فعالیت های فرهنگی کشور اتریش در جمهوری صربستان

‏"انجمن فرهنگی اتریش" بخش فرهنگی سفارت اتریش را تشکیل می‌دهد که پس از از همپاشی یوگسلاوی سابق در سال ۲۰۰۱ به هدف ‏معرفی فرهنگ مردم آن کشور، ایجاد ارتباط، همدلی و تفاهم دوجانبه میان دو ملت صرب و اتریشی آغاز ‏به کار کرد. ‏

فعالیت های فرهنگی کشور اتریش در جمهوری صربستان

انجمن فرهنگی اتریش:

"انجمن فرهنگی اتریش" بخش فرهنگی سفارت اتریش را تشکیل می‌دهد که در سال ۲۰۰۱ به هدف معرفی فرهنگ مردم آن کشور، ایجاد ارتباط، همدلی و تفاهم دوجانبه میان دو ملت صرب و اتریشی آغاز به کار کرد. این مرکز سیاست فرهنگی خارجی اتریش را در صربستان اجرا می کند و فعالیت آن حول محورهای هنرهای زیبا، فیلم، موسیقی، تئاتر،‌ تاریخ، ادبیات و ترجمه متون تعریف شده است و در چارچوب برنامه های خود به برگزاری سخنرانی و نشست های علمی به منظور ایجاد یک شبکه پایدار مبتنی بر همکاری‌های اتحادیه اروپا پرداخته و در کنار آن به برپایی نمایشگاه و اموری همچون برگزاری "روزهای اتریش" و جشنواره فیلم می‌پردازد. از دیگر فعالیت‌های اصلی این مرکز می توان به شرکت در پروژه‌های معماری و شهرسازی در صربستان اشاره نمود. سیاست فرهنگی اتریش در خارج از کشور قبل از هرچیز بر ارائه و معرفی جنبه‌های ابتکاری، خلاقانه و نوآوری‌های اتریش و صربستان تمرکز دارد با توجه به اینکه دست آوردهای فرهنگی، هنری و علمی آن مبتنی بر سنتهای پیشین و نوآوریهای امروز است. فعالیت های فرهنگی این کشور در صربستان برای درازمدت برنامه ریزی می شوند و بودجه سالانه ای که به نمایندگیهای آن تخصیص داده می شود نسبت به موقعیت و فعالیت‌های آنها متفاوت است. صربستان یکی از کشورهای حائز اهمیت برای اروپا و اتریش است و از این رو انجمن فرهنگی اتریش اتریش سالیانه بیش از ۱۵۰ رویداد فرهنگی گوناگون را در سطح صربستان به انجام می‌رساند.

فعالیت های فرهنگی کشور اتریش در جمهوری صربستان

انجمن فرهنگی اتریش عضو کمیسیون ملی یونسکو (UNESCO) بوده و بعنوان رابط دبیرخانه یونسکو در پاریس و اتریش نقش هماهنگ کننده را میان مؤسسات ملی ایفا می‌کند و بستری مناسب برای تبادل و گفتگو ایجاد می‌سازد.‌

فعالیت های فرهنگی کشور اتریش در جمهوری صربستان

انستیتو اتریش بلگراد:

"انستیتو اتریش" موسسه‌ای است که از سوی دولت اتریش برای برگزاری دوره های آموزش زبان اتریشی (آلمانی) در خارج از اتریش در سال ۲۰۰۸ ایجاد گردیده و یک شورای پنج نفره بر کار آن نظارت دارد. اعضای شورا عبارتند از یک نفر بعنوان رئیس و چهار تن دیگر نمایندگانی هستند که از چهار وزارتخانه در آن حضور دارند. این موسسه دفاتری در ۱۰ کشور اروپایی افتتاح کرده است که از طریق آنها به فعالیت میپردازد. زبان آموزان این موسسه در طول آموزش زبان، علاوه با گویش اتریشی با گویش‌های دیگر زبان آلمانی نیز آشنا می‌شوند. این موسسه علاوه بر کلاسهای حضوری کلاسهای مجازی و آنلاین نیز در برنامه خود گنجانده‌است و در انجام امور آموزشی همکاری تنگاتنگی با انجمن اساتید زبان آلمانی بلگراد دارد.

در صربستان دو کتابخانه اتریشی ایجاد شده است که یکی از آنها در بخش بازسازی شده "کتابخانه دانشگاهی" بلگراد که به سال ۲۰۰۱ میلادی با ۴۰۰۰ عنوان کتاب و مجله افتتاح گردید و دیگری در قسمت بازسازی شده از "کتابخانه مادر صربستان" (مهمترین کتابخانه کشور) در نووی ساد که به سال ۱۹۹۸ میلادی با ۵۴۰۰ نسخه کتاب و مجله قرار دارد. این دو کتابخانه با "انجمن فرهنگی اتریش" و "انستیتو اتریش" همکاری نزدیک داشته و سفارت اتریش از امکانات محل استقرار آنها بعنوان مکان برگزاری رویدادهای فرهنگی استفاده می‌شود.

فعالیت های فرهنگی کشور اتریش در جمهوری صربستان

"آژانس توسعه اتریش" نیز بعنوان یک موسسه تحت نظر سفارت اتریش همکاری در سطوح آموزش عالی و توسعه تحقیقات علمی نیز زیر نظر سفارت اتریش در زمینه های آموزشی و اقامتهای دانشجویی و تحقیقاتی به علاقمندان خدمات ارائه می نماید و نقش اعزام استاتید آموزش زبان اتریشی را به سایر کشورها ازجمله صربستان برعهده دارد. 

هر سال حدود ۸۵۰ زبان آموز دارد که برای آنها ۱۰۰ کلاس زبان آلمانی برگزار میکند.

"انستیتو اتریش صربستان" در بلگراد یکی از اعضای شبکه موسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا، اوینیک (EUNIC) را تشکیل می دهد و با ۳۶ نهاد فرهنگی در ۲۷ کشور دنیا در ارتباط و از حمایت این شبکه بین‌المللی برخوردار است.

https://www.bmeia.gv.at/sr/austrijski-kulturni-forum-beograd/partnerske-institucije/partnerske-institucije-u-austriji/

کد خبر 4865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =