۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، عبدالعزیز بوتفلیقه با سابقه‌ترین رئیس جمهور الجزایر در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

سید کاظم مهرنیا

عبدالعزیز بوتفلیقه با سابقه‌ترین رئیس جمهور الجزایر در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، عبدالعزیز بوتفلیقه با سابقه‌ترین رئیس جمهور الجزایر در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

بر اساس این گزارش، او پس از سکته مغزی سال‌ها با مشکلات جسمی دست و پنجه نرم می‌کرد.

این شبکه گزارش داد عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر در روز هفتم ماه آوریل سال ۲۰۱۹ در پی هفته‌ها برگزاری تظاهرات خیابانی گسترده از سمت خود استعفا کرد. او در پی سکته مغزی در سال ۲۰۱۳, نحیف شده بود و قادر به کار کردن یا صحبت کردن نبود و در انظار عمومی ظاهر نمی‌شد. بوتفلیقه در مقابل فشارهای ناشی از معترضان و همچنین رئیس ارتش تسلیم شد.

بوتفلیقه از سوی حامیانش به عنوان یک قهرمان ملی قلمداد می‌شود.

او در زمان جنگ در الجزایر برای کسب استقلال از فرانسه در میدان جنگ حضور داشت و جنگید. سپس او تا سال ۱۹۷۹ وزیر امور خارجه الجزایر بود. در اوایل دهه ۱۹۸۰, او به فساد متهم شد و روانه تبعید خودخوانده شد. اتهامات مطرح شده علیه او بعدا لغو شدند.

در پایان جنگ داخلی در اواخر دهه ۱۹۹۰ که سبب کشته شدن هزاران نفر در الجزایر شد، بوتفلیقه با حمایت ارتش توانست در انتخابات به پیروزی برسد. مخالفان اعلام کردند در انتخابات تقلب شده است. از بوتفلیقه به سبب احیای ثبات و امنیت که سبب شکوفایی اقتصادی الجزایر و همچنین پیشبرد طرح‌های مهم در سراسر این کشور شد، تمجید می‌شود. او همچنین طی دوران بهار عربی توانست کشور را متحد نگه دارد.

ملاحظات کارشناسی

۱-بو تفلیقه پس از پیروزی در دور دوم انتخابات در سال ۲۰۰۴, قانون اساسی الجزایر را تغییر داد تا بتواند برای سومین دوره رئیس جمهور این کشور شود. او با وجود وخامت شرایط جسمانی بار دیگر قانون اساسی را تغییر داد تا بتواند برای چهارمین دوره بر سر قدرت باقی بماند.

۲-زمانی که بوتفلیقه از حضورش در انتخابات برای پنجمین دوره ریاست جمهوری در فوریه سال ۲۰۱۹ خبر داد، تلاش هایش برای ماندن بر سر قدرت رو به افول نهاد.

۳-صدها هزار شهروند الجزایری در بزرگترین تظاهرات از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۶۲, به خیابان‌ها آمدند. معترضان به مدت پنج هفته خواستار استعفای رئیس جمهور الجزایر و هم پیمانانش شدند.

۴-بو تفلیقه نخست با تغییر تصمیمش برای حضور در انتخابات و همچنین به تأخیر انداختن انتخابات تلاش کرد معترضان را آرام کند. او اعلام کرد همچنان بر سر قدرت می‌ماند تا قانون اساسی جدید تصویب شود. اما این اقدامات برای متوقف کردن قیام کافی نبود. اعتراضات همچنان ادامه یافت. سرنوشت عبدالعزیز بوتفلیقه زمانی تغییر کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر وارد عمل شد و با سابقه‌ترین رئیس جمهور الجزایر را وادار به کنار رفتن از قدرت کرد.

منبع: شبکه تلویزیونی الجزیره

کد خبر 8707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =