نشست وزرای فرهنگ کشورهای عضو بریکس در سنت‌پترزبورگ

نهمین نشست وزرای فرهنگ کشورهای بریکس چهارشنبه 11 سپتامبر 2024 در سنت‌پترزبورگ برگزار شد. نمایندگان روسیه، برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی همچنین مصر، ایران، امارات متحده عربی و اتیوپی که اخیراً به بریکس پیوسته‌اند، حضور داشتند.

اولگا لوبیماوا وزیر فرهنگ روسیه در آغاز این نشست گفت: جلسه امروز ما مهم است و برای اولین بار در قالبی گسترده ملاقات می‌کنیم. بریکس یک باشگاه باز از افراد همفکر است که بزرگترین مراکز سیاسی، اقتصادی و البته فرهنگی جهان را متحد می‌کند. این نیز یک خانواده واقعی است و برای من افتخار است که برای اولین بار در نشست سالانه وزرای فرهنگ بریکس به اعضای جدید آن خوشآمد بگویم.

وی افزود: اتحادهای بریکس به مکانیزم منحصر به فردی برای همکاری بین نمایندگان کشورهای عضو در حوزه فرهنگی تبدیل شده است. در حال حاضر چهار عنصر در آن وجود دارد: اتحاد موزه‌ها، اتحاد کتابخانه‌ها، اتحاد موزه‌های هنری و گالری‌های ملی و اتحاد تئاترهای کودک و نوجوان.

وزیر فرهنگ روسیه پیشنهاد ایجاد انجمن مدارس فیلم کشورهای بریکس را مطرح کرد و آن را به عنوان پایه ارتباطات فرهنگی در زمینه آموزش فیلم برای امکان توسعه ارتباطات سینمایی میان متخصصان جوان دانست. وی تصریح کرد: جشنواره سالانه فیلم دانشجویی بریکس، مدرسه فیلم تابستانی مشترک، کنفرانس‌های علمی و رویدادهای دیگر می‌تواند بستری برای تبادل تجربیات باشد.

اولگا لوبیماوا همچنین به همکاران خود درباره ابتکار روسیه برای ایجاد آکادمی هنرهای سینمایی اوراسیا و ایجاد جایزه فیلم اوراسیای باز گفت که اساس آن کیفیت هنری بالا، احترام به منافع ملی و تکریم میراث تاریخی و اعتقادات مذهبی خواهد بود.

در این نشست وزرای فرهنگ و نمایندگان فرهنگی کشورهای بریکس دیدگاه‌های خود را مطرح نمودند. از جمله:

وزیر فرهنگ جمهوری فدرال برزیل در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که فرهنگ برای توسعه پایدار اساسی است.

به گفته معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین، نشست کنونی نشان می‌دهد که همبستگی کشورهای شرکت کننده در این اتحاد تا چه حد قوی است.

وزیر فرهنگ جمهوری عربی مصر، پیشنهاد کرد که در مورد ایده‌های جدید و پروژه‌های آینده‌نگر فکر کنیم.

نماینده وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی، گفت: کار بریکس با هدف تقویت جایگاه فرهنگ‌های ملی است.

دبیر امور فرهنگی وزارت فرهنگ جمهوری هند، خاطرنشان کرد که ارتقای صنایع خلاق به تعامل جهانی کمک خواهد کرد.

کاظم جلالی سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ]که به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرده بود[ با اشاره به اینکه تحولاتی که در دهه‌های اخیر رخ داده است، چشم‌انداز جدیدی از عوامل مؤثر در روابط بین‌الملل را در کنار قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی شکل داده و آن عاملی مبتنی بر فرهنگ است را نشان می‌دهد.

وزیر ورزش، هنر و فرهنگ آفریقای جنوبی، در مورد رصدخانه فرهنگی کشورش صحبت کرد که تمام جنبه‌های صنایع فرهنگی و خلاق را بررسی می‌کند تا به دنبال روندهای جدید باشد. در پایان این اجلاس بیانیه وزرای فرهنگ بریکس که حاوی ابتکارات و برنامه‌های اصلی برای آینده نزدیک بود، امضا شد.

وزیر فرهنگ روسیه در پایان کار این اجلاس گفت: من متقاعد شده‌ام که اجرای موفقیت‌آمیز اهداف اعلام شده و همچنین توسعه تماس‌های بیشتر در سطح دولتی و از طریق مؤسسات فرهنگی به ما این امکان را می‌دهد که به اجرای پروژه‌های مشترک مختلف ادامه دهیم و رویدادهای فرهنگی جذابی را برنامه‌ریزی کنیم.

منبع:https://culture.gov.ru/press/news/v_peterburge_proshla_vstrecha_ministrov_kultury_stran_briks/

کد خبر 21050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =