آمریکا وزیر خارجه ی قطر ـ شیخ محمد بن محمد ال ثانی ـ  را برای میانجی گری برای دولت عراق فرستاد.

واکنش های آمریکایی پس از جنایت ترور شهید سلیمانی و شهید مهندس به این شرح می باشد:

۱ ـ آمریکا متوجه شد: موضع گیری شیعه بلحاظ سیاسی و مقاومت و دولت و پارلمان در راستای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق متحد و منسجم شده است و تحمل این مسأله با توجه به تلاشهای بی شمار آمریکایی برای آمریکائیان آسان نمی باشد.

۲ ـ آمریکا در حال حاضر در راستای جلب دوستی احزاب سنی و کردی تلاش می کند تا این تصمیم را از طریق تأثیر سیاسی قشر سنی و کردی غیر مهم جلوه دهد.

۳ ـ تلاشهایی از سوی محور آمریکایی در حال انجام است مبنی بر این که عقب نشینی به طور تدریجی باشد و این که بقیه ی نیروهای آمریکایی به سمت کردستان عقب نشینی نمایند.

۴ ـ کمیسیونی از سوی خزانه داری آمریکا به منظور تحقیق در خصوص ۵ بانک عراقی وابسته به احزاب شیعه به منظور وارد نمودن آنها در فهرست تحریمهای آمریکایی آغاز به کار نموده است.

۵ ـ سفیر آمریکا در راستای دیدار برخی مسؤولین شیعه از جمله مالکی اقدام نموده از آنان می خواهد در راستای کاهش تنش اقداماتی بکنند. وی با عبادی و سید عمار نیز دیدار نموده خواستار دیدار محرمانه ای با کیمسیون سیاسی دفتر صدر شد.

۶ ـ آمریکا از انسجام موضع گیری میان محور مقاومت و مقتدی صدر به شدت متعجب است همچنین بیانیه های صادره از سوی مقتدی صدر و فراخوان تظاهرات عمومی ضربه ی به شدت سختی به موقعیت آمریکا وارد نموده است.

۷ ـ آمریکا وزیر خارجه ی قطر ـ شیخ محمد بن محمد ال ثانی ـ  را برای میانجی گری برای دولت عراق فرستاد. ایشان وزیر خارجه ی عراق و نخست وزیر و آقای نوری مالکی و سران کردی دیدار نمود. چه بسا دیداری نیز با برهم صالح داشته باشد. پیام وی کاهش تنش و ایجاد نوعی توافق در راستای حضور نیروهای آمریکایی می باشد.

۸ ـ آمریکا جوخه های آمریکایی را در راستای ایجاد خشونت هر چه بیشتر و بستن راهها در مناطق جنوبی و مرکزی عراق علیه دولت و احزاب فعال نمود.

۱۰ ـ عادل عبد المهدی به نوبه ی خود در صدد قانع کردن احزاب و محورهای عراقی با مصوبه ی خروج پایگاههای آمریکایی تلاش نموده در این راستا با کردها و حلبوسی و برهم صالح دیدار نمود. به نظر می رسد نوعی تقارب در رویکرد احزاب سنی و کردی وجود دارد اما نباید فراموش کرد که خیلی هم نمی توان به حرفهای این دو محور اعتماد نمود.

۱۱ ـ آمریکائیان برخی سران سنی را به مخالفت با تصمیم پارلمان تشویق نموده آن را تصمیمی ایراین تحت تأثیر ایران دانستند.

۱۲ ـ آمریکا برخی احزاب سنی را تحریک نموده از آنان خواست از طریق اقامه ی اقلیم سنی احزاب شیعه را تهدید و تحت فشار قرار دهند.

۱۳ ـ اعمال فشار آمریکا بر عبادی در راستای مخالفت علنی با مصوبه ی خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق.

۱۴ ـ آمریکا همچنان به اعمال فشارهای خود علیه برهم صالح و محمد حلبوسی به منظور عدم موافقت با انتخاب نامزد البناء برای نخست وزیری، ادامه می دهد.

کد خبر 761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =