۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
قتل تاریخ پاکستان

تحریف تاریخ در برنامه درسی پاکستان

قتل تاریخ پاکستانعنوان:                        قتل تاریخ پاکستان

نویسنده:                     خورشید کمال عزیز

زبان:                          اردو

ناشر:                         انتشارات وانگوارد         

سال انتشار:              ۲۰۲۰ میلادی

درباره کتاب:

در مدارس و کالج های پاکستان آنچه به عنوان تاریخ آموزش داده می شود واقعا اسطوره ملی است و موضوعات مطالعات اجتماعی و مطالعات پاکستان چیزی جز ابزار تلقین سیاسی نیست. دانشجویان تاریخ نمی آموزند. به آنها مجموعه ای از دروغ ها و افسانه ها که به دقت انتخاب شده اند، تدریس می شود. چرا و چگونه این اتفاق افتاده است؟ چه کسی مسئول آن است؟ این از چه طریق کشور را نابود می کند؟ چرا کسی به آن اعتراض نمی کند؟ در این کتاب، مورخ برجسته پاکستانی خورشید کمال عزیز برای اولین بار این سوالات را می پرسد و با مطالعه عمیق ۶۶ کتاب درسی در مورد این موضوعات که هم اکنون در مدارس و کالج های کشور استفاده می شود، به این پرسش ها پاسخ می دهد. وی (۱) خطاهای واقعیت، تأکید و تفسیر آنها را فهرست می کند، (۲) عمده موارد آنها را برمی شمارد، (۳) اشتباهات آنها را تصحیح می کند، (۴) تحریفاتی را که آموزش داده می شود، نشان می دهد، (۵) اثرات مخرب آنها را بر دانش آموزان، و (۶) تأثیر آنها را بر کل کشور محاسبه می کند. او این کار را با مستندات، مراقبت دقیق، درک عمیق و شجاعت انجام می دهد.

پروفسور خورشید کمال عزیز از مورخان برجسته پاکستان در دسامبر سال ۱۹۲۷ میلادی در منطقه چنیوت پنجاب متولد شد. وی پس از تحصیل در کالج دولتی لاهور، در نهایت تحصیلات خود را در دانشگاه ویکتوریا منچستر به پایان برد.. وی سابقه تدریس در دانشگاه پنجاب، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه خارطوم داشت. وی همچنین گاه به گاه در دانشگاه های کراچی، پیشاور، داکا، دانشگاه هال انگلیس و دیگر دانشگاه ها سخنرانی می کرد. 

در فواصل زمانی علاوه بر تدریس وی به عنوان مشاور ذوالفقار بوتو نخست وزیر اسبق، مورخ رسمی دولت پاکستان و رئیس کمیسیون ملی تحقیقات تاریخی و فرهنگی خدمت کرد. وی نویسنده بیش از ده ها کتاب و یک مورخ پاکستانی با شهرت بین المللی بود.

این کتاب ترجمه نسخه انگلیسی آن به زبان اردو برای بار اول است. نسخه انگلیسی آن تاکنون چندین بار به چاپ رسیده است.

کد خبر 6943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =