندگی، مسائل اساسی انسانی مانند ایمان، اخلاق و ارزش‌های خانوادگی دعوت می‌کند بوده است و همچنین در ایجاد فضایی که افراد با مذاهب و فرهنگ‌های مختلف بتوانند در آن تبادل نظر کرده و نقاط مشترک پیدا کنند.

معاون اول رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه همچنین خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم شامل آثاری از کارگردانان کشورهای بریکس نیز می‌شود و کازان در سالی که روسیه ریاست این اتحاد بین‌المللی را بر عهده دارد، به سکوی مهمان‌نوازی برای رویدادهای بزرگ با حضور کشورهای بریکس همچون مسابقات ورزشی، مسابقات بین‌المللی قرآ«، جشنواره فیلم کازان و اجلاس سران کشورهای بریکس در ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم کازان از سال 2005 در پایتخت تاتارستان به ابتکار شورای مفتیان روسیه، آژانس فدرال فرهنگ و سینمای فدراسیون روسیه، وزارت فرهنگ جمهوری تاتارستان و با حمایت رئیس جمهوری تاتارستان برگزار می‌شود. این جشنواره با شعار «از طریق گفتگوی فرهنگ‌ها به سوی فرهنگ گفتگو» هرساله با شرکت ده‌ها کشور از جمله کشورهای مسلمان، فیلم‌هایی که ارزش‌های معنوی و اخلاقی را ترویج می‌دهند با هدف نزدیکی فرهنگ‌ها به نمایش می‌گذارد. در سال جاری طی این رویداد فیلم‌هایی از جمله از روسیه، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، الجزایر، بنگلادش، هند، سریلانکا، پاکستان، نپال، مراکش، تونس، سنگال، چین، سوئیس، مالزی، کوبا، مصر، عراق، عمان، عربستان سعودی، جمهوری اسلامی موریتانی، آرژانتین، نیوزیلند و ژاپن به رقابت می‌پردازند. این جشنواره در فهرست پروژه‌های سینمایی مورد حمایت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه قرار گرفته و با حمایت رئیس جمهوری تاتارستان رستم مینیخانوف و وزارت فرهنگ روسیه، همچنین با مشارکت گروه چشم‌انداز راهبردی «روسیه - جهان اسلام» برگزار می‌شود.

منبع: https://www.muslim.ru/articles/287/41336/

کد خبر 20976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =