در این گزارش به فعالیت های مراکز فرهنگی خارجی در قطر که شامل کشورهای ترکیه، فرانسه، انگلستان و سودان است و در عین حال به مراکز آموزشی دانشگاهی آمریکا در قطر پرداخته شده است.

ردیف

نام مؤسسه

سطح روابط و مناسبات فرهنگی

عرصه‌ فعالیت

نوع و گستره مخاطبان

شیوه‌ها، روش‌ها و ابزارهای فعالیت

حجم و گستردگی فعالیت

میزان نفوذ و تأثیرگذاری

1

مرکز  فرهنگی ترکیه

(مرکز یونس امره)

 @yee_doha

عالی

آموزشی – تبلیغی –

عموم شهروندان

از طریق وجود مرکز فرهنگی – وفضای مجازی اینستاگرام – فیس بوک – یوتیوب – تویتر

تکیه بر آموزش زبان ترکی –

تبلیغی

نفوذ و تأثیرگذاری زیاد

2

مرکز  فرهنگی فرانسه

Institut français du Qatar

@institutfrancaisqatar

عالی

آموزشی

عموم شهروندان

از طریق وجود مرکز فرهنگی - وفضای مجازی  اینستاگرام – فیس بوک – تویتر

تکیه بر آموزش زبان فرانسه – خدمات دانشگاهی

نفوذ و تأثیرگذاری متوسط

3

مرکز  فرهنگی انگلیس

British Council Qatar

@qabritishcouncil

عالی

آموزشی

عموم شهروندان به ویژه جوانان

از طریق وجود مرکز فرهنگی -  وفضای مجازی فیس بوک – اینستاگرام – تویتر

تکیه برآموزش زبان انگلیسی-  معرفی دانشگاه های انگلستان

نفوذ و تأثیرگذاری زیاد

4

مرکز  فرهنگی سودان

@sudanese_cultural_center

خوب

تبلیغی

عمدتاً  شهروندان سودانی مقیم

از طریق مرکز فرهنگی

محدود

محدود

حضور کشور ترکیه

مرکز فرهنگی ترکیه ( یونس امره) :

مرکز فرهنگی ترکیه با نام یونس امره (Yunus Emre) در سال 2017 به ساختمانی جدید در منطقه الدفنه  شهر دوحه منتقل شد. این مرکز دارای سه سالن بزرگ و کتابخانه و کلاس های درس و چند مدرس و کارمند است. مراکز فرهنگی ترکیه با این نام در بیش از 35 کشور جهان شعبه دارد که با هدف ترویج و گسترش فرهنگ ترکیه تشکیل شده است. عنوان این مرکز فرهنگی از نام شاعر صوفی «یونس امره» برگرفته شده است. این شاعر که نماد و سمبل ارزش های انسانی و صلح و دوستی معرفی می شود در قرون 13 و 14 میلادی در ترکیه زندگی می کرده است. به پشتوانه روابط استراتژیک و بسیار مستحکم میان دو کشور قطر و ترکیه ، مرکز فرهنگی ترکیه از جمله مراکز فرهنگی است که علاوه بر آموزش زبان ترکی ، فعالیت های فرهنگی و هنری نیز در طول سال برگزار می کند. این مرکز  پس از شیوع بیماری کرونا در قطر و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه دولت جهت جلوگیری از شیوع این ویروس و به تبع آن تعطیلی تمام فعالیت های فرهنگی ، هنری  و ورزشی و... ، برنامه های خود را به صورت مجازی دنبال می نماید. برنامه های این مرکز در فضای مجازی شامل آموزش زبان ترکیه است. آموزش زبان ترکی به این شکل است که هر روز فیلم ضبط شده هر درس در صفحات مجازی قرار می گیرد. با بررسی به عمل آمده تأمین ویدیو های ضبط شده آموزش زبان ترکی و برنامه های مجازی برای همه ی نمایندگی ها در سراسر جهان یکی بوده و منابع از ترکیه تأمین می شود.

نشانی مرکز در فضای مجازی : @yee_doha

شایان ذکراینکه فعالیت های مرکز فرهنگی ترکیه و به دنبال آن افتتاح مدرسه ترکیه و نیز بیمارستان ترکیه در قطر همزمان با عمق یافتن روابط سیاسی و تجاری و امنیتی میان دو کشور  بخصوص استقرار پایگاه نظامی ترکیه و حضور 500 نیروی نظامی ترکیه در این کشور ، صورت می گیرد. وزارت دفاع قطر تاکنون چند دوره آموزش زبان عربی برای نیروهای نظامی ترکیه در این کشور که در پایگاه « طارق بن زیاد» حضور دارند، برگزار کرده است. این دوره ها را معهد اللغات وابسته به نیرهای مسلح قطر برگزار می کند.

حضور کشور فرانسه

مرکز فرهنگی فرانسه :

مرکز فرهنگی فرانسه در سال 1989م در قطر تأسیس شد. این مرکز وابسته به شبکه "انستیتوی فرانسوی"  (de l’Institut Français )  و تحت نظر مرکز بین المللی مطالعات آموزشی و تربیتی در وزارت امور خارجه فرانسه است که فعالیت آن در جهت گسترش زبان فرانسه و فرهنگ فرانسوی در سراسر جهان می باشد. این مرکز دارای فضای کتابخانه – سالن سینما – کلاس های آموزش زبان - سالن معرفی دانشگاه های فرانسوی برای ادامه تحصیل است. عمده فعالیت این مرکز ترویج زبان فرانسوی است اما در طول سال ضمن برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه، موسیقی، رقص، تآتر و ...  در مناسبت های فرهنگی قطر مانند نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه حضور فعال دارد. به رغم  اینکه امسال (2020م) سال فرهنگی فرانسه و قطر اعلام شده ولی با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور و اقدام های پیشگیرانه دولت، تاکنون برنامه مشترکی در قالب سال فرهنگی مشاهده نشده است ؛ با این حال فعالیت آموزش زبان فرانسوی متوقف نشده و به صورت مجازی برگزار می گردد. دوره جدید آموزش زبان فرانسوی از 17/5/2020م برابر با 28/2/99 آغاز خواهد شد. این دوره در ایام فرد و سه روز در هفته برگزار می شود که مجموع آن 36 ساعت خواهد بود.

بخش دیگر فعالیت این مرکز ارائه خدمات آموزشی به دواطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه های فرانسه است. این خدمات شامل تأیید مدارک تحصیلی و ارائه اطلاعات آموزشی و نحوه ادامه تحصیل در دانشگاه های فرانسه می باشد. ضمن اینکه این مرکز از کرسی زبان فرانسوی در دانشگاه قطر نیز حمایت می کند.

نشانی مرکز در فضای مجازی : @institutfrancaisqatar

حضور شعبه دانشگاه «HEC Paris» در قطر

این مؤسسه آموزش عالی فرانسوی در زیر مجموعه مؤسسه قطر (قطر فاندیشن) قرار دارد و زمینه تخصصی آن مطالعات عالی در رشته های مدیریت بازرگانی است. شعبه این دانشگاه در سال 2010 میلادی تأسیس شده است و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت MBA (مدیریت ارشد کسب و کار ) و مدیریت استراتژیک ارائه خدمات می نماید.

حضور کشور انگلیس

مرکز فرهنگی انگلیس:

مرکز فرهنگی انگلیس با عنوان شورای فرهنگی بریتانیا در قطر، در سال 1351 ( 1972 م) همزمان با اعطاء استقلال به قطر تشکیل شده و می توان آن را  اولین مرکز فرهنگی خارجی که در قطر آغاز به فعالیت نموده ، به شمار آورد. این مرکز با کادری مرکب از 80  نفر ،  برنامه ها و فعالیت های خود را بر محورهای آموزش زبان انگلیسی، برگزاری برنامه های هنری بین المللی، مشارکت در برنامه های آموزشی و مطالعاتی، همسان سازی معیارهای جهانی آموزشی در تمام بخش های آموزشی و توسعه برنامه های جذاب بین المللی برای جوانان عنوان کرده است. این مرکز در وضعیت شیوع فعلی بیماری کرونا، اقدام به برگزاری دوره فشرده مجازی زبان انگلیسی و آزمون (IELTS) نموده که این دوره بدون احتساب شهریه و مجانی اعلام شده است.

نشانی مرکز در فضای مجازی : @qabritishcouncil

حضور شعبه دانشگاه کالج لندن«University College London» در قطر

ساختمان و فعالیت این دانشگاه در زیر مجموعه مؤسسه قطر (قطر فاندیشن) قرار دارد. شعبه این دانشگاه در سال 2012م تأسیس شده است. دانشگاه کالج لندن در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه خدمات آموزشی می دهد. رشته های تحصیلی موجود در این دانشگاه مدیریت موزه  و نمایشگاه ها ، آثار باستانی جهان اسلام و عرب ، مطالعات حفظ آثار است.

حضور کشور سودان

مرکز فرهنگی سودان :

 در چهارچوب روابط سودان و قطر و تبادل فرهنگی میان این دو کشور ، مرکز فرهنگی سودان در قطر در سال 2007 م تأسیس شده است. این مرکز در سال 2013 م  به ساختمانی جدید واقع در منطقه اسپایر منتقل شد. این مرکز دارای یک سالن بزرگ فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ، یک کتابخانه به نام نویسنده برجسته آن کشور «الطیّب صالح» و سالن کارگاهی و امور آموزشی است و در طبقه همکف نیز سالنی برای فعالیت های کوچک فرهنگی و نیز سالن موسیقی و تآتر قرار دارد. این مرکز همچنین دارای یک رستوران ویژه غذاهای اصیل و نوشیدنی های سودانی است. دیواره های مرکز نیز مزیّن به تابلوهای نقاش و هنرمند هنرهای تجسمی سودان « اسماعیل عبدالحفیظ» است.  مرکز فرهنگی سودان در طول سال فعالیت های فرهنگی و هنری چندی برگزار می کند. این مرکز ضمن حضور و مشارکت در فعالیت های هنری قطر ، عمده فعالیت خود را به شهروندان سودانی مقیم در قطر  اختصاص داده است که از آن جمله می توان برگزاری شب های موسیقی – شب شعر – نشست های ادبی – جشنواره های غذا – مناسبت های ملی  را نام برد. یکی از فعالیت های ثابت این مرکز  فعالیت های رمضانی با عنوان خیمه رمضانی بوده است. این مرکز پس از شیوع بیماری کرونا درکشور قطر و در همراهی با اقدامات دولت برای جلوگیری ازگسترش آن، فعالیت خود را موقتاً به حالت تعلیق در آورده است. نشانی مرکز در فضای مجازی:   @sudanese_cultural_center

آمریکا

کشور آمریکا ، مرکزی به عنوان مرکز فرهنگی یا وابستگی فرهنگی در قطر ندارد؛ اما سفارت این کشور در بزرگترین تجمع فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه با در اختیار گرفتن غرفه ای بزرگ، همه ساله حضوری پر رنگ دارد. این کشور در این غرفه ضمن ارائه جدیدترین کتاب های منتشر شده به صورت نمادین ، بخش عمده حضور خود را معطوف به معرفی دانشگاه های آمریکا و ارائه تسهیلات به دانشجویان جهت ادامه تحصیل در آمریکا می کند. در ادامه به بخشی از همکاری های آمریکا و قطر در حوزه آموزش دانشگاهی اشاره می شود.

همکاری راهبردی قطر و آمریکا در حوزه آموزش:

علاوه بر همکاری های استراتژیک آمریکا و قطر در حوزه های نظامی و امنیتی و حضور 11 هزار نیروی نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی « العُدید» قطر که خواه ناخواه بر سیاست نیز سایه انداز است، همکاری راهبردی وتنگاتنگی میان آمریکا و قطر در بخش آموزش های دانشگاهی، تحقیقاتی و تخصّصی وجود دارد که تأثیر گذاری خود را نه تنها در تربیت کادرهای متخصّص و نسل های مدیریتی آتی بلکه بالمآل بر جامعه و فرهنگ نیز خواهد داشت. این امر توسط شهرک آموزشی (المدینه التعلیمیه) با نگاهی امروزی مبتنی بر فرهنگ، آموزش نوین، پژوهش و فرصت های هوشمند شکل گرفته است. همکاری راهبردی آموزشی آمریکا و قطر برپایه وجود دانشگاه های معروف آمریکایی در داخل شهرک آموزشی بنا شده است. در شهرک آموزشی قطر هم اکنون 8  هزار دانشجو در 9 دانشگاه معتبر مشغول تحصیلند که در بین آنها دانشجویان قطری، عرب و نیز دانشجویانی از سایرکشورهای جهان وجود دارند. شعب دانشگاه های آمریکایی که در این شهرک وجود دارد و ذیلاً معرفی می شوند، عبارتند از : دانشگاه پزشکی وال کرنل ، تگزاس ، نورث وسترن ، کارنگی مِلون ، جرج تاون و ویرجینیا که همگی جزء دانشگاه های شناخته شده دنیا به شمار می روند.

دانشگاه کارنگی مِلون: این دانشگاه در مقطع کارشناسی و در رشته های مدیریت بازرگانی، سیستم های اطلاعات،کامپیوتر و علوم زیستی دانشجو می پذیرد. اخیراً این دانشگاه در مراسمی بیش از 80 دانشجو را مورد پذیرش قرار داد. رئیس دانشگاه خطاب به پذیرفته شدگان گفت: هنگامی که هرکدام از شما را انتخاب کردیم ، تمام موفقیت های آکادمیک و برنامه ریزی های شما برای آینده را بررسی کردیم؛ شما را انتخاب کردیم زیرا به دنبال آموختن هستید. دانشگاه کارنگی ملون هم اکنون دارای 400 دانشجو از 38 کشور دنیا است. این دانشگاه در سال 2004 میلادی در قطر تأسیس گردید.

دانشگاه جرج تاون: این دانشگاه در بالاترین رده دانشگاه های بین المللی قرار دارد. این دانشگاه در مقطع کارشناسی ، رشته های علوم و امور بین الملل، اقتصاد بین الملل، سیاست، فرهنگ و تاریخ بین الملل و سیاست بین المللی را ارائه می دهد؛ همچنین به آموزش در تخصّص های تکمیلی مانند مطالعات آمریکا ، مطالعات عربی و منطقه ای ، رسانه و سیاست پرداخته وگواهی نامه صادر می کند. این دانشگاه در سال 2005 م در قطر افتتاح شد.

دانشگاه نورث وسترن: تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه تاکنون بالغ بر 200 هزار دانشجو در سراسر جهان بوده است. این دانشگاه در مقطع کارشناسی رشته های تخصّصی رسانه، ارتباطات رسانه ای، مطبوعات و تکنولوژی تصویر رسانه ای ، دانشجو می پذیرد. این دانشگاه در سال 2008م در قطر آغاز به کار کرد.

دانشگاه ویرجینیا: این دانشگاه در مقطع کارشناسی رشته های تاریخ هنر ، طراحی و مد و طراحی داخلی دانشجو می پذیرد و به عنوان یکی از دانشگاه های معتبر در عرصه هنر به شمار می آید.  این دانشگاه در سال 1998 م در قطرراه اندازی گردید.

دانشگاه وال کُرنل: این دانشگاه در مقطع کارشناسی و در رشته های پزشکی و تمام رشته های علوم بهداشتی دانشجو می پذیرد و یکی از دانشگاه های مهم پزشکی در جهان محسوب می شود. این دانشگاه در سال 2001 م در قطر تأسیس شد.

دانشگاه تگزاس: این دانشگاه یکی دانشگاه های پیشرو جهان در رشته های مهندسی به شمار می آید و بر برنامه های آکادمیک ارائه شده از سوی دانشگاه مادر(اصلی) تکیه دارد. این دانشگاه رشته های تخصّصی مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی نفت و مهندسی کامپیوتر را ارائه می دهد و در سال 2011 میلادی نیز مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد را راه اندازی کرد. دانشگاه تگزاس قطر برای ارائه تجربیات غنی و متکامل علمی، نخبگان علمی و آکادمیک بین المللی را جذب نموده است و هم اکنون در فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی شامل موضوعات مورد نیاز قطر شرکت دارد که هزینه آن بالغ بر 236 میلیون دلار است. این دانشگاه در سال 2003 م در قطر شروع به فعالیت نمود.

کد خبر 4101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =