منابع معتبر روزنامۀ تایمز آف ایندیا گفتند، پلیس ویژۀ دهلی نو و پلیس امارات طی عملیاتی مشترک، موفق شدند تروریست تحت تعقیب داعشی، به نام سوخمیتپال سینگ، ملقب به بیخاریوال، را در دبی دستگیر کنند.

بازداشت تروریستِ های داعشی در دبی و دهلی نو

منابع معتبر روزنامۀ تایمز آف ایندیا گفتند، پلیس ویژۀ دهلی نو و پلیس امارات طی عملیاتی مشترک، موفق شدند تروریست تحت تعقیب داعشی، به نام سوخمیتپال سینگ، ملقب به بیخاریوال، را در دبی دستگیر کنند. به طور همزمان، پلیس ویژۀ دهلی نو دو متهم پنجابی را نیز دستگیر کرد. این دو متهم چند ماه پیش در حالیکه می خواستند یکی از رهبران جناح راست را در پایتخت حلق آویز کنند شناسایی شده بودند. سه نفر دیگر نیز، که اهلِ کشمیر و از اعضای اصلی گروهکِ "حزب المجاهدین" مستقر در شرق دهلی بودند، بازداشت شدند. هم اکنون، نهادِ اطلاعاتی در بالاترین سطوح درحال هماهنگی برای بازگرداندن بیخاروال است.

داعش قصد داشت از خالیستان برای مقاصد تروریستی خود استفاده کند که افراد آنها در کشمیر، لو رفتند. منابع گفتند ، بیخاریوال پس از تأیید محلِ اقامتِ وی توسط منابع پلیس دهلی مستقر در دبی، در آپارتمانی دستگیرشد. پلیس گفت که این عملیات، همکاری نزدیک دو کشور در زمینۀ مقابله با تروریسم را نشان می دهد. این عملیات، طرح جدید آژانس جاسوسی پاک را در تلاش برای استفاده از شبکه های خالستان و کشمیر برای احیایِ افراط گرایی در پنجاب و سایر مناطق کشور، آشکار کرده است. در سه سال گذشته ، سرویس های اطلاعاتی امارات و هند برای دستگیری چند مسیحی مجرم به نامهای آگوستاواستلند، میشل و راجیو ساکسنا ، نیز همکاری کرده بودند. در حالی که مقامات پلیس دهلی جزئیات عملیات امارات متحده عربی را محرمانه نگاه داشته اند، اما جزئیات عملیات دهلی را بیان کردند و گفتند با این دستگیری ها، از قتلهایی که تروریست ها در پایتخت برنامه ریزی کرده بودند، جلوگیری کرده اند.

بخش ویژۀ پلیس دهلی، پس از دریافت اطلاعاتی در مورد قتل هایی که به طور هدفمند توسط داعش و از طریق بیخاروال برنامه ریزی و اجرا شده بود، در آپریل سال گذشته عملیاتی را برای دستگیری وی آغازکردند. پرامود کووشواها، از پلیسِ ویژۀ دهلی، گفت: "همزمان با اینکه اطلاعات ما در حال تکمیل شدن بود، چند تیم نیز به ایالتهای اوتارپرادش، پنجاب و اوتارخند اعزام شدند تا اطلاعات و جزئیات دقیق را با همکاری مشترک سرویس اطلاعاتی مرکزی، بدست آورند." ماه گذشته کمیسر پلیس، اس اِم سریواستاوا، یک تیم ویژۀ ضربت را برای اجرای این عملیات تشکیل داد. این تیم حرفه ای و ماهر، شامل لالیت موهان نگی، هریدای بوشان و بازرسان ویژه به نامهای سونیل راجاین، راویندر جوشی و وینای پال بودند.

چندی پیش زمزمه هایی شنیده شد مبنی بر اینکه بیخاریوال به دستور داعش به افراد مسلّح خود مأموریت داده که یکی دیگر از رهبران جناح راست را در دهلی به قتل برسانند. سپس بیخاروال به آنها گفته بود تا با برخی از افرادِ کشمیریِ حزب المجاهدین در شرق دهلی و در نزدیکی ایستگاه اتوبوس رامش پارک، ملاقات کنند. افراد حزب المجاهدین قرار بود که پول نقد تحویل قاتلان بدهند. پلیس نیز در پی دریافت این اطلاعات، بلافاصله شروع به جستجوی اتومبیلی با پلاکِ مربوط به ایالت جامو و کشمیر کرد. 

کوشوا، از پلیس ویژۀ دهلی، گفت :" بر اساس این اطلاعات ، پلیس در نزدیکی محل مذکور کمین کرد. حدود ساعت ۶.۴۵ صبح ، دو اتومبیل در نزدیکی محل مورد نظر مشاهده شدند. تیم ضربت بلافاصله برای بازداشت مظنونان حرکت کرد. متهمان پس از حضور ماموران، با شلیک گلوله به سمت نیروهای پلیس سعی در فرار داشتند. پلیس نیز برای دفاع از خود اقدام به تیراندازی کرد. سپس هر دو تیرانداز به همراه سه همدستِ کشمیری خود دستگیر شدند." وی افزود: " از مردانِ کشمیری ۲ کیلوگرم هروئین خالص و صد هزار روپیه پول نقد کشف شد. همچنین سه تپانچه پیشرفته و دو اسلحۀ دیگر کشف شد."

در تحقیقات پلیس هویت این افراد مشخص گردید. مردانِ پنجابی به نام های گورجیت سینگ، ملقب به بها، و سوخدیپ سینگ ، ملقب به بهورا هستند. و نامِ مظنونان کشمیری نیز شبیر احمد، ایوب پاتان و ریاض رات می باشد.

پاتان در اعترافات خود گفته است که برای گروهک حزب المجاهدین کار می کند و پسر عموی او، به نام عبدالمجید خان از اعضای ارشد حزب المجاهدین است که در حال حاضر در راولپندی مستقر می باشد.

کوشوا ادامه داد: "عبدالمجید خان،  پاتان را به یک عامل پاکستانی با اسمِ رمزِ "ساداکات" معرفی کرده بود و آنها در حال انتقال منابع مالی از طریق ارسالِ مواد مخدر به هند بودند."

روزنامه: تایمز آف ایندیا  

کد خبر 5445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =