سیاست تغییر رژیم از سوی ابرقدرت ها کشورها را یکی پس از دیگری از بین می برد

منطقه ای در خاورمیانه که ایران، عراق و سوریه در آن قرار گرفته، دارای منابع غنی است اما قدرت های جهانی برای حصول منافع خود، آن را غارت کرده اند و مردم منطقه را ناتوان می کنند.

دی نیوز، دان، اکسپرس

منطقه ای در خاورمیانه که ایران، عراق و سوریه در آن قرار گرفته، دارای منابع غنی است اما قدرت های جهانی برای حصول منافع خود، آن را غارت کرده اند و مردم منطقه را ناتوان می کنند. دکتر طلعت وزارت طی سخنانی در کنفرانس یک روزه با عنوان ”وضعیت فعلی روابط ایران و آمریکا: پیامدهای آن بر پاکستان“ که به میزبانی دانشکده روابط بین الملل دانشگاه کراچی برگزار شد، با تشریح تاریخ دخالت قدرت های جهانی در منطقه با اشاره به کودتا علیه مصدق، که نفت ایران را ملی کرد، اظهار داشت: سیا او را سرنگون کرد و دوباره شاه ایران را مجددا بر تخت نشاند. خانم طلعت افزود که شلیک به پرواز هوایی ایران توسط نیروی دریایی ایالات متحده، که در آن وابسته نظامی پاکستان در ایران به همراه تمام خانواده اش جان باختند، نیز نقض بارز قوانین بین المللی بود. وی اظهار داشت که ایالات متحده در گذشته برای تحقق خواسته های خود در جهت تغییر رژیم در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، عراق و لیبی عمل کرد. این ابرقدرت سپس روی سوریه متمرکز شد که منجر به جنگ داخلی گردید. به باور خانم طلعت ایران در کنار روسیه به مانعی برای برنامه های آمریکا در سوریه تبدیل شده است. وی گفت که برای درک اقدامات ایالات متحده و نیز طرح ها و اهداف آن در منطقه، باید به گذشته و تحولات اخیر در منطقه نگاه کنیم. خانم دکتر طلعت اظهار داشت که هدف از تجزیه کشورها در منطقه وجود داشت که از طریق ترویج درگیری های فرقه ای و قومی و تضعیف دولت ها از درون انجام می شد. وی گفت اهمیت ترکیه در منطقه یکی دیگر از دغدغه های غرب بوده است. پس از سال ۲۰۲۳ میلادی همه محدودیت ها در مورد ترکیه برداشته می شود و این مسیری روشن خواهد بود تا این کشور دوباره به عنوان یک بازیگر برجسته در منطقه ظاهر شود. وی تصریح کرد که منابع منطقه برای قدرت های بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. وی مشاهده می کند که بازی در منطقه برای جلوگیری از رشد چین با ایجاد مانع در مسیرهای تجاری و منابع منطقه ادامه دارد. این محقق گفت با وجود اصرار آمریکا مبنی بر نگرانی نسبت به وضعیت مردم ایران، لیکن با اقدامات خود به صراحت نشان داد که تمام آنچه که به آن توجه می کردند منافع آمریکا بود. وی ادامه داد: نقشه های ایالات متحده برای ایران در جهت تغییر رژیم متمرکز است.وی گفت: با تجدید حیات چند قطبی، توانایی آمریکا در راستای سلطه جویی کاهش یافته است. با وجود شعارهای مداخله بشردوستانه، طرح های آمریکایی در منطقه کریه است. از طرف دیگر، ایران باید کمی مراقب باشد. ایران باید سیاست خود را مجددا بازنگری کند و سعی کند تا آنجا که ممکن است دوستان بیشتری پیدا کند. دکتر طلعت خاطرنشان کرد: غرب دست از کار نخواهد کشید و ممکن است از تاکتیک های نسل پنجم و همچنین جنگ بیولوژیکی و شیمیایی استفاده کند. وی گفت ”مداخله مبتنی بر پذیرش“ یکی از بزرگترین سلاح های غرب است. سخنان وی پس از جلسه پرسش و پاسخ از سوی اعضای هیئت علمی و دانشجویان به پایان رسید.

پیش از این دکتر نعیم احمد رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه کراچی در سخنان ابتدایی خود گفت که خانم دکتر طلعت وزارت بیش از ۳۰ سال با این بخش در ارتباط بوده است و کارشناس مسائل خاورمیانه می باشد.

وی اظهار داشت که حوادث اخیر پویایی منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و تحولات جدید پیامدهای گسترده ای را در سیاست جهانی، منطقه ای و همچنین پاکستان به همراه داشته است.

کد خبر 4083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =