کنفرانس علمی بین المللی "موقعیت جوامع اسلامی در بالکان"

مفتی دکتر مولود-افندی دودیچ رئیس مشیخیت جامعه اسلامی در صربستان اخیرا کنفرانس علمی بین المللی تحت عنوان "موقعیت جوامع اسلامی در بالکان" را که به همت مجلس جامعه اسلامی «پری پولیه» و مرکز گفت و گو "وساتی" برگزار شد، افتتاح کرد.

مفتی دکتر مولود-افندی دودیچ رئیس مشیخیت جامعه اسلامی در صربستان اخیرا کنفرانس علمی بین المللی تحت عنوان "موقعیت جوامع اسلامی در بالکان" را که به همت مجلس جامعه اسلامی  «پری پولیه» و مرکز گفت و گو "وساتی" برگزار شد، افتتاح کرد.
 
هدف از این کنفرانس ارائه مشکلات و چالش های جامعه اسلامی به عنوان یک نهاد و همچنین مسلمانان ساکن در کشورهای یوگسلاوی سابق پس از بیش از دو دهه از لغو رسمی ریاست جامعه اسلامی یوگسلاوی است.
در این کنفرانس نمایندگان جوامع اسلامی از اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی، کوزوو و صربستان حضور داشتند.
پس از کنفرانس استانبول در سال ۱۹۹۴ و لغو رسمی ریاست جامعه اسلامی یوگسلاوی، مشیخیت های اسلامی شکل گرفتند که چارچوب نهادی نمایندگی مسلمانان را به عنوان جوامع مذهبی در جمهوری هایی که به دلیل جنگ جدا شدند، به دست گرفتند.
چارچوب قانونی و ترتیبات قانون اساسی کشورهای جدا شده از یوگسلاوی سابق نیز چارچوب قانونی را برای حقوق مسلمانان به عنوان اعضای یک جامعه مذهبی نشان می داد. 
برخی از اعضای یوگسلاوی سابق با شدت بیشتری به انتقال و تصویب اصول سازمانی اروپا نزدیک شده اند، در حالی که برخی نیز وجود دارند که هنوز در دوره انتقال رسمی پیوستن به اصول سازمانی اروپایی هستند.
این کنفرانس برای گشودن علنی و قابل بحث موضوع جامعه های اسلامی در بالکان (با اشاره ویژه به کشورهای عضو یوگسلاوی) با هدف قرار دادن نقاطی که جامعه اسلامی به عنوان یک نهاد و مسلمانان در استفاده از حقوق اساسی خود مشکل دارند، برگزار شد. 
همچنین در این همایش از جمله پیرامون قوانین جوامع اسلامی در کشورهای منطقه و وضعیت مسلمانان به لحاظ های مختلف بحث و گفت و گو شد.
این همایش به دلیل شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا و تدابیر اتخاذ شده که شامل محدود بودن تجمع نیز می شود، بصورت مجازی برگزار گردید.
یاد آور می شود که در  کشورهای جدا شده از یوگسلاوی سابق (صربستان، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و اسلوونی) جوامع اسلامی فعالی دایر است که مرکز این جوامع در بوسنی و هرزگوین می باشد. 
در این کشورها مساجد و اماکن اسلامی متعددی وجود دارد که مسلمانان می توانند مناسک اسلامی خود را در ازادی انجام بدهند.
 

کد خبر 4950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =