نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۷، خطاب به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که هند و آلمان برای یکدیگر ساخته شده‌اند. صحبت‌های نخست‌وزیر هند در آن زمان، به هیچ‌وجه به معنای تعارفات سیاسی و دیپلماتیک نبود. هندوستان پس از پایان جنگ جهانی دوم، از اولین کشورهایی به شمار می‌آمد که دولت آلمان را به رسمیت شناخت و از آن زمان تاکنون، هند و آلمان، همکاری‌های زیادی در حوزه اقتصادی و سیاسی با یکدیگر انجام داده‌اند. همچنین در سال‌های اخیر روابط فرهنگی و آموزشی میان دو کشور نیز گسترش یافته است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۷، خطاب به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که هند و آلمان برای یکدیگر ساخته شده‌اند. صحبت‌های نخست‌وزیر هند در آن زمان، به هیچ‌وجه به معنای تعارفات سیاسی و دیپلماتیک نبود. هندوستان پس از پایان جنگ جهانی دوم، از اولین کشورهایی به شمار می‌آمد که دولت آلمان را به رسمیت شناخت و از آن زمان تاکنون، هند و آلمان، همکاری‌های زیادی در حوزه اقتصادی و سیاسی با یکدیگر انجام داده‌اند. همچنین در سال‌های اخیر روابط فرهنگی و آموزشی میان دو کشور نیز گسترش یافته است. توسعه زبان آلمانی، گسترش آموزش حرفه‌ای، تبادلات آکادمیک، توانمندسازی زنان و حفاظت از محیطزیست از جمله اقداماتی است که آلمانی‌ها در دهه‌های اخیر، در خاک هند انجام داده‌اند:

تاسیس موسسه گوته در شش شهر

برکسی پوشیده نیست که گسترش زبان و فرهنگ آلمانی در بیرون از مرزهای آلمان تا چه اندازه برای مقامات دولت فدرال اهمیت دارد. در این میان، موسسه گوته سهم به‌سزایی در آموزش زبان آلمانی در خارج از مرزهای آلمان دارد. این موسسه در کشورهای مختلف تلاش می‌کند تا شرایط ایده‌الی را برای آموزش علاقمندان به زبان آلمانی فراهم کند. در حال‌حاضر موسسه گوته در شش شهر هندوستان از جمله بنگلور، چنای، کلکته، بمبئی، پونا و دهلی، دفاتری را برای آموزش زبان آلمانی و ترویج فرهنگ و ارزش‌های آلمان راه‌اندازی کرده است. موسسه گوته در این شهرها، طیف گسترده‌ای از رویدادهای فرهنگی را برای معرفی فرهنگ آلمانی به شهروندان هند ارائه می‌دهد. همچنین در این مراکز، اطلاعات گسترده‌ای درباره شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آلمان در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در این شهرها، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان برگزار می‌کند. همچنین در این مراکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. برای آنکه اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های موسسه گوته در شش شهر هندوستان به‌دست آورید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.goethe.de/ins/in/en/spr/kur/gia.html

فعالیت مدارس آلمانی در بمبئی و دهلی نو

پس از استقلال هندوستان، روابط سیاسی و اقتصادی میان این کشور و آلمان گسترش زیادی یافت. در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ میلادی، شرکت‌های مهم آلمانی در هند، دفاتری تاسیس کردند و در نتیجه، بسیاری از کارمندان این شرکت‌ها و خانواده‌های آن‌ها به بمبئی منتقل شدند. در آن زمان، خانواده‌های آلمانی در بمبئی ترجیح می‌دادند که فرزندانشان در محیطی آلمانی به تحصیل مشغول شوند تا در زمان بازگشت به آلمان، برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه نشوند. از این‌رو، در سال ۱۹۶۱، مدرسه آلمانی بمبئی نیز تاسیس شد. امروزه این مدرسه، دانش‌آموزانی از بیش از ۳۰ کشور مختلف از جمله سوئیس، ژاپن، ایتالیا و برزیل را در خود جای داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های مدرسه آلمانی بمبئی به سایت زیر مراجعه کنید:

https://dsbindia.com/

مدرسه آلمانی دهلی نو نیز از دیگر مدارس آلمانی خارج از کشور به شمار می‌رود که در سال ۱۹۶۱ در یک ساختمان مسکونی تاسیس شد. با این وجود، بارها مسئولان این مدرسه مجبور شدند تا به ساختمان جدیدی نقل مکان کنند تا آنکه در سال ۱۹۹۲، مسئولان سفارت آلمان در دهلی‌نو، ساختمانی را در اختیار مسئولان مدرسه قرار دادند. از آن زمان این مدرسه زیرنظر مسئولان سفارت فعالیت می‌کند. مدرسه آلمانی دهلی نو با کادر مجرب و امکانات فوق‌العاده، هر ساله میزبان گروه‌های زیادی از دانش‌آموزان بین‌المللی است. این مدرسه همچنین به عنوان برگزارکنندگان امتحان دیپلم آلمانی در هند شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۸، مسئولان دولت فدرال که به هند سفر کرده‌ بودند، از مدرسه آلمانی دهلی نو نیز بازدید کردند و از آن زمان این مدرسه عنوان “مدرسه عالی آلمانی “ را دریافت کرده است. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این مدرسه به‌دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.dsnd.de/unsere-schule/ueber-uns/geschichte-der-dsnd.html

تبادلات علمی

سیستم آموزشی هند در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است. در حال‌حاضر، ۸۶۴ دانشگاه، بیش از ۴۰ هزار کالج و بیش از ۱۲ هزار موسسه اعطای دیپلم در هندوستان وجود دارد. این در حالی است که به دلیل افزایش جمعیت در این کشور، دولت هر سال تلاش می‌کند تا تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را افزایش دهد. اما در مقابل، مسئولان دولتی هند با بحران کمبود استادان باسواد و با تجربه در دانشگاه‌ها و کالج‌های مواجه هستند. آنطور که آمارها نشان می‌دهد، هر ساله، در حدود ۸۰ درصد دانشجویان هندی در دوره های کارشناسی و ۱۱ درصد در دوره کارشناسی ارشد ثبت نام می‌کنند و تنها ۰.۵ درصد از آن‌ها به تحصیلات خود در مقطع دکترا  ادامه می‌دهند. از این‌رو، بسیاری از دانشگاه‌ها نمی‌توانند استادی با مدرک دکترا یا فوق‌دکترا پیدا کنند و از اساتیدی با مدرک فوق‌لیسانس به تدریس می‌پردازند. آمارهای منتشرشده توسط دولت هند نیز بیانگر همین معضل است. براساس این آمارها، ۲۴ درصد از اساتید دانشگاه‌ها و ۵۷ درصد از استادان کالج‌ها، مدرک دکترا ندارند.

از سوی دیگر، تحصیل در هند هزینه دارد. دانشجویان برای ثبت‌نام در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی در حدود هزار یورو در سال می‌پردازند. این شهریه برای رشته‌های مهندسی، مدیریت یا پزشکی در حدود ۲ هزار تا ۳ هزار یورو در سال پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که شهریه دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی بسیار بالاتر است. همچنین از دانشجویان غیربومی، هزینه بیشتری دریافت می‌شود. البته در حوزه تحقیقات شرایط کمی بهتر است. در حال‌حاضر همه دانشگاه‌های برجسته هندوستان مرکز تحقیقاتی دارند. علاوه بر این، موسسات پژوهشی نیز در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. با این وجود باز هم امکانات مراکز تحقیقاتی نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ناقص است. از اینرو، مسئولان موسسات آموزشی هندوستان تلاش می‌کنند تا با همکاری سایر دانشگاه‌های جهان بخشی از مشکلات خود را حل کنند. آلمان از جمله کشورهایی است ک در راستای تبادل دانشجو و محقق با هندوستان همکاری نزدیکی دارد. برای مثال، سایت موسسه تبادلات آکادمیک آلمان هر ساله فهرستی از فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی را برای دانشجویان هندی منتشر می‌کند. این موسسه همچنین اطلاعات خوبی برای زندگی در هندوستان در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/indien/

فعالیت در حوزه مدیریت شهری و تحولات دیجیتال

بنیاد فردریش نویمان از دیگر سازمان‌های مهم آلمانی است که از سال ۱۹۹۰ در دهلی نو فعالیت می‌کند. اعضای این بنیاد در هند تلاش می‌کنند تا بستری برای گفت‌وگو میان سیاستمداران و شهروندان ایجاد کنند. تمرکز بنیاد فردریش نویمان در هند بر توسعه ثبات اقتصادی، حمایت از حقوق بشر، نظارت بر مدیریت شهری و تحولات دنیای دیجیتال است. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این بنیاد به خوبی آشنا شوید:

https://www.freiheit.org/india

نظارت بر محیط‌زست و رفع معضلات اجتماعی

از دیگر سازمان‌های آلمانی که در حال ‌حاضر در هندوستان فعالیت دارد، می‌توان به جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد. این سازمان به مدت ۶۰ سال است که با نهادهای اجتماعی و اقتصادی در هندوستان همکاری‌های مشترکی دارد. همه به خوبی می‌دانیم که هندوستان با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف کسب کرده است، همچنان با فقر و بسیاری از مشکلات اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین رشد جمعیت و استفاده زیاد از منابع انرژی در این کشور موجب شده که محیط‌زیست در هندوستان نیز به خطر بیفتد. از این رو، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی تلاش می‌کند تا برای رفع مشکلات به وجود آمده به دولت هند و سازمان‌ها و نهادهای دولتی مشاوره دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.giz.de/de/weltweit/368.html

منابع: موسسه گوته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، بنیاد فردریش نویمان، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، مدارس آلمانی  بمبئی و دهلی نو

کد خبر 3970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =