وزیر سیاست اقوام جمهوری داغستان در اختتامیه نشست سراسری مدیران جوان «چیندیرچِرو -۲۰۱۶» با اشاره به روز قانون اساسی تاکید کرد که چه در قانون اساسی فدراسیون روسیه و چه در قانون اساسی جمهوری داغستان اولین فصل ها به مساله دفاع از حقوق اقوام به عنوان یکی از ارزش های اجتماعی و مدنی تعلق دارند.

نشست سراسری مدیران جوان «چیندیرچِرو -۲۰۱۶» روز ۲۴ جولای در داغستان به کار خود خاتمه داد. این نشست سه سال پیاپی در منطقه کوهستانی «چیندیرچرو» برگزار شده و امسال برای اولین بار در سطح سراسری روسیه برگزار شده است. "تاتیانا گامالِی" وزیر سیاست اقوام جمهوری داغستان در روز پایانی برنامه، برای حاضرین به ایراد سخن پرداخت.

وی خطاب به حاضرین گفت که با برگزاری این نشست‌ها خواستار شنیدن پیشنهادات جوانان برای چگونگی اجرای سیاست­های اقوام و همکاری با سازمان­های غیردولتی جوانان هستند.

تاتیانا گامالی با اشاره به روز قانون اساسی در جمهوری داغستان، کمی درباره تاریخچه قانون اساسی در برخی کشورهای اروپایی و توسعه قانون اساسی در روسیه توضیح داد و تصریح کرد که مصونیت  حقوق بشر و آزادی فردی در قانون اساسی تضمین شده است. وی همچنین تاکید کرد که چه در قانون اساسی فدراسیون روسیه و چه در قانون اساسی جمهوری داغستان اولین فصل­ها به مساله دفاع از حقوق اقوام به عنوان یکی از ارزش­های اجتماعی و مدنی تعلق دارند. قانون اساسی داغستان منطبق بر معیارها و نیازهای توسعه دموکراتیک حقوقی، اجتماعی و اقتصادی کشور است و تمام واحدهای فدرال روسیه نیز برای حفظ این معیارها تلاش می­کنند.

وزیر داغستان همچنین تاکید کرد: "مبنای قانون در جمهوری داغستان از ویژگی منحصربفردی برخوردار است: ویژگی­های زبانی و قومی مردم این جمهوری تحت لوای قانون اساسی به دقت حفظ می­شوند. داغستان با برخورداری از چندین زبان قابل نگارش، کم نگارش و یا بدون الفبای نگارش و همچنین گویش­ها و لهجه ­ها نه تنها میراث روشن اقوام و فرهنگ­های جمهوری به شمار می­رود، که حتی دولت و جامعه را نسبت به هم متعهد می­سازد."

به گفته وی، اجرای سیاست­های زبانی در جمهوری داغستان یکی از اولویت­های دولت است. سال ۲۰۱۵ وزارت امور اقوام طرحی برای سیاست زبانی در جمهوری آماده کرد، جشنواره زبان اقوام را برگزار نمود و حتی مرکز زبان و فرهنگ روسی را در جمهوری افتتاح کرد. سال ۲۰۱۵ همچنین این وزارتخانه کتاب مرجع کوچکی برای محاوره به ۱۴ زبان مکتوب در داغستان منتشر کرد که برای حفظ و توسعه زبان­های منحصربفرد گروه نسخ – داغستانی و تبلیغات برای مطالعه روی آنها بسیار مفید است. این برنامه­ها در سال ۲۰۱۶ نیز دنبال می­شوند.

تاتیانا گامالِی خاطرنشان کرد که اجرای سیاست اقوام در منطقه، حفظ صلح و توافق قومی و دینی یکی از اولویت­های ارگان­های دولتی در تمام سطوح است. در همین رابطه وی از مولف قانون اساسی جدید روسیه و طراح سند راهبردی سیاست دولتی اقوام فدراسیون روسیه "رمضان عبدالطیپوف" رهبر داغستان نام برد که نه تنها سیاستمداری بزرگ بلکه دانشمند و متخصص حوزه سیاست اقوام است.

وی در ادامه برای حاضرین در نشست، با شرح جزییات به نحوه پیشگیری از بروز اختلافات و درگیری بین اقوام با تکیه بر حوادث سال­های ۱۹۸۰ قرن بیستم پرداخت. (مناقشه قره باغ، درگیری­های اوستیا و اینگوشتیا»، درگیری در میدان مانژ مسکو در سال ۲۰۱۰ و ...)

وی تاکید کرد که در صورت همکاری و تعامل موفق بین ارگان­های اجرایی و سازمان­های خودمختار و غیردولتی، حل مشکلات در حوزه سیاست اقوام و مسائل اجتماعی و اقتصادی افق بهتری خواهد داشت. به گفته وی، در حال حاضر پروژه­ هایی به صورت مشترک با سازمان­های داغستان در حال اجرا هستند: «کوناچِستوا»، «داغستان در سرنوشت روسیه»، «داغستان گهواره اقوام» و ... که تمامی آنها در راستای حفظ ویژگی­های قومی – فرهنگی اقوام داغستان و تحکیم و تقویت هویت مدنی در سراسر روسیه می باشند. 

منبع: وزارت امور اقوام جمهوری داغستان

http://minnacrd.ru/index.php/news/۲۵۲۹-۲۵-۰۷-۱۶-۲

کد خبر 2709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =