پایگاه اینترنتی (European eye on Radicalization) در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۹ مقاله ای با عنوان "بنیادگرایی جمعیت شیعی ایتالیا: تهدیدی که باید مرتفع گردد" به قلم Matteo Pugliese را در نشانی https://eeradicalization.com/the-radicalization-of-the-shia- منتشر نموده لست.

انتشار مقاله "بنیادگرایی جمعیت شیعی ایتالیا: تهدیدی که باید مرتفع گردد" و ارزیابی و ملاحظات در خصوص آن

 

پایگاه اینترنتی (European eye on Radicalization) در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ م.(۲۳ آبان ماه ۱۳۹۹) مقاله ای با عنوان "بنیادگرایی جمعیت شیعی ایتالیا: تهدیدی که باید مرتفع گردد"(The Radicalization of the Shia Community in Italy: A Threat That Should Be Addressed) به قلم Matteo Pugliese را در نشانی https://eeradicalization.com/the-radicalization-of-the-shia-  منتشر نموده که مؤلف آن، تشکیلات نظامی شیعی نظیر حزب ا... لبنان؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان عراق؛ سوریه؛ پاکستان؛ افغانستان و یمن را یک تهدید تروریستی؛ همپای جهادگریان سلفی معرفی نموده و با اشاره به تروریست معرفی نمودن حزب ا... در سال ۱۹۹۷ م. توسط ایالات متحده آمریکا؛ تروریست معرفی نمودن شاخه نظامی این تشکیلات(۲۰۰۸ م.) و سپس کل تشکیلات (۲۰۱۹ م.) توسط انگلستان، یادآور گردیده؛ که این موسسه از سال ۲۰۱۳ م. توسط اتحادیه اروپا نیز تروریستی معرفی شده؛ اما کشورهای مختلف اروپایی مواضع مختلفی در این خصوص اتخاذ نموده اند؛ به نحوی که به عنوان نمونه، فرانسه تنها شاخه نظامی آن را تروریست می شناسد؛ اسپانیا کل تشکیلات را غیر تروریستی می داند و آلمان در سال ۲۰۲۰ م. تروریست بودن این تشکیلات را پذیرفته است و ایتالیا در این میان؛  پس از سفر سال ۲۰۱۹ م. "ماتئو سالوینی" (Matteo Salvini) وزیر کشور وقت به اراضی اشغالی و تروریست خواندن تشکیلات حزب ا... توسط وی در جریان این سفر؛ خیزش هایی را برای تروریست معرفی نمودن این تشکیلات آغاز نموده؛ که نظر به حسن روابط ایتالیا و ج.ا.ایران و لبنان مسکوت؛ و "حزب ا... در منطقه خاکستری باقی مانده است".

انتشار مقاله "بنیادگرایی جمعیت شیعی ایتالیا: تهدیدی که باید مرتفع گردد" و ارزیابی و ملاحظات در خصوص آن

مؤلف در این مقاله، با ترسیم نقشه پراکندگی شیعیان ایتالیا در شهرهای (Rome, Milan, Brescia, Mestre, Como, Legnano, Novara ،Carpi )؛ تاریخچه ای از شکل گیری جمعیت شیعی ایتالیا از زمان تشرف نخستین شیعه شناخته شده ایتالیا؛ "عمار لوییجی دی مارتینو" (Ammar Luigi De Martino)؛ بنیانگذرا انجمن "اهل البیت" و نشریه "اسلام ناب"؛ تا نخستین شخصیت های معروف ایتالیایی مشرف شده به آیین تشیع؛ نظیر "ادواردو آنیِلی" (Edoardo Agnelli) فرزند مالک سابق کارخانه فیات؛ که پس از ملاقات با مقام معظم رهبری به آیین تشیع مشرف؛ و در سال ۲۰۰۰ م. در شهر تورین به قتل رسید؛ ارایه نموده؛ و با مستثنی نمودن جمعیت های شیعی ایتالیا نظیر جمعیت شیعیان لبنانی با نام  "صراط" در شهر (Como) به مدیریت عبدالعزیز حمزه؛ که در صفحه "فیسبوک" خود؛ ویدیوی های دینی با مضامینی غیر سیاسی را، با هدف گسترش گفتمان بینادینی اسلام شیعی و مسیحیت کاتولیک منتشر می نماید؛ یا تشکل های شیعی شهرهای (Carpi Legnano, Novara, Palermo, ) که فعالیت های شان بیشتر به برگزاری آیین های مذهبی؛ به ویژه آیین عاشورا، مقابل ایستگاه مرکزی شهر میلان متمرکز است؛ رویکرد غالب دیگر تشکل های شیعی ایتالیا را رویکردی سیاسی ارزیابی نموده و به عنوان نمونه، از جامعه شیعیان پاکستان و شبه قاره با عنوان "جعفریه" در شهرهای (Legnano-Novara) در فضای مجازی نامبرده است که مطالبی در حمایت از سردار شهید سلیمانی؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ و جبهه مقاومت منتشر می نماید.

انتشار مقاله "بنیادگرایی جمعیت شیعی ایتالیا: تهدیدی که باید مرتفع گردد" و ارزیابی و ملاحظات در خصوص آن

دیگر نمونه ای که مؤلف در این مقاله به آن اشاره نموده؛ انجمن شیعی المهدی(عج) شهر رم به مدیریت شیخ "عباس دی پالما" دانش آموخته الهیات در شهرهای دمشق و قم است؛ که در سال ۲۰۱۵ م. با برگزار نشستی به مناسبت آزاد سازی لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی، میزبان "نوار الساحلی" عضو حزب الله و  نماینده مجلس لبنان؛ در حضور شخصیت های مذهبی و رسمی ج.ا.ایران بوده است. به ادعای مؤلف؛ صفحه "فیس بوک" شیخ "عباس دی پالما"، تریبون حزب الله؛ بشار اسد و ج.ا.ایران است؛ و مکرراً مطالبی با محتوای نقش مبارزین شیعه در سوریه و یمن و مبارزه با داعش منتشر؛ و در سال ۲۰۱۵ م. به شهادت رساندن مبارز لبنانی؛ "سمیر کنتار" را محکوم نموده؛ و طی سال ۲۰۱۶ م. با انتشار مطالبی از مبارزات سپاه "زینبیون"؛ شاخه نظامی حزب الله در سوریه؛ و شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن ستایش؛  و در وب سایت شخصی خود با رویکردی بنیادگرا، به پیروان خود توصیه های مذهبی ای در خصوص تحریم رقص؛ موسیقی؛ بی عفتی؛ و مشاهده فیلم های قبیحه نموده و خواستار محدودیت های شدید در رفتار زنان است.

 دیگر شخصیت شیعه ایتالیایی که در این مقاله مورد انتقاد مؤلف قرارگرفته؛ خانم هانیه ترکیان بانوی شیعه ایرانی – ایتالیایی از دانش آموختگان جامعه المصطفی و همسر حجت الاسلام ابولفضل امامی میبدی؛ روحانی شیعه مقیم ایتالیا است؛ که مدافع سیاست های ج.ا.ایران؛ حکومت بشار اسد در سوریه؛ حزب ا...؛ و تشکل های شیعی و همکار پایگاه های راست گرایان افراطی ایتالیا مانند (Il Primato Nazionale) و نئوفاشیست ها؛ و حامیان "پوتین" مانند مجله "اوراسیا" معرفی شده؛  که حساب کاربری خود در "فیس بوک" و "تلگرام" را به انتشار ویدیو های رسمی حزب ا... و حماس؛ و معرفی مبلغان ایرانی اختصاص داده و در خصوص ایالات متحده آمریکا؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ و دولت های غربی نیز دیدگاه های بنیادگرا و تهاجمی داشته و با مرکز فرهنگی امام علی (ع) میلان همکاری نزدیک دارد؛  که پس از ترور سردار شهید سلیمانی، مقابل ایستگاه مرکزی قطار شهر میلان گردهمایی را ترتیب داده  و حجت الاسلام علی فائز نیا؛ مدیر این مرکز طی سخنانی در جریان آن، خواستار انتقام از ترور شهید سردار سلیمانی شده است.

مؤلف در ادامه، با اعتراف به این که، مستنداتی از پیوستن شهروندان ایتالیایی تحت تأثیر این تبلیغات شیعی؛ به تشکل های نظامی شیعی برای جنگ در جبهه مقاومت وجود ندارد؛ ج.ا.ایران و حزب ا... لبنان را به فعالیت هایی در ایتالیا متهم نموده؛ که با هدف برنامه ریزی عملیات پنهانی؛ حملات تروریستی؛ و ترور انجام می یابد.

مؤلف به عنوان نمونه هایی از این اقدامات ادعایی، به کشف ۱۱ کیلوگرم مواد منفجره در چمدان یک جوان ۲۶ ساله لبنانی از اعضاء حزب ا.. در تاریخ ۱۲ ژانویه ۱۹۸۷ م. در فرودگاه  میلان اشاره نموده؛ که به گفته مؤلف قرار بوده علیه جامعه یهودیان رم مورد استفاده قرار گیرد؛ جامعه ای که قبلاً در سال ۱۹۸۲ م. توسط گروه فلسطینی "ابو نیدال" مورد هدف قرار گرفته بوده اند.

وی به عنوان نمونه ای دیگر، مدعی گردیده؛ پس از انتشار کتاب "آیات شیطانی" و صدور فتوای مهدور الدم بودن "سلمان رشدی" ؛ مردی که ادعا نموده در سفارت ج.ا.ایران ایران در ایتالیا کار می کند؛ ۳ جولای ۱۹۹۱ م. به خانه  " اتوره کاپریولو" (Ettore Capriolo) مترجم ایتالیایی این کتاب، در شهر میلان مراجعه؛ و نشانی "سلمان رشدی" را از وی جویا گردیده؛ و پس از امتناع این مترجم از ارایه نشانی؛ وی را با ضربات چاقو مجروح؛ و متواری گردیده است.

مؤلف در خاتمه این مقاله، با اشاره به ترور محمد حسین نقدی که به ادعای وی توسط یک کماندو از واحد اطلاعاتی ایران به رهبری امیر منصور بزرگیان در تاریخ ۱۶ مارچ ۱۹۹۳ م. در شهر رم انجام یافته؛ یا فعالیت ادعایی یک شبکه پولشویی وابسته به حزب الله در شمال ایتالیا و... جمعیت شیعی ایتالیا را متهم به اقدامات تروریستی نموده؛ و عدم معرفی حزب ا.. توسط دولت ایتالیا به عنوان یک تشکل تروریستی که ممکن است؛ با هدف اتخاذ موضعی بی طرف جهت کاهش از تنش و خشونت انجام یافته باشد را، زمینه ساز افراط – خشونت گرایی مبلغین بنیادگرای شیعی در این کشور ارزیابی نموده و خاطر نشان ساخته؛ اگرچه این اقدامات تهدیدی برای امنیت ملی ایتالیا محسوب نمی گردد؛ اما می تواند؛ تهدیدات بین المللی نظیر شبکه سازی مهاجران شیعه ایتالیا جهت پشتیبانی از تشکل های تروریستی شیعی؛ یا پیوستن به آن ها در خاورمیانه را به همراه داشته باشد.     

ملاحظه:

پایگاه اینترنتی (European eye on Radicalization) انتشار دهنده این مقاله،  هیات تحریریه ای متشکل از ۲۷ محقق و نویسنده ثابت؛ و ده ها مشارک دارد؛ که جریان های بنیادگرا و افراط گرا در اروپا را رصد و واکاوی نموده؛ و گزارش ها در این خصوص را به سه زبان عربی؛ انگلیسی؛ و فرانسوی منتشر می نمایند.

مدیر پایگاه مذکور، مسؤلیتی در خصوص صحت و سقم محتوای آن ها نمی پذیرد؛ و آنرا برعهده نویسنده مقاله Matteo Pugliese  نویسنده و کارشناس ارشد مطالعات راهبردی و امنیت بین الملل می داند.

انتشار مقاله "بنیادگرایی جمعیت شیعی ایتالیا: تهدیدی که باید مرتفع گردد" و ارزیابی و ملاحظات در خصوص آن

 

این نویسنده که از سال ۲۰۱۵ م. همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا را آغاز نموده؛ از سال ۲۰۱۷ م. نماینده ویژه این سازمان در امور جوانان و امنیت است و به عنوان محقق با مرکز بنیادگرایی و تروریسم بین المللی مؤسسه مطالعات سیاست بین الملل (ISPI)؛ و مجلات ستاد دفاع ایتالیا و ... نیز همکاری دارد؛ و نتایج تحقیقات خود در خصوص جهادگرایی و ساز و کارهای قانونی مقابله با تروریسم را متناوباً منتشر می نماید.

اگرچه این نویسنده و پایگاه اینترنتی منتشر کننده این مقاله چندان شناخته شده نیست؛ و پایگاه مذکور نیز مسؤلیت صحت و سقم محتوای مطالب را به نویسنده واگذار نموده؛ اما، قریب به ۱۲۰۰ بار خوانده شدن و بازنشر  مقاله مذکور در صفحات "فیس بوک"؛ "توییتر"؛ و "گوگل پلاس" تا زمان نگارش این جستار؛ توسط جمعیت مخاطبی که مطابق برآورد ها غالبا محقق و روزنامه نگار؛ یعنی بازتولیدکننده هستند از یک سو؛ و هجمه رسانه ای علیه ج.ا.ایران و جبهه مقاومت در اروپا از سوی دیگر؛ به همراه حساسیت های جمعی؛ و قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا و تبعاً ایتالیا در خصوص هرگونه تبلیغ خشونت؛ یا هر فعالیتی با شائبه بنیادگرایی؛ تروریسم؛ و...؛ ضرورت توجیه مجدد مبلغین و انجمن های شیعی همسو در ایتالیا؛ و بازنگری در سطح علنی سازی همکاری نهادهای ج.ا.ایران در این کشور، با مبلغین و انجمن های مذکور را پیش آورده است.    

منبع

https://eeradicalization.com/the-radicalization-of-the-shia-community-in-italy-a-threat-that-should-be-addressed/

کد خبر 6525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =