آموزش ابزاری استراتژیک برای بهبود اعتدال دینی است.
آموزش اسلامی در اندونزی در حال حاضر مدرنترین نهاد آموزشی در جهان محسوب میشود. از طریق آموزش اسلامی است که هویت جامعۀ معتدل اندونزی شکل گرفته است.
پروفسور «قمرالدین امین»، مدیر کل آموزش اسلامی وزارت دین اندونزی، گفت: «این روحیۀ اعتدال اسلام از طریق مدارس دینی شبانهروزی اسلامی (حوزه)، دانشگاهها، مدرسهها و ... منتشر شده است.»
با این حال، اخیراً آموزش اسلامی اندونزی از خارج با چالشهای جریان دینی بهویژه جریان رادیکالی و افراطی روبه رو است. این جریان دینی تلاش کرده است تا به مراکز آموزشی اسلامی نفوذ کند.
قمرالدین امین اظهار داشت که رادیکالیسم و افراطگرایی در واقع پیامدهای جهانیسازی و توسعۀ فناوری اطلاعات است. با این حال، دولت اندونزی پاسخ مناسبی به این مشکل را داده است. برای غلبه بر این مسئله، وزارت دین بهطور جدی در حال گسترش و ترویج افکار اعتدالی و میانهروی است تا نفوذ رادیکالیسم و افراطگرایی را خنثی کند.
دانشگاهها
جامعۀ اندونزی به دانشگاههای اسلامی اعتماد دارد. این امر را میتوان از تعداد بسیار علاقهمندان به دانشگاههای اسلامی، مشاهده کرد.
دانشگاههای اندونزی از نظر کیفیت، پیشرفت بسیار قابلتوجهی داشتهاند. مثلاً هفت دانشگاه اسلامی اندونزی اعتبار «الف» دارند که عبارتند از: دانشگاه شریف هدایتالله جاکارتا، دانشگاه ملک ابراهیم مالانگ، دانشگاه سونان آمپل سورابایا، دانشگاه علاءالدین ماکاسار، دانشگاه سونان گونونگ جاتی باندونگ، دانشگاه ولی سونگو سِمارانگ و دانشگاه سونان کالیجاگا جوگجاکارتا.
سهم آموزش اسلامی برای مردم اندونزی چیست؟
اساسیترین سهم آموزش اسلامی برای مردم اندونزی، تشکیل هویت تنوع اسلامی در این کشور است؛ زیرا آموزش ابزاری استراتژیک برای بهبود اعتدال دینی است. بهعنوان مثال، اندونزی مصادیق تنوع اسلامی از قبیل تحمل، دموکراسی، و غیره را دارد. این هویت دینی نمیتواند از مراکز آموزشی اسلامی جدا شود. مراکز آموزشی اسلامی اساساً در تشکیل هویت تنوع نقش دارند.
بنابراین، بدون وجود مراکز آموزشی اسلامی نشخص نبود هویت اسلام اندونزیایی چگونه شکل میگرفت. بین هویت و شخصیت تنوع یک ملت و شخصیت مرکز آموزشی آن ارتباط بسیار مهمی وجود دارد. نمونههای بسیاری وجود دارد که میتواند سهم آموزش اسلامی را نشان دهد. مثلاً در پاکستان و هندوستان نمیتوان هویت دینی را از مراکز آموزشی اسلامی جدا کرد. در عربستان سعودی، ایران، ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی نیز به همین ترتیب است؛ بنابراین، هویت و شخصیت دینی در این کشورها به هویت و شخصیت مطالعات اسلامی موجود در آن، بستگی دارد.
اندونزی بهدلیل سهم آموزش اسلامی در مدارس شبانهروزی اسلامی، دانشگاهها، مدرسهها و ... هویت و شخصیت اعتدالی و میانهرو دارد. مراکز آموزشی اسلامی دانشمندان، روشنفکران و علما را نیز به وجود آوردهاند.
بنابراین، اندونزی بهدلیل وجود مراکز آموزشی اسلامی، به مرکز میانهروی و اعتدال جهان اسلام تبدیل شده و در مرکز توجه دنیا قرار گرفته است؛ زیرا این کشور هویت و شخصیت اعتدالی دارد. اکنون این اعتدالگرایی باید بهطور مداوم پرورش داده شود.
منبع:
https://khazanah.republika.co.id/berita/ptx699313/kontribusi-pendidikan-islam-seperti-apa
نظر شما