از زمانی که دولت اتریش، گرایش به “اسلام سیاسی” را به عنوان جرم مطرح کرده است، بسیاری از مسلمانان نگرانند که چنین دیدگاهی به سایر کشورهای اروپایی نیز نفوذ کند.

از زمانی که دولت اتریش، گرایش به “اسلام سیاسی” را به عنوان جرم مطرح کرده است، بسیاری از مسلمانان نگرانند که چنین دیدگاهی به سایر کشورهای اروپایی نیز نفوذ کند. حال در آلمان نیز تلاش‌هایی برای شکل‌گیری یک جرم کیفری به نام “ گرایش به اسلام سیاسی” در گرفته است. حتی به تازگی، نمایندگان احزاب مسیحی آلمان، خواستار گسترش اختیارات سازمان امنیت داخلی آلمان برای کنترل مساجد شده‌اند. موافقان این طرح‌ها در آلمان معتقدند؛ در صورتی که اسلام سیاسی به عنوان جرم شناخته شود، کسانی که زمینه را برای عملیات تروریست‌ها آماده می‌کنند نیز در امان نخواهند بود. این در حالی است که هیچ تعریف درستی از اصطلاح اسلام‌ سیاسی در اروپا و به خصوص در آلمان وجود ندارد و هر کس بر اساس سلیقه و خواست خود، این اصطلاح را تعریف می‌کند. در نتیجه از نگاه بسیاری از متخصصان حوزه مطالعات اسلامی، چنین جرمی تنها می‌تواند باعث منزوی شدن مسلمانان و کناره‌گیری آن‌ها از تمام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شود. سایت offenkundiges، در یادداشتی که در همین ارتباط تهیه کرده است، به مقابله سیاستمداران غربی با فرهنگ اسلامی پرداخته است. نویسنده این یادداشت، معتقد است که سیاستمداران و کارشناسان رسانه‌های اروپایی با استفاده از اصطلاح اسلام سیاسی، تلاش می‌کنند تا بیشتر از قبل مسلمانان را کنترل کنند و مانع فعالیت سیاسی و اجتماعی آن‌ها شوند. آنچه در ادامه می‌خوانید، ترجمه بخش‌هایی از این یادداشت است:

سال‌ها است که سیاستمداران و رسانه‌های آلمانی‌زبان از اصطلاح "اسلام سیاسی" برای تحریک مسلمانان استفاده می‌کنند. افرادی که از چنین اصطلاحی استفاده می‌کنند، معمولا جزو دو دوسته هستند. دسته اول شامل گروهی از سیاستمداران و کارشناسان رسانه می‌شود که می‌خواهند آلمان براساس سیستم لیبرال دموکراسی اداره شود و این دین را خطری برای کشور می‌دانند. دسته دوم نیز بخشی از شهروندان هستند که به دلیل باورهای مذهبی و اعتقادات سیاسی، نمی‌توانند مسلمانان را در جامعه آلمان تحمل کنند. این دو گروه به مسلمانان فشار زیادی وارد می‌کنند.

اما در این میان، اصطلاح “اسلام سیاسی” هیچ معنای مشخصی ندارد. منتقدان اسلام در بسیاری از مواقع به جای استفاده از عنوان “اسلام‌گراها” از اصطلاح “اسلام سیاسی” استفاده می‌کنند. در حالی که در بسیاری از مواقع، روشن است که منظور آن‌ها از “اسلام سیاسی”، عملکرد گروه‌های رادیکال اسلامی است. برخی نیز از این اصطلاح، تنها برای مخالفت با اسلام یا تحقیر مسلمانان استفاده می‌کنند. در واقع “اسلام سیاسی”، اصطلاح مبهمی است که هر کس بر اساس خواست و اراده خود، آن را معنا می‌کند. این اصطلاح بارها مورد سو استفاده گروه‌های راستگرا قرار گرفته و مشکلات زیادی را برای مسلمانان در جامعه آلمان ایجاد کرده است.

کافی است که عبارت اسلام سیاسی را در اینترنت جست‌وجو کنید تا متوجه شوید که این اصطلاح در موارد متفاوتی به کار رفته است. حتی در ویکی‌پدیا آلمانی نیز تعاریف متعددی از اسلام‌ سیاسی ارائه شده است. به‌طور مثال، در ویکی‌پدیا از قول جان او.ول، متخصص حوزه مطالعات اسلامی در آمریکا آمده است که این اصطلاح، بیانگر هویت و کنش سیاسی برخی از مسلمانان است. این در حالی است که در همان مقاله، سوزانه شروتر، مردم شناس و رئیس مرکز تحقیقات اسلام جهانی در فرانکفورت، اصطلاح اسلام سیاسی را به معنای سیستمی دانسته است که قاطعانه از هنجارها و قوانین غربی سرپیچی می‌کند و می‌خواهد ارزش‌های اروپایی را دگرگون کند. این دو تعریف تفاوت‌های زیادی دارند. با این وجود، جالب است بدانید که این اصطلاح از نگاه همه کارشناسان، بار معنایی منفی دارد و در راستای انتقاد از اسلام به کار می‌رود. برخی از متخصصان حوزه مطالعات اسلامی تاکید دارند که اصطلاح اسلام سیاسی تنها در ارتباط با باورها و عملکرد گروه‌های اسلام‌گرا به کار می‌رود، اما در عمل، اصطلاح اسلام سیاسی حتی در بحث‌های مرتبط با ادغام مهاجران و مسائل حقوقی جوامعی اسلامی نیز به کار می‌رود. حتی برخی از اصطلاح اسلام سیاسی برای اسلام‌هراسی استفاده می‌کنند. گروهی از سیاستمداران و محققان حوزه مطالعات اسلامی نیز معتقدند که این واژه بهترین تعریف برای  اسلامی است که می‌تواند بر ارزش‌های غربی تأثیر بگذارد.

با این تعریف گسترده، مشخص نیست که منظور صدراعظم اتریش از جرم دانستن اسلام سیاسی چیست؟ سباستیان کورتز، صدراعظم اتریش چندی پیش در مورد مبارزه با تروریسم اسلام‌گرایان در کشورش گفت: « قصد داریم یک جرم کیفری به نام “اسلام سیاسی” ایجاد کنیم تا بتوانیم علیه کسانی که تروریست نیستند اما زمینه را برای آن آماده می‌کنند اقدام کنیم.»

او همچنین گفت که دولت دست مقامات را برای تعطیل کردن انجمن‌ها یا مساجدی که در افراطی کردن افراد نقش دارند، باز بگذارد و  مرکزی برای ثبت مشخصات امامان جمعه نیز ایجاد کند.

حتی از این توضیحات نیز نمی‌شود مطمئن شد که هدف دولت اتریش، مقابله با اسلام‌گرایان است و یا آن‌ها می‌خواهند جلوی فعالیت هر مسلمانی را که در حوزه سیاسی و اجتماعی کار می‌کند، بگیرند. متاسفانه در این شرایط، هر کس می‌تواند تفسیر شخصی از این قانون داشته باشد.

پیش از این، در سال ۲۰۱۵ نیز "مرکز اسناد اسلام سیاسی" در اتریش تأسیس شد. سوزان راعب، وزیر ادغام اتریش که مسئولیت اداره این مرکز را نیر برعهده دارد، مدعی است که مرکز اسناد اسلام سیاسی، اولین موسسه‌ای است که با ایدئولوژی "اسلام سیاسی" برخورد می‌کند و تحقیقات گسترده‌ای درباره شبکه‌های پنهان انجام می‌دهد. او بارها اعلام کرده است که نفوذ خارجی به مساجد اتریش با قوانین مربوط به حق آزادی مذهبی ارتباط مستقیم دارد. تفکر راعب و مسئولانی مانند او،، باعث شده است که بسیاری از مسلمانان در اتریش در شرایط سختی قرار گیرند.

به نظر می‌رسد که اعلام جرمی با عنوان اسلام سیاسی، تلاشی برای تحت کنترل گرفتن ببشتر مسلمانان است. در واقع برخی از مسئولان کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا با استفاده از یک اصطلاح مبهم مسلمانان را به عنوان یک خطر بالقوه برای جامعه به تصویر بکشند، آن‌ها را بهتر کنترل کنند و جلوی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آن‌ها را بگیرند. نمونه این امر، ممنوعیت استفاده از روسری در مدارس بسیاری از کشورهای اروپایی است. بنابراین، مسلمانان باید هوشیار و آگاه باشند. مسلمانان اروپایی باید در مقابل مدافعان این اصطلاحات که به وضوح از آن برای محدود کردن و مبارزه با اسلام سواستفاده می کنند، بایستند و با چنین دیدگاه‌هایی مقابله کنند.

لینک یادداشت:

https://offenkundiges.de/der-politische-islam-als-vorwand-und-kampfbegriff/

کد خبر 3875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =