عدالت جنسیتی اسلامی برای بهبود اکولوژیک

همه ما با توجه به میزان دریافتی که در خودمان داریم و ذخیره می کنیم، اتفاقات طبیعی و اجتماعی را با استفاده از عدسی و استدلال خود محدود می بینیم، لذت می بریم و تفسیر می کنیم. اولین دریافت معمولاً از فرهنگ نهادینه شده در خانواده و جامعه روی می دهد.

پروفسور دکتر سیتی شمسیتون

همه ما با توجه به میزان دریافتی که در خودمان داریم و ذخیره می کنیم، اتفاقات طبیعی و اجتماعی را با استفاده از عدسی و استدلال خود محدود می بینیم، لذت می بریم و تفسیر می کنیم. اولین دریافت معمولاً از فرهنگ نهادینه شده در خانواده و جامعه روی می دهد. مصرف دوم، برای بسیاری از مردم دین یا علم است. ما که مجهز به این مجموعه از مفاهیم، ارزش ها و ایده های پذیرفته شده هستیم، جهان را درک می کنیم، به آن واکنش نشان می دهیم و تفسیر می کنیم. کسانی هستند که انسان را بخشی از طبیعت می دانند و دارای موقعیتی مشابه موجودات دیگر مانند حیوانات، گیاهان، کوه ها، اقیانوس ها، باد و غیره می دانند. برخی دیگر می بینند که انسان ها "دستگاه های خاصی" دارند که موجودات دیگر از آنها برخوردار نیستند. این احساس خاص باعث ایجاد این دیدگاه می شود که جهان یک جهان بزرگ است و انسان یک عالم کوچک است. برخی فراتر از این ها پیش می روند، اینکه انسان هایی که مرد هستند نسبت به انسان هایی که زن هستند، برتری طبیعی دارند. این اغلب ریشه بسیاری از وسوسه ها در روابط زن و مرد و شریک زندگی است که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

طبیعت در تخیل فرهنگ و دین

آیات موجود در قرآن به ما می گوید که وجود جهان و هر آنچه بین آسمان ها و زمین وجود دارد، نشانه قدرت خدا است. همه موجودات در حال تسبیح، تسلیم، تقدیس او هستند. برای ادامه زندگی در جهان، خداوند آن را با یک اکوسیستم زیبا و پیچیده برکت می دهد. یکی از آنها این است که همه موجودات به صورت جفت خلق شده اند. آیات بسیاری از قرآن وجود دارد که این را اعلام می کند، از جمله: سوره رعد، آیه ۳: "و اوست کسی که زمین را گسترانید و در آن کوه ها و رودها نهاده و از هر گونه میوه‏ ای در آن جفت جفت قرار داده روز را به شب می ‏پوشاند قطعا در این [امور] برای مردمی که تفکر می کنند نشانه‏ هایی وجود دارد." ما می توانیم ببینیم که چگونه روابط متقابل زوجین در این جهان هماهنگ است که زندگی به

زیبایی اتفاق می افتد. به عنوان مثال، از هماهنگی آسمان با زمین، شب با روز، تاریک با نور، حیوانات نر با ماده، از پیاز گل با گرده آن، همچنین مرد با زن، لذت می بریم. "و هم اوست که دو نوع می ‏آفریند نر و ماده." (سوره نجم، آیه ۴۵) "شما را از نفسی واحد آفرید سپس جفتش را از آن قرار داد و برای شما از دام ها هشت قسم پدید آورد شما را در شکم های مادرانتان آفرینشی پس از آفرینشی [دیگر] در تاریکی های سه گانه [م شیمه و رحم و شکم] خلق کرد این است‏ خدا پروردگار شما فرمانروایی [و حکومت مطلق] از آن اوست‏ خدایی جز او نیست پس چگونه [و کجا از حق] برگردانیده می ‏شوید." (سوره زمر، آیه ۶)

عدالت جنسیتی برای تغییر چشم اندازهای بوم شناختی

این آیات که می توانیم آنها را در اشیا و شرایط طبیعی به صورت جفت ها مشاهده کنیم، عملکردهای پشتیبانی متقابل را انجام می دهند و برای ادامه زندگی در جهان نیز به همان اندازه مهم هستند. انسان هایی که به آنها این مزیت را می دهند که "دانشمند و نام آورنده" (سوره بقره، آیه ۳۰ الی ۳۷) برای پدیده های طبیعی هستند، سپس تفسیرهایی از شرکای زندگی و جهان خود می سازند. سوابق تاریخی نشان می دهد که برای هزاران سال مردان انسانی در ارائه درک خود از این جفت سازی و ساخت آن به عنوان یک واقعیت عینی برای پذیرش همه، به ویژه زنان، موفق تر بوده اند. انسان ها در مورد آنچه موجودات مختلف خدا انجام می دهند، تصاویر، مرتب سازی و قضاوت می کنند و براساس علایق خود ترتیب می دهند. به عنوان مثال، آسمان، روز و نور به عنوان صفات مردان نشان داده می شوند، در حالی که زمین، شب و تاریکی تصاویر صفات زنانه هستند. تا زمانی که تصاویر این جفت به نفع یا ضرر دیگری نباشد، مانند جریان جهان، آن ارتباط مشکلی ندارد. واقعیت این است که تصاویر زوج های مختلف سپس رتبه بندی شده است. عموماً تصور می شود که تصویر مردان از ارزش بهتری نسبت به زنان برخوردار است. تصویر مردان به عنوان خورشید، نور، روز، فرمانروای زمین مهم تر و برتر از زنانی است که به عنوان ماه، تاریکی، شب و زمین تصویر شده اند. تاریکی و شب همیشه با خطر، زشتی و وسوسه همراه است. زمین با جنگل های خود را به عنوان یک باکره وحشی برای تسخیر دیده می شود. تأثیر این دیدگاه مغرضانه جنسیتی چیست؟ صاحبان قدرت که دارای فن آوری هستند، احساس تسخیر و بهره برداری از طبیعت را دارند و در نهایت به دلیل این تصویر موازی، زنان را نیز تسخیر و استثمار می کنند. بهره برداری از رحم زنان از طریق اعمال خشونت آمیز و جنایات جنسی به هر نامی در واقع تمام جنبه های زندگی بشر، زن و مرد را تهدید می کند. دیدگاه ها و رفتارهایی که منصفانه جنسیتی و احترام متقابل به زنانگی، زن بودن و مردانگی است، مردانگی یکی از راه های مهم حفظ ایمنی رحم این زندگی است.

منبع: سایت سازمان محمدیه

https://muhammadiyah.or.id/keadilan-gender-islam-untuk-perbaikan-ekologi/

کد خبر 5794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =