۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
پاکستان یک زیبابین از اسلام

بررسی روابط شیعه و سنی در پاکستان و همچنین اسلام

عنوان کتاب:

پاکستان یک زیبابین از اسلام

پدیدآورنده:       

مریم ابوذهاب / Mariam Abou Zahab

زبان:

انگلیسی

موضوع کتاب:

بررسی روابط شیعه و سنی در پاکستان و همچنین اسلام گرایی خشن در پاکستان

سال انتشار:

۲۰۲۰ میلادی

ناشر:

انتشارات دانشگاه آکسفورد

مترجم:

-

درباره کتاب:

در این اثر دو مجموعه مقالات و فصل های کتاب خانم مریم ابوذهاب محقق برجسته فقید در امور اسلام در جنوب آسیا گردآوری شده است. قسمت اول این جلد روابط شیعه و سنی را در پاکستان بررسی می کند، در حالی که قسمت دوم مربوط به اسلام گرایی خشن در پاکستان است، که هم روند طالبان سازی مناطق پشتون و هم سلفی گری جنوب آسیا را پوشش می دهد. در سرتاسر این متون، خانم ابوذهاب دلایل بسیاری می آورد که چرا پاکستان مهمترین بوته آزمایش اسلام سیاسی بوده است. وی با در نظر گرفتن تأثیر استعمار و درگیری ها از جمله جنگ اتحاد جماهیر شوروی و افغانستان و عملیات نظامی غرب پس از ۱۱ سپتامبر در افغانستان، یک دیدگاه تاریخی در این مورد ارائه می دهد. وی ضمن روشن ساختن اهمیت عمده این تأثیرات خارجی، نقش عربستان سعودی و ایران تا ایالات متحده و همچنین اسلام سیاسی پاکستان را در متن فرهنگ های محلی بررسی می کند.

خانم مریم ابوذهاب محقق و اسلام شناس متولد سال ۱۹۵۲ میلادی که به سبب فعالیت هایش در خصوص شیعیان پاکستان و افغانستان شهرت دارد، در سال ۲۰۱۷ میلادی درگذشت. نام سابق وی ماری پیر والکمن بود. گفته می شود وی بعدها به مذهب تشیع گروید و نام خود را به مریم ابوذهاب تغییر داد. وی برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ میلادی به آسیای جنوبی و افغانستان سفر کرد و شاهد عینی جنگ میان مجاهدان افغان  بر علیه شوروی سابق بود. گفته می شود وی به زبان های هندی، اردو، عربی، فارسی و پشتو تسلط داشت. وی متخصص اسلام در جنوب آسیا، به ویژه تشیع و همچنین امور مناطق پشتون زبان بود.

 وی فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه پاریس بوده و سال‌ها در مؤسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی (INALCO) در پاریس به عنوان استاد و پژوهشگر فعال بود.

کد خبر 4033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =