در صفحات سایت رسمی Ikatan Jamaah Ahlul Bait Indonesia (ایجابی) اینگونه آمده است: در روایت مشهور پیامبر (ص) که مورد قبول تمام مذاهب اسلام است، آمده است که دو مبنای اصلی اسلام، قرآن و مودت به اهل بیت (ع) است.

اتحادیه جماعت اهل بیت اندونزی (ایجابی)

در صفحات سایت رسمی Ikatan Jamaah Ahlul Bait Indonesia (ایجابی) اینگونه آمده است: در روایت مشهور پیامبر (ص) که مورد قبول تمام مذاهب اسلام است، آمده است که دو مبنای اصلی اسلام، قرآن و مودت به اهل بیت (ع) است. این واقعیت نادیده گرفته شده است که اهل بیت (ع) علوم اسلامی بسیار غنی، از جمله علوم سنتی و عرفانی به ارث گذاشتند. آنها نیز نمونه ای جامع از جامعه مدنی مطلوب را ارائه دادند. پس از درک کامل از رسالت پاک اهل بیت (ع)، متوجه شده ایم که زمان آن فرا رسید که به گسترش تعالیم اهل بیت (ع) به صورت آشکارا برای مردم اندونزی و حتی آسیای جنوب شرقی بپردازیم. مودت اهل بیت، محور وحدت تمام مسلمانان با انواع مذاهب خود شان است. محبت به خدا بدون محبت به پیامبر (ص) امکان پذیر نیست و محبت به پیامبر (ص) تنها با مودت به اهل بیت (ع) قابل تحقق است. مسلمانان اندونزی برای قرن ها تلاش کرده بودند مودت به اهل بیت (ع) را حفط کرده و توسعه دهند. برای ادامه مبارزه جهت اتحاد و تقویت صفوف، سازمان مردمی مبتنی بر اعتقاد به توحید، نبوت، امامت، عدالت، و معاد تشکیل می شود. به برکت فرمایش پیامبر (ص): «مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ»، اتحادیه جماعت اهل بیت اندونزی (ایجابی) را به عنوان کشتی نجات برای مان تشکیل می دهیم.

ایجابی زیر سایه و امامت صاحب الزمان (عج)، تمام دوستداران اهل بیت (ع) را از دشمنان خود را محافظت کرده، ابعاد فکری، معنوی و اخلاقی آنها را توسعه داده و رفاه ظاهری و باطنی را به مؤمنان تامین می کند.

۵ پایه ایجابی

ایجابی در آغاز تشکیل دارای مشخصات ذیل بود: ۱) عدم ورود به سیاست؛ ۲) غیر فرقه گرایی؛ ۳) تقدیم اخلاق؛ ۴) احترام به اخوت؛ ۵) روشنگری اندیشه که بعدها در اثر مرور زمان به ۵ رکن اصلی ذیل تبدیل گردید: ۱) اسلام عقلانی و معنوی؛ ۲) غیر فرقه گرایی و مقدم شمردن اخلاق بر فقه؛ ۳) اسلام کثرتگرا؛ ۴) اسلام مدنی؛ ۵) دفاع از مستضعفان.چشم انداز ایجابی عبارت است از: ارائه جنبش روشنفکری که اندیشه های اسلامی را روشنگری کرده و از مستضعفان دفاع می نماید. اما رسالت ایجابی عبارت است از: جمع آوری تمام دوستداران اهل بیت (ع) از هر مذهب.

روشنگری اندیشه های اسلامی از طریق فعالیت های زیر صورت می پذیرد:

- معرفی آموزه های اهل بیت (ع)؛

- پاسخگویی عقلانی نسبت به استدلالات علیه اهل بیت (ع)؛

- ایجاد زمینه و ارائه امکانات برای مطالعات انتقادی علوم اسلامی

- تأسیس موسسات آموزشی اسلامی

- انجام تحقیقات و مطالعات درباره تعالیم و جوامع اسلامی

برنامه انجام شده برای روشنگری اندیشه ها عبارت است از: راه اندازی مدارس رایگان در مناطق مختلف، حضور در مکان های مختلف و دانشگاه های سراسر اندونزی برای برنامه های مختلف علمی و اسلامی مانند گفتگوی مذاهب (شیعه و سنی)، علوم قران، علوم حدیثی (مطالعات انتقادی حدیث)، فلسفه و عرفان، فقه، جامعه شناسی دینی و روان‌شناسی دینی.

تلاش های انجام شده برای تقریب بین مذاهب عبارت بودند از:

- گفتگوی سنی و شیعه در شهرهای مختلف؛

- بحث و بررسی کتاب "اسلام و پلورالیسم" در شهرهای مختلف به همکاری سازمان های بین ادیان

- صله رحم و همکاری با مجلس علمای اندونزی و سایر سازمان های اسلامی

- کنفرانس بین المللی سنی و شیعه در کاخ بوگور

- سفر به خاور میانه به همراه رهبران سازمان های اسلامی اهل سنت جهت ترویج نتایج حاصل از کنفرانس بین شیعه و سنی در اندونزی برای حل درگیری بین شیعه و سنی در منطقه خاور میانه

- برگزاری مناسبات اسلامی از نگاه شیعه و سنی با سایر سازمان های اسلامی مانند جماعت طریقت، مجلس علمای اندونزی، نهضت العلماء، محمدیه، و غیره

اهداف تأسیس ایجابی:

- آماده سازی برای زندگی در جماعت و امامت (رهبری)

- معرفی و گسترش آموزه های اسلامی از راه اهل بیت پیامبر(ع)

- توانمند سازی جوامع کوچک و ضعیف اقتصادی (مستضعفان)

- توسعه مجالس و نشست های معنوی و فکری

- ایجاد و حفظ روابط خوب با سایر سازمان های دینی.[۱]

کد خبر 4098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =