بازتاب سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران در هند

 "در انتخابات  ریاست جمهوری ایران، یک روحانی محافظه کار پیروز شد"

روزنامه انگلیسی زبان «دی هندو» دهلی مورخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۱م؛ در رابطه با انتخابات ایران اسلای با تیتر فوق چنین نوشته است: ایرانیان روز جمعه ی گذشته در انتخابات ریاست جمهوری رأی دادند، که در آن ابراهیم رئیسی روحانی محافظه کار پس از ممانعت از رقابت همه رقبای جدی، پیروز شد.

انتظار می رفت که، مشارکت مردم در کشوری که به دلیل تحریم های اقتصادی ایالات متحده خسته شده و امید بسیاری را برای آینده روشن تر از بین برده است، به پایین ترین سطح خود برسد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی، اولین رای را در تهران داد و سپس نزدیک به ۶۰ میلیون رأی دهنده واجد شرایط ایران را ترغیب کرد تا قبل از اتمام وقت رسمی رای گیری در نیمه شب، از حق رای دهی شان استفاده کنند.

تصاویری از برخی افراد نیز دیده شده است که اعتراض خود را نشان می دادند و به دور از مراکز رای گیری، ابراز خشم کردند.

مشکلات اقتصادی

سعید زارعی ، مغازه دار تهرانی گفت: اشتیاق مشارکت مردمی به دلیل شرایط بد اقتصادی، تورم و  از دست دادن شغل ها که با همه گیر شدن بیماری کرونا عمیق تر شده است ، کاهش یافته است.

گروه های مخالف ایرانی در خارج از کشور و برخی از مخالفان در داخل کشور خواستار تحریم رأی بودند و آنها پیروزی آقای رئیسی را پیروزی مهندسی شده تلقی کرده اند.

در عین حال بسیاری در صف رای گیری در مدارس ، مساجد و مراکز اجتماعی قرار گرفتند ، بعضی از آنها پرچم ملی سبز ، سفید و قرمز ایران را حمل می کردند  و چنین اظهار داشتند: انتخابات بسیار مهم است چون رئیس جمهور، به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور، نقش مهمی را به عهده دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، به دلیل مشارکت کم در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

روزنامه انگلیسی زبان «ایندین اکسپرس» دهلی، مورخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱م؛ با تیتر مزبور نوشت: نتایج اولیه نشان داد که ابراهیم رئیسی ۱۷.۸ میلیون رأی در این انتخابات به دست آورد ، و این تنها نامزد متوسط رقابت در انتخابات بود. با این حال، او پس از آنکه شورای نگهبان تحت نظارت آیت الله علی خامنه ای، قوی ترین رقیب وی را رد صلاحیت کرد، توانست این رای را به دست  بیاورد.

رئیسی رئیس قوه قضائیه تندرو ایران روز شنبه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد و در رأی گیری که به نظر می رسد کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی را داشت ، به بالاترین مقام اجرائی کشور دست یافت.

نامزدی وی و احساسی که انتخابات بیشتر به عنوان مراسم تاج گذاری بود، باعث بی تفاوتی گسترده رای دهندگان واجد شرایط در جمهوری اسلامی ایران شد، ایرانی که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ به عنوان نشانه ای از حمایت از حکومت دینی، مشارکت در انتخابات آن  بالا بود

رئیسی اولین رئیس جمهور ایران است که حتی قبل از ورود به دفترش به دلیل دست داشتن در اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸، و همچنین به عنوان رئیس قوه قضائیه مورد انتقاد بین المللی بوده است.

ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور بعدی ایران کیست؟

روزنامه «دی هندو» دهلی، مورخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱م؛ با تیتر فوق الذکر در رابطه با شخصیت آقای رئیسی و پیرامون انتخابات چنین می نویسد: پیرمرد ۶۰ ساله که تصور می شود از نزدیکان رهبر است، مناصب مختلفی را در تشکیلات داشته و همچنین بر اعدام های دهه ۸۰ نظارت داشته است.

با پیروزی ابراهیم رئیسی ، رئیس محافظه کار دادگستری ایران، در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه، نهادهای روحانیون این کشور کنترل بر جمهوری اسلامی را سخت تر خواهند کرد. با شمارش آرا، آقای رئیسی ۶۲ درصد آرا را به دست آورده است.

آقای رئیسی ۶۰ ساله ، که نسبت سیادتش به حضرت محمد (ص) می رسد و او عمامه سیاه به سر دارد یک شخصیت ارشد وفادار به نظام جمهوری ایران است. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ نیز شرکت کرد ، اما آقای روحانی بیشتر از او رائ آورد و او شکست خورد. اما این شکست مانع ظهور آقای رئیسی به عنوان یکی از مهم ترین روحانیون در سیستم سیاسی مذهبی شدیداً تحت کنترل کشور ایران نبود. در سال ۲۰۱۹ ، آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه ی ایران منصوب شد. در همان سال ، وی به عنوان معاون رئیس مجلس خبرگان ۸۸ عضوی ، نهاد روحانیتی انتخاب شد که رهبر ایران را انتخاب می کنند.

مورد علاقه روحانیون

در انتخابات ریاست جمهوری ، شکایاتی وجود داشت که این سازمان به وضوح به نفع آقای رئیسی بود. آقای روحانی ، یکی از چهره های محبوب اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، از نظر قانون اساسی از دستیابی به سومین دوره متوالی منع شده است. دیگر نامزدهای برجسته میانه رو ، علی لاریجانی ، رئیس سابق مجلس و اسحاق جهانگیری ، معاون رئیس جمهور فعلی، توسط شورای نگهبان از شرکت در انتخابات کنار گذاشته شدند. این شورای ۱۲ نفره ، که نامزدهای احتمالی را رد می کند، فقط به هفت شرکت کننده - دو نفر اعتدال گرا و پنج نفر تندرو - اجازه ی شرکت در انتخابات را داد. آقای رئیسی تنها نامزد برجسته ی این لیست بود. نزدیک به انتخابات، دو نامزد دیگر انصراف دادند و این باعث افزایش شانس آقای رئیسی شد. نتایج هم هیچ تعجب آور نبود..

چالش ها

به عنوان رئیس جمهور، چالش های بزرگی در انتظار آقای رئیسی است. اقتصاد ایران عملاً به هم ریخته است. مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای ، که آقای رئیسی از آن حمایت کرده است ، در جریان است. از همه مهمتر ، این کشور طی سال های اخیر بارها شاهد اعتراضات گسترده مردمی بوده است که رژیم با استفاده از زور آنها را سرکوب کرده است. آقای رئیسی شعارهایی داده است که با "فقر و فساد، تحقیر و تبعیض" مقابله خواهد کرد. اکنون وقت عملی ساختن آن است.

حامی آیت الله خامنه ای در انتخابات ایران در میان مشارکت کم پیروز شد

تایمز آف ایندیا دهلی، مورخ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱م؛ با تیتر فوق نوشت:

 ابراهیم رئیسی، پس از انتخاباتی که با بی علاقگی رأی دهندگان بر سر مشکلات اقتصادی و محدودیت های سیاسی مشخص شد، پیروزی را همانطور که انتظار می رفت روز شنبه در انتخابات ریاست جمهوری ایران به دست آورد.

میزان مشارکت در آزمون چهار نفره ی روز جمعه رکورد کم (حدود ۴۸.۸٪) بود و قریب به ۴میلیون رأی باطله وجود داشت که احتمالاً اکثراً آرا سفید  یا حاوی مطالب اعتراضی بود. متحدان منطقه ای ایران، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و گروه اسلام گرای مبارز حماس از انتخاب رئیسی استقبال کردند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: او به خوبی ایران را هدایت خواهد کرد.

رسانه های دولتی به نقل از رئیسی در بیانیه ای نوشتند: "با حمایت رای بالا و اعتماد به نفس استثنایی شما ، من یک دولت سخت کوش ، انقلابی و ضد فساد تشکیل خواهم داد."

رئیسی ، که اوایل ماه اوت کار خود را آغاز خواهد کرد ، گفت که وی رئیس جمهور همه ی ایرانیان خواهد بود، خواه آنها که  به او رأی دادند و یا به سایر نامزدها ، و یا حتی به هیچ وجه رأی نداده اند.

با این وجود ، برخی از تحلیل گران پیش بینی می کنند مواضع تند وی می تواند مانع سرمایه گذاران خارجی شود. هنری رم ، تحلیل گر ارشد در گروه اوراسیا ، گفت:

 "عقاید تند سیاسی و اقتصادی رئیسی ، در صورت دستیابی به توافق ، زمینه را برای سرمایه گذاری قابل توجه خارجی محدود می کند و تهران را از غرب بیشتر دور می سازد."

در عین حال، بسیاری از ایرانیان طرفدار اصلاحات می ترسند که ریاست جمهوری رئیسی با سرکوب بیشتری همراه باشد.

تحلیلگران می گویند پیروزی در انتخابات می تواند شانس آقای رئیسی را برای جانشینی آیت الله خامنه ای افزایش دهد.

لازم به ذکر است که تهیه کننده خبر آخر الذکر برای روزنامه تایمز آف ایندیا،  پریسا حافظی نام دارد که ظاهرا ایرانی تبار می باشد.

*تحلیل:

از نوع نگارش و چیدمان کلمات خبرهای تهیه شده در رسانه های منتشر شده ی انگلیسی و هندی زبان و همچنین شبکه های اجتماعی این کشور- برخلاف رسانه های اردو زبان هند- بر می آید که این رسانه های همسو با افکار افراطی حزب حاکم، احساس چندان خوبی نسبت به انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور آینده ی ایران ندارند که باز این موضع، جدی و واقعی آنها نیست و به عبارتی دیگر بیشتر پیاده سازی و اجرای تعهدات برنامه های نفوذی استعمار امریکایی و صهیونیستی است که آنها را  وادار به چنین رویکردی نموده است. تنها نکته ی  امیدوار کننده در این میان این است که مردم مسلمان این کشور اعم از شیعه و سنی نه تنها بابت انتخاب یک چهره مقبول مذهبی ابراز خرسندی نموده اند، بلکه تا جایی که بنده شخصا رصد کرده ام رسانه های اردو زبان بیانیه های تبریک نیز داده اند و در شبکه های اجتماعی از جمهوری اسلامی ایران و انتخابات و پیروزی آقای رئیسی دفاع نیز کرده اند. از این دست روزنامه های معتبر اردو زبان همسو با انقلاب اسلامی ایران می توان به روزنامه های مهمی چون انقلاب، صحافت، سیاسی تقدیر و ... اشاره کرد.

کد خبر 6379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =