بزرگداشت ۱۲۵ مین سالگرد تاسیس موزه سینمای یوگسلاوی

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ (۶ ژوئن ۲۰۲۰)، آیین بزرگداشت یکصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس موزه سینمای یوگسلاوی (Jugoslovenska Kinoteka) در سالن بزرگ این مؤسسه فرهنگی برگزار گردید که در آن از پیشکسوتان صنعت سینما که در منطقه بالکان فعالیت داشته اند تقدیر و تجلیل بعمل آمد و موزه سینمای یوگسلاوی بعنوان موزه سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ (۶ ژوئن ۲۰۲۰)، آیین  بزرگداشت یکصد و بیست و پنجمین سالروز موزه سینمای یوگسلاوی (Jugoslovenska Kinoteka) در سالن بزرگ ساختمان جدید این مؤسسه فرهنگی برگزار گردید که در آن جمعی از پیشکسوتان صنعت سینما و خبر نگاران حضور یافتند.

۱۲۵ سال پیش در چنین روزی برای اولین بار تصاویر متحرک فیلم نیترات در بلگراد در روی پرده به نمایش در آمد و امسال بیست و سومین سالی است که این رویداد فرهنگی بزرگ داشته می شود که به میمنت سالگرد آن از پیشکسوتان سینمای صربستان (یوگسلاوی سابق) تقدیر بعمل آمده و جایزة "مُهر طلایی" (zlatni pečat) جشنواره توسط یوگسلاو پانتلیچ، مدیر موزه، به افرادی که عمر خود را وقف سینمای یوگسلاوی نموده و خدمات ارزشمندی را ارائه کرده‌اند، اهدا گردید. از این میان اسلوبودان شیان کارگردان نامی صرب، میلوراد یاکشیچ مدیر فیلم برداری و رادوسلاو زلنوویچ که سالهای متمادی مدیریت این مجموعه فرهنگی را بر عهده داشت این جایزه را دریافت و تقدیرنامه هایی نیز به تنی چند از دیگر دست اندرکاران سینمای صربستان اهدا شد.

میلوراد یاکشیچ فیلمبردار پیشکسوت یوگسلاوی اظهار داشت:‌ ۷۰ سال پیش وقتی ما پا به عرصه سینما گذاشتیم در آن زمان دانشگاه و مدرسه فیلم وجود نداشت و ما که علاقمند به این حرفه بودیم با جمع شدن در سالن قدیمی موزه در خیابان "کوسووسکا" و نگاه کردن به فیلمها و صحبت و اظهار نظر و تبادل اطلاعات در مورد آنها کارمان را شروع کردیم.

اسلوبودان شیان، کارگردان معروف سینمای یوگسلاوی گفت، فیلم های نیترات گنجینه فرهنگی بشریت هستند و محققین سینما با جستجو در این گنجینه در میان آرشیوهای فیلم های جهان کارشان به نوعی هم ترازبا فعالیت های باستان‌شناسان است.

رادوسلاو زلنوویچ مدیر سابق موزه اظهار کرد، آثار فرهنگی، غیر قابل تکرار بوده و منابعی غیر قابل بازسازی هستند و این برای نسلی که من خودم نیز جزئی از آن هستم بسیار مهم بود و انگیزه‌ای قوی برای همه ما! تصاویر متحرک در طول ۱۲۵ سال جهان را تغییر داده و زبان تمدن ما شده است.

این جشنواره با فیلم مستند "تولد ووک کاراجیچ معمار زبان صربی" و فیلم ماجراجویانه آمریکایی "ملوانی از کشتی لیدی تی" و فیلم ژاپنی "آنجا که شمعها سوسو می کنند" که تنها کپی باقی مانده از فیلم اصلی در آرشیو توکیو است و مدتهاست که در این موزه نگهداری می شود، افتتاح شد و تا ۱۵ ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. در طول این مدت ۳۶ فیلم منتخب از ۲۶ آرشیو بایگانی فیلم از اروپا، آمریکا و آسیا به نمایش درخواهند آمد.

لازم به ذکر اینکه در این آیین، چینش جدید "موزه سینمای یوگسلاوی" نیز که در ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ یعنی در اوایل شیوع بیماری کرونا به انجام رسیده بود، رونمایی گردید. این موزه که یکی از غنی ترین موزه های فیلم جهان بشمار می رود، در سال ۲۰۲۰ توسط شورای موزه‌های کشور بعنوان موزه سال انتخاب و اعلام شد.

بزرگداشت ۱۲۵ مین سالگرد تاسیس موزه سینمای یوگسلاوی

بزرگداشت ۱۲۵ مین سالگرد تاسیس موزه سینمای یوگسلاوی

کد خبر 6131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =