نظریه توسعه بلندمدت تئاتر در فدراسیون روسـیه تا سال ۲۰۲۰ به همراه دستور رییس جمهور کشور و دیگر اسناد مربوطه از سال ۲۰۱۱ به اجرا گذاشته شده و مهم ترین دستاوردهای آن نیز بررسی شد.

سال ۲۰۱۱ دولت فدرال به منظور مشخص کردن راه­ها و روش­های حفظ دستاوردهای هنر تئاتر ملی و تدوین برنامه­ های بلندمدت (۲۰۲۰-۲۰۱۲) اقدام به تهیه نظریه توسعه تئاتر در کشور کرد. در راستای این اقدام، توسعه پویای تئاتر به شکل سنتی و استفاده از نوآوری­ها و تجربه جهانی در این حوزه آغاز شد.

مهم­ترین دستاورد مرحله نخست برنامه توسعه تئاتر (۲۰۱۵-۲۰۱۲) چنین بوده است که تعداد تئاترهای کشور (زیر نظر یا بدون نظارت مستقیم وزارت فرهنگ) از ۶۰۶ تئاتر در سال ۲۰۱۲ به ۶۱۴ تئاتر در سال ۲۰۱۵ رسید؛ تولیدات این حوزه از جمله تعداد برنامه­ های برگزار شده در تئاترها از ۱۵۰ هزار به ۱۶۵ هزار برنامه افزایش یافت؛ تعداد اجراهای جدید از ۲۷۱۰ نمایش در سال ۲۰۱۲ به ۲۸۷۶ نمایش در سال ۲۰۱۵ رسید و مهم­تر از همه تعداد تماشاگران تئاتر از ۳۳ میلیون و ۴۰۰ نفر در سال ۲۰۱۲ به ۳۸ میلیون و ۱۰۰ نفر افزایش یافته است.

وزارت فرهنگ با تدوین این سند توسعه تئاتر کشور قصد دارد ظرفیت­های ملی فرهنگی را حفظ کرده، آن را توسعه داده و فضای واحدی را از نظر فرهنگی در روسیه فراهم کند همچنین وزارت فرهنگ قصد دارد شرایطی را به وجود آورد که دسترسی افراد به ارزش­های فرهنگی یکسان شده، هنر میهنی در فرایند فرهنگ جهانی به دنیای کنونی نزدیک شود و خود را با بازار مصرف فرهنگی هماهنگ سازد. برای تأمین این هدف نیاز به کار مداوم سازمان­های با نظارت وزارت­خانه و حمایت از سوی دولت در مناطق مختلف روسیه و در خارج از کشور وجود دارد. توسعه برنامه گروه­های نمایشی سیار، حمایت از تئاترهای روسی در خارج از کشور، توسعه تئاتر کودک و نوجوان و از جمله برنامه­های ویژه برای مناطق و حمایت از ساخت و پیشبرد آثار درام میهنی برای کودکان و نوجوان نیز در همین راستا قرار می­گیرد همچنین دولت باید از کارگردانان جوان تئاتر حمایت شود.

با احتساب شرایط خاص و توسعه تئاتر کشور و اهداف و وظایف تعریف شده در اسناد طی سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ روی تئاتر کودک و نوجوان با اجرای آثار روسی و غیرروسی، آماده کردن ساز و کارهایی برای تشویق گروه­های نمایشی تئاتر، حمایت از درام داخلی به ­ویژه برای کودکان و نوجوانان، حمایت دولتی از پروژه ­ها و طرح­های اجتماعی برای توسعه هنر تئاتر و در نهایت ساخت و توسعه شبکه استودیوهای تئاتر کودک و نوجوان و دریافت کمک از سوی سازمان­های فرهنگی و آموزشی تمرکز شد.

در ژانویه ۲۰۱۶ طرح تخصیص گرانت به جوانان مستعد برای اتمام دومین مدرک در حوزه هنر به دولت فدراسیون روسیه اعطا شده و در نهایت در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶ به امضا رسید.

سال ۲۰۱۶ مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار روبل برای اجرای این طرح تخصیص داده شده است. قرار است تعدادی از طرح­های آهنگ­ سازان، آزمایشگاه­های هنری، سمینارهای ملی برای توسعه شیوه ­های تدریس و کار با کودکان و آموزش مهارت­های مدیریت در تئاتر موزیکال کودکان عملی شوند همچنین دوره کارآموزی کارگردانان جوان و ساخت نمایش­نامه­ هایی برای کودکان در مناطق نیز برگزار خواهد شد.

وزارت فرهنگ روسیه با همکاری اتحادیه فعالان تئاتر فدراسیون روسیه، کار تدوین شیوه تدریس و تأمین نیازهای مالی برنامه ­ها در راستای توسعه تئاتر کودک و نوجوان و حمایت از محصولات جدید به ­ویژه برای کودکان و نوجوان را ادامه می­دهد.

منبـع: وزارت فرهنـگ فـدراسـیون روسـیه

http://mkrf.ru/ministerstvo/kollegiya/reports/detail.php?ID=۱۰۷۴۶۳۷

 

کد خبر 3012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =