در تحقیقات آموزش عالی وزارت دین اندونزی ۲۰۱۸ دریافتند که برگزاری برنامه مجلس تصوف تحول گرا برای جماعت آن بسیار تأثیرگذار است.

مجلس معیت عین النجیب

در تحقیقات آموزش عالی وزارت دین اندونزی ۲۰۱۸ با عنوان "تصوف تحول گرا: مطالعه چند مورد در مجلس معیت عین النجیب و مجلس ذکر مناقب شیخ عبدالقادر جیلانی کیایی مزکی شاه" دریافتند که برگزاری برنامه مجلس تصوف تحول گرا برای جماعت آن بسیار تأثیرگذار است. از آن‌هایی که تحولات گوناگون را با شرکت در مجلس تصوف تحول گرا تجربه می کنند به تولد دوباره یاد می شوند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این جماعت تحول بزرگی را در زندگی را تجربه کردند که در زندگی قبل خدا را به عنوان امر ثانوی در زندگی قرار داده بودند و در حال حاضر خدا را به عنوان اصل اساسی همراه با عشق به خدا و رسولش قرار می دهند. این تغییر تحول گرا به بنیادی محکم برای دستیابی به درجه بالایی به عنوان یک انسان تبدیل می شود.

برای اجرای برنامه های مجلس تصوف تحول گرا، معمولاً در چند مرحله انجام می شود، یعنی قبل از رویداد، رویداد اصلی و رویداد اختتامیه.

در مجلس معیت، مراسم قبل از رویداد معمولاً نمایش هایی از خلاقیت های هنری (موسیقی و غیره)، توسل، تهلیل و ذکر، مطالعه برخی از سوره های قرآن و دعا برگزار می شود. مراسم دوم برنامه اصلی است که عین النجیب مطالب خود را ارائه می دهد. معمولاً شخصی به عنوان میهمان ویژه در این برنامه دعوت می شود. گاهی فرصتی برای سخنرانی به میهمان ویژه داده می شود که گاهی قبل از عین النجیب و گاهی بعد از او سخنرانی خود را ارائه می‌دهند.

عین النجیب "خدا" را با زبانی توضیح می دهد که به راحتی در زندگی اجتماعی بین ادیان، سیاست ها و غیره به کار می رود. جالب اینجاست که در این فضاها، عناوینی مانند صوفی، استاد، و یا هویت شخصیت های دینی ظاهر نشده است. عین النجیب ارزش‌هایی را که حاوی امور صوفیانه، توحید یا جدیت در عبودیت و تقرب است، به زبانی ساده بیان می کند که امیدوار است بتواند توسط اکثر مردم درک شود. عین النجیب هنگامی که به انسانی نگاه می کند، همه عناوین موجود در خود را حذف می کند.

پس از پایان ارائه مطالب، معمولاً با صلوات یا استغفار خوانی ادامه می یابد و با قرائت دعا به پایان می رسد.

اما مجلس ذکر مناقب شیخ عبدالقادر جیلانی که توسط کیایی حاجی مزکی شاه اداره می شود، در وارد کردن ارزش های اصول پنجگانه پنچاسیلا در تصوف تحول گرا، ریتم خاص خود را دارد. برای اینکه اجرای مجلس تصوف تحول گرا به خوبی و با موفقیت انجام شود، جماعت آن باید با تلاش فراوان به استقامت، اخلاص و یقین برسند. در سلوک برای به دست آوردن تجلی خدا باید ریاضت ها و مجاهدت ها را از طریق یک آموزش اصلی سه سطحی تخلی، تحلی و تجلی انجام دهند.

همچنین کسانی هستند که سلوک را با سیستمی بنام مراتبت طریقت می گذرانند که از چهار سطح تشکیل شده است؛ توبه، استقامت (اطاعت ظاهری و باطنی)، تهذیب (که شامل چندین ریاضات و تمرینات) و تقرب (نزدیکی به خداوند از راه خلوت، ذکر دائمی).

ماهیت تعالیم صوفیانه در این مجلس ارزش عشق است. عشق به خدا محور عشق یک بنده است. اگر بنده بخواهد آرزو، درخواست یا دعای خود اجابت بشود، باید خدا را با تمام تلاش خود دوست داشته باشد. بنابراین، همیشه بر همه در این مجلس تأکید می شود که همه بتوانند درک کنند که هسته اصلی

آموزه های ارائه داده شده به ماهیت عشق ختم می شود. عشق واقعی عشق به خدا است. با این حال، عاشق واقعی خدا آن کسی است که خلقت خدا را هم دوست می دارد.

در پایان، در این مطالعه نتیجه گیری می شود که تصوف تحول کرا، آموزه ای است که توسط مجالس تصوف تحول گرا توسعه داده شده است که به جنبه های توحید و تصوف دعوت می کنند. با این حال، در مجالس تصوف تحول گرا نیز رشته های مختلفی را اعم از تک رشته ای، چند رشته ای و بین رشته ای آموزش داده می شود. لذا، معنای اذکار و اوراد محدود به قالب خواندن نیست، بلکه رفتار و کردار روزانه را نیز می توان به عنوان ذکر نامید.

بنابراین ، هنگامی که کسی بتواند به نقطه های در نظر گرفته شده توسط مجالس تصوف تحول گرا برسد، در واقع او نیز قادر به تفسیر ارزش های پانچاسیلا و اجرای آن خواهد بود که هدف مشترک دارد؛ یعنی تشکیل شخصیت هایی که نه تنها دارای تقوا و آرامش برای خود هستند، بلکه صاحب تقوای اجتماعی اند. چرا که جوهر تصوف این است که چگونه "خدا" را در خود و مخلوقات او پیدا کنند. به این ترتیب، هنگامی که او واقعاً می خواهد خدا را دوست داشته باشد، باید به مخلوقات او نیز به عنوان نشانه عشق، انتقال دهد.

منبع: سایت رسمی سازمان اسلامی نهضت العلماء

کد خبر 3455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =