این کتاب با عنوان "سواد دیجیتال طلبه هزاره: کتاب راهنمای طلاب در عصر سیل اطلاعات" مورد توجه خوانندگان قرار گرفته است. این را نویسنده هنگام سخنرانی در یک نشست آنلاین "بررسی کتاب" که توسط سیبرکراسی (Siberkreasi) و وزارت ارتباطات و انفورماتیک، برگزار شد، بیان کرد. حمید نکاتی درباره جذابیت کتاب را ارائه داد. این کتاب شامل چهار بخش متشکل از چندین بحث است. ابتدا، در مورد پیچیدگی های طلبه و خصوصیات آن بحث می کند. سپس، به ویژگی ها، شکل و نقش مدارس شبانه روزی اسلامی (پسانترن یا حوزه مانند)، قانون پسانترن، طبقه بندی پسانترن ها، از جمله پسانترن هایی که دارای معهد عالی یا دانشگاه هستند و همچنین پسانترن حفظ قرآن، توجه می کند. دوم، در مورد طلبه هزاره، از جمله در مورد ژن های طلبه هزاره، طلبه به عنوان الگو، تبلیغ طلاب در شبکه های اجتماعی، و همچنین شخصیت های کیایی یا روحانی و خانم آن برای الگو های طلاب هزاره بحث می شود. ماهیت این کتاب در فصل سوم است که در مورد سواد دیجیتال برای طلبه، موقعیت پسانترن در سواد دیجیتال، استراتژی های پسانترن برای مقابله با سواد دیجیتال و دستورالعمل های سواد دیجیتال برای طلبه است. بخش چهارم این کتاب پیرامون سنت پسانترن است که شامل سنت خواندن و نوشتن، بحث المسائل و اقتصاد پسانترن است. این کتاب به دلیل نگرانی نویسنده در مورد توانایی طلبه در مقابله با جریان سریع اطلاعات تهیه شده است. بنابراین، نویسنده موضوع سواد دیجیتال طلاب هزاره را در نظر گرفت. نویسنده تجربه عملی کافی در زمینه سواد دیجیتال دارد. و این سرمایه باعث جرات نوشتن کتابی مانند راهنما برای طلبه است. زمان زیادی برای تهیه و تالیف این صرف شده است، یعنی حدود یک سال، زیرا به تحقیق نیاز دارد و در تدوین آن، برای فهم آسان هزاره ها از زبان سبک و ساده استفاده شده است. نویسنده با حضور کتاب امیدوار است که طلاب ساکت نمانند، بلکه باید با مهارت های سواد تبلیغی تعادل برقرار شود. فقط مفعول به نباشیم. وقت آن رسیده است که یک فاعل باشیم، یک گرایش دهنده (مرکز توجه) در شبکه های اجتماعی باشیم. فضای مجازی را با چیزهای مثبت، مقوی و رازآمیز پر کنیم.
منبع: سایت سازمان نهضت العلماء
https://www.nu.or.id/post/read/۱۲۹۸۶۸/alasan-buku-literasi-digital-santri-milenial-banyak-diminati
نظر شما