هر چند از زمان روی کار آمدن ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور راست‌گرای برزیل، روابط این کشور با آلمان و سایر کشورهای اروپایی رو به وخامت گذاشته است و حتی در سال ۲۰۱۹، دولت فدرال آلمان اعلام کرد که کمک‌های خود به دولت برزیل(برای حفاظت از جنگل‌های آمازون) را قطع خواهد کرد، اما هنوز هم برزیل جزو معدود کشورهای آمریکای لاتین است که مورد توجه مقامات آلمانی قرار دارد.

منابع: موسسه گوته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، بنیاد کنراد آدناور، ، بنیاد فردریش ابرت، مدرسه آلمانی برزیل

هر چند از زمان روی کار آمدن ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور راست‌گرای برزیل، روابط این کشور با آلمان و سایر کشورهای اروپایی رو به وخامت گذاشته است و حتی در سال ۲۰۱۹، دولت فدرال آلمان اعلام کرد که کمک‌های خود به دولت برزیل(برای حفاظت از جنگل‌های آمازون) را قطع خواهد کرد، اما هنوز هم برزیل جزو معدود کشورهای آمریکای لاتین است که مورد توجه مقامات آلمانی قرار دارد. آلمانی‌ها در سال‌های اخیر در حوزه‌های آموزش زبان آلمانی، علوم و تحقیقات، محیط زیست و بحران‌های آب و هوایی، اقتصاد و همچنین امور اجتماعی در برزیل سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام داده‌اند.

تبادلات آکادمیک

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۷، برزیل دارای ۲ هزار و ۴۰۷ دانشگاه و مرکز آموزشی است که  از این میان، تنها ۲۹۶ دانشگاه آن به صورت دولتی اداره می‌شود. در نتیجه بخش زیادی از دانشجویان این کشور در دانشگاه‌های خصوصی به تحصیل می‌پردازند. شهریه برخی از دانشگاه‌های این کشور سالانه ۳۰ هزار دلار امریکا است. به همین‌دلیل، گروه زیادی از دانشجویان برزیلی دانشگاه‌های شبانه را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند تا بتوانند در طول روز کار کنند. از سوی دیگر، کمبود امکانات علمی و پژوهشی در این کشور، موجب شده که بخش زیادی از پژوهشگران و دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. در این میان کشورهای اروپایی مانند آلمان که شهریه‌های دانشگاه‌های آن‌ها کمتر است، بیشتر مورد توجه دانشجویان برزیلی قرار دارد. از این‌رو، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان تلاش می‌کند تا اطلاعات کاملی را درباره دانشگاه‌ها و هزینه زندگی در آلمان در اختیار دانشجویان برزیلی قرار دارد. علاوه بر این، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، هر سال، فهرستی از فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی این کشور را برای پژوهشگران و دانشجویان برزیلی منتشر می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره این باره در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/amerika/brasilien/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

توسعه زبان آلمانی در شهرهای مختلف برزیل

بی‌شک توسعه زبان آلمانی در بزریل یکی از مهم‌ترین اهداف فرهنگی دولت آلمان است. از این‌رو، تشکیل موسسه گوته در پنج شهر کوریتیبا، پورتو آلگری، ریودوژانیرو، سالوادور و سائو پائولو در راستای اهداف دولت فدرال برای توسعه زبان آلمانی صورت گرفته است. موسسه گوته در این شهرها دوره‌هایی در جهت آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند. همچنین این موسسات دوره‌هایی برای آمادگی آزمون زبان آلمانی دارند. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در این شهرها، دوره‌های زبان تخصصی نیز برگزار می‌کند. در کنار این‌ها، برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیاری در شهرهای مختلف برزیل برگزار می‌کند. به‌طور مثال، موسسه گوته در شهرهای مختلف از ژانویه تا ماه دسامبر سال جاری، هر شنبه، کلوپ بازی‌های دیجیتال راه‌اندازی کرده است. این بازی‌های دیجیتال به علاقمندان به زبان آلمانی کمک می‌کنند تا بهتر به این زبان تسلط یابند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.goethe.de/ins/br/de/index.html

تاسیس مدرسه آلمانی در سائوپائولو نیز از دیگر راه‌های توسعه زبان آلمانی در کشور بزریل است. این مدرسه در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد. زمانی که گروهی از آلمانی‌های ساکن برزیل تصمیم گرفتند برای تحصیل فرزندان‌شان به زبان آلمانی، یک مدرسه تاسیس کنند و بدین‌ترتیب انجمن مدرسه آلمانی را در سائوپائولو شکل دادند. این مدرسه به سرعت توسعه یافت و توانست شاگردان زیادی از کشورهای مختلف را به خود جذب کند. دانش‌آموزانی که در این مدرسه به تحصیل مشغولند، در آینده به‌راحتی می‌توانند در دانشگاه‌های معتبر آلمان به ادامه تحصیل بپردازند. این مدرسه همچنین کودکستانی با فضای بازی و ورزش در اختیار دارد که کودکان را پیش از مدرسه آموزش می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های مدرسه بین‌المللی آلمانی در سائوپائولو در اختیارتان قرار دهد:

https://www.humboldt.com.br/

کمک به توسعه گفت‌وگوهای بین‌فرهنگی

علاوه بر تبادلات آکادمیک و توسعه زبان آلمانی، تعدادی از بنیادهای مهم آلمانی نیز در کشور بزریل در حوزه‌های محیط زیست و بحران‌های آب و هوایی، اقتصاد، امور اجتماعی و همچنین حقوق بشر فعالیت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین موسسات آلمانی که در حال‌حاضر در برزیل به فعالیت می‌پردازد، بنیاد کونراد آدناور است. این بنیاد در سال ۱۹۶۸ فعالیت خود را در بزریل آغاز کرده است. اعضای این بنیاد در برزیل در راستای حمایت از جامعه مدنی، توسعه اجتماعی و اقتصادی، کمک به پیشرفت گفت‌وگوهای بین‌فرهنگی و پیشگیری از درگیری‌های داخلی فعالیت می‌کند. علاوه بر این‌ها، روابط گسترده‌ای با دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و اتاق‌های فکر در احزاب و موسسات دولتی دارد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در اختیارتان بگذارد:

https://www.kas.de/de/web/brasilien/ueber-uns

مقابله با تبعیض نژادی و قومی

از دیگر موسسات آلمانی که در حال‌حاضر در برزیل فعالیت می‌کند، می‌توان به بنیاد فردریش ابرت اشاره کرد.

این بنیاد فعالیت خود را از سال ۱۹۸۵ در شهر سائو پائولو آغاز کرد. هدف از تاسیس این بنیاد در برزیل، مقابله با تبعیض‌های نژادی، قوی و جنسیتی، توسعه عدالت اجتماعی، محافظت از محیط‌زیست، توانمندسازی زنان، حمایت از جوانان مستعد و تحکیم ساختارهای دموکراتیک در برزیل است. اعضای این بنیاد در سائو پوئولو تلاش می‌کنند تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف، در جهت اهداف خود قدم بردارند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های بنیاد فردریش ابرت در برزیل در اختیارتان قرار دهد:

https://brasil.fes.de/quem-somos/fes-brasil

کد خبر 5131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =