تنوع مدارس شبانه روزی اسلامی (حوزه) محمدیه

از بدو تاسیس، ذاتی ترین ویژگی محمدیه کانون توسعه آموزش، به ویژه مدارس دینی است. در دو دهه گذشته، محمدیه شروع به توسعه مدارس شبانه روزی اسلامی (حوزه) کرده است. مفهوم حوزه یا به پسانترن گفته می شود که توسط محمدیه مدیریت می شود

از بدو تاسیس، ذاتی ترین ویژگی محمدیه کانون توسعه آموزش، به ویژه مدارس دینی است. در دو دهه گذشته، محمدیه شروع به توسعه مدارس شبانه روزی اسلامی (حوزه) کرده است. مفهوم حوزه یا به پسانترن گفته می شود که توسط محمدیه مدیریت می شود، ویژگی های خاص خود را دارد، یعنی تلفیق آموزش مدرسه عمومی با آموزش به سبک حوزوی یا طلبگی.

در حال حاضر، مدارس شبانه روزی اسلامی محمدیه در تعدادی از شهرها و مناطق سراسر اندونزی پراکنده هستند. از نظر وضعیت مالکیت، حوزه محمدیه یک کار خیریه است که تحت نظارت مسؤولان شعب و منطقه ای محمدیه انجام می شود. الگوی ریاست حوزه محمدیه جمعی است و شخصی نیست. این بدان معناست که از یک مدیر و مسؤولان تشکیل شده است که با مدت زمان و مانند موقعیت های دولتی محدود می شوند.

مشکوری، رئیس مرکز توسعه مدارس شبانه روزی محمدیه گفت که در حال حاضر تعداد مدارس شبانه روزی اسلامی محمدیه ۳۸۰ مدرسه شبانه روزی اسلامی در سراسر اندونزی است. این داده ها با توجه به اینکه این مرکز فقط در چهل و چهارمین کنگره محمدیه در سال ۲۰۱۵ در ماکاسار تشکیل شد، یک موفقیت دلگرم کننده است.

از ۳۸۰ مدرسه شبانه روزی اسلامی، مشکوری انواع مدارس شبانه روزی اسلامی محمدیه را نیز نام برد. اول، حوزه انتگرال که مفهوم حوزه را با مفهوم آموزش رسمی یا مدرسه ترکیب می کند، مانند مدرسه شبانه روزی اسلامی دارالارقام در شهر گاروت (جاوه غربی) و شهر گومبارا (ماکاسار)، مدرسه معلمین و معلمات محمدیه و غیره.

دوم، در ۱۰ سال گذشته نام‌گذاری جدیدی به نام مدرسه شبانه روزی محمدیه (Muhammadiyah Boarding School) توسعه یافته است. مفهوم مدرسه شبانه روزی به دو صورت است:

۱) مدرسه شبانه روزی به عنوان یک حوزه است که به مدارس رسمی متصل است. تأسیس آن مستلزم مجوز از وزارت آموزش و فرهنگ است، در حالی که تاسیس مدرسه شبانه روزی از وزارت دین درخواست مجوز می کند، مانند مدرسه شبانه روزی الفرقان شهر گاروت و مدرسه شبانه روزی پرامبانان.

۲) مدرسه شبانه روزی به عنوان یک برنامه حوزه است. مجوز عملیاتی فقط برای مدرسه وزارت آموزش و فرهنگ است، در حالی که در برنامه حوزه فقط برخی از دانش آموزان که در خوابگاه ها زندگی می کنند، شرکت می کنند، مانند مدرسه شبانه روزی بانتول.

سوم، حوزه با مدل حوزه علمی است، یعنی یک مؤسسه آموزشی در سطح دبیرستان است که تمرکز آن بر مطالعه و تحقیق در مورد آیات عالم (جهان) قرآن است. محمدیه فقط یک حوزه علمی در شهر سراگِن، جاوه میانی دارد.

مشکوری گفت، "من فکر می کنم این به دلیل تلفیق بین یادگیری قرآن، علم و فناوری خوب است."

چهارم، مدرسه شبانه روزی اسلامی تحفیظ است، مانند پسانترن این جُریم که بر حفظ قرآن تمرکز دارد.

پنجم، پسانترن یا حوزه یتیم خانه است. در مفهوم یتیم خانه، محمدیه بورس های تحصیلی کاملی را از سطح ابتدایی تا متوسطه (حتی برخی از یتیم خانه های محمدیه بورس تحصیلی به سطح تحصیلات عالی ارائه می دهد) نه تنها برای خانواده هایی با طرفداری از محمدیه، بلکه برای عموم مردم فراهم می کند، مانند یتیم خانه عبدالعالم محمدیه شهر ایموگیری.

مشکوری گفت، "امیدوارم این گوناگونی از پسانترن ها بتواند علمایی پیشرفته تولید کند."

منبع: سایت سازمان محمدیه

https://muhammadiyah.or.id/keragaman-bentuk-pesantren-muhammadiyah/

کد خبر 4360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =