دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا، یک دانشگاه بودایی در شهر هوماگاما، سریلانکا است. این مؤسسه ای است که برای دستیابی به اهداف انتشار آموزه بودا در سریلانکا و در سراسر جهان، برای ترویج مطالعات دامّه و وینایه (یک از متون بودایی)، برای ارائه امکانات برای دانشجویان راهب و دانشجویان عادی در مدارس بودایی، مدارس معمولی و سایر موسسات از جمله آموزش زبان پالی تاسیس شده است.

پیشگام دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا در آموزش بودیسم و زبان پالی

گزارش:

پیشگامی دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا

در آموزش بودیسم و زبان پالی

دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا،[۱] یک دانشگاه بودایی در شهر هوماگاما، سریلانکا است. این دانشگاه در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد. و در دو دانشکده سازماندهی شده است. و در حال حاضر، به ریاست راهب بودایی واراکاگودا ناناراتنا ماها نایاکا تیرو، فعالیت های آموزشی خود را ادامه می دهد.

اهدافی که برای تاسیس این دانشگاه در قانون دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا شماره ۷۴ سال ۱۹۸۱، و همچنین، در قانون بودایی و دانشگاه سریلانکا شماره ۳۷ سال۱۹۹۵ که اصلاح شده بود، به عنوان اساسی مطرح شده است، به صورت زیر می باشد:

تربیت تحصیل کردگان در آموزه و انضباط بودایی با هدف انتشار بودیسم و پرورش فعالیت های مبلغ بودایی در سریلانکا و خارج از آن.

ترویج مطالعه زبان پالی، فرهنگ بودایی و فلسفه بودایی در سریلانکا و خارج از آن و افزایش این مطالعات به عنوان مناسب روندهای مدرن جهان.

(الف) تربیت راهبان دانشجو و دانشجویان عادی برای آموزش بودیسم و زبان پالی در مدارس بودایی "پیریوانا"، مدارس معمولی و مؤسسات مشابه.

(ب) فراهم آوردن امکانات برای حفظ و ارتقاء ادب و مدنیت و انضباط ذهنی در بین راهبان دانشجو و دانشجویان عادی.

(ج) هر موضوع دیگری که با اهداف فوق مرتبط بوده یا به آنها کمک می کند.

پیشگام دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا در آموزش بودیسم و زبان پالی

هدف از تأسیس این دانشگاه صرفاً ارائه برنامه های تحصیلی مانند سایر دانشگاه های ملی نیست. این مؤسسه ای است که برای دستیابی به اهداف انتشار  آموزه بودا (دامّه)[۲] در سریلانکا و در سراسر جهان، برای ترویج مطالعات دامّه و وینایه[۳] (یک از متون بودایی)، برای ارائه امکانات برای دانشجویان راهب و دانشجویان عادی در مدارس بودایی، مدارس معمولی و سایر موسسات از جمله آموزش زبان پالی تاسیس شده است. و همچنین انتظار می رود که از طریق آموزش عالی به دانشجویان راهب کمک کند.

پیشینه

در اواخر دهه هفتاد قرن گذشته یک گفتگوی فشرده و عمیق ادامه یافت تا در مورد مدلی که باید آموزش عالی جامعه راهبان بر اساس آن سازماندهی شود، تصمیم گیری شود. به درستی احساس می شد که سیستم موجود تا کنون رضایت بخش نیست. در دهه هفتاد قرن گذشته، بخشهایی از مطالعات زبان پالی و بودایی در دانشگاههای خاصی وجود داشت که به آموزش راهبان بودایی می پرداختند. انتقادی که بر آموزش های ارائه شده در این بخش ها وارد می شد، این بود که هدف آن غفلت از جنبه های عملی آموزش سنتی بودایی بود.

بنابراین، یک آزمایش جدید با ایجاد دانشکده جداگانه در منطقه "آنوراداپورا" با وضعیت دانشگاه به منظور ساده سازی آموزش راهبان بودایی انجام شد. در گفتگویی که در بالا به آن اشاره شد، مشخص شد که این آزمایش خاص نیز به دلیل این واقعیت که آرزوهای واقعی راهبان جوان و چالش های جهانی را در نظر نگرفته است، رضایت بخش نبود.

ضرورت مدل جدیدی که بتواند اهداف سکولار و مذهبی و نیازهای داخلی و خارجی را برآورده سازد، تا حدی نمایان شد که دیگر نمی توان از آن چشم پوشی کرد. دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا، آخرین نتیجه از بررسی این فرایند جستجوی مدل نهادی ایده آل برای آموزش و پرورش راهبان بودایی بود.

 دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا توسط دولت سریلانکا بر اساس قانون پارلمان شماره ۷۴ سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و در ۲۲ آوریل ۱۹۸۲ به طور رسمی افتتاح شد. در قانون اولیه، تعداد کالج های وابسته به رسمیت شناخته شده دو مورد بود. با این حال، اصلاحیه ای در پارلمان پیشنهاد شد تا این تعداد در قانون اصلاح شده شماره ۳۰ سال ۱۹۸۳ به چهار مورد افزایش یابد. متعاقباً، فعالیتهای دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا در ۱۳ اکتبر ۱۹۸۳ در کالج های وابسته که به عنوان کرسی های برتر برای مطالعات شرقی در سریلانکا بود، آغاز شد.

در ابتدا، اهداف اصلی این دانشگاه تبلیغ بودیسم، ترویج مطالعات پالی و بودایی در سریلانکا و خارج از کشور و ارائه امکانات برای تحقیقات در زمینه های مربوط بود. در همان ابتدا، یک واحد تحقیقاتی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از دانشگاه تشکیل شد.

در برنامه درسی دانشگاهی، جایگاه اصلی به زبان پالی، فلسفه بودایی و فرهنگ بودایی در میان موضوعات مختلف دیگر دانشگاه داده شد. هدف پیشگامان این دانشگاه انتقال دانش بودیسم و ایجاد ارزشهای بودایی در محیط مذهبی بود. یک سیستم غیر متمرکز برای دستیابی به این اهداف معرفی شد.

هیچ فرد یا مؤسسه ای نمی تواند برای همیشه سفت و سخت بماند بدون آنکه تحت تأثیر تغییراتی قرار گیرد که شرایط بر آنها تحمیل می کند. دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا نیز از این قانون طبیعت مستثنی نبود. از طرف ذینفعان تقاضای معقولی مبنی بر متمرکز ساختن سیستم آموزشی متناسب با محیط دانشگاه به معنای امروزی آن وجود داشت. مدل قدیمی آموزش و مدیریت که در سیستم وجود داشت، دیگر قابل تحمل نبود. بنابراین، دولت وقت تصمیم گرفت که قانونی را که دانشگاه بودایی و پالی در آن تأسیس شده بود، اصلاح کند.

پیشگام دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا 
در آموزش بودیسم و زبان پالی

قانون اصلاح شده شماره ۳۷ سال ۱۹۹۵ تغییرات شدیدی را در سیستم پیش بینی شده در قانون قبلی ایجاد کرد. همه کالج های وابسته محلی منقرض شدند. این دانشگاه بر اساس خطوط دانشگاههای ملی تجدید ساختار شد. مکانیسم گروه ها و دانشکده ها وارد شد. اختیارات تنظیم فعالیت های دانشگاهی به هیئت های دانشکده و مجلس سنا واگذار شد که باید مکانی برای بازسازی دانشگاه با امکانات مسکونی برای عملکرد مشخص شود. نتیجه این تلاش مجتمع آموزشی هوماگاما[۴] است که اکنون فعالیت های دانشگاهی در آن انجام می شود.

در حال حاضر، این دانشگاه، عضو انجمن دانشگاه های مشترک المنافع[۵]، انجمن بین المللی دانشگاه های بودایی تیراواده[۶] می باشد.

این دانشگاه دارای یک واحد آموزش کامپیوتر و دو دانشکده از جمله دانشکده مطالعات بودایی، دانشکده مطالعات زبان می باشد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/CTU.JPG/220px-CTU.JPG

دانشکده مطالعات بودایی دارای گروه های زیر می باشد:

· گروه فلسفه بودایی

· گروه مطالعات دینی و فلسفه تطبیقی

· گروه فرهنگ بودایی

· گروه باستان شناسی

دانشکده مطالعات زبان دارای گروه های زیر می باشد:

· گروه زبان پالی

· گروه زبان سینهالی

· گروه زبان سانسکریت

· گروه زبان انگلیسی

· گروه توسعه مهارتهای زبانی

· گروه آموزش زبان انگلیسی

پذیرش ها در سطح کارشناسی به صورت تمام وقت انجام می شود که دوره کارشناسی هنر عمومی (Bachelor of Arts General Degree) و دوره  کارشناسی هنر تخصصی (Bachelor of Arts Special Degree) در این مقاطع برگزار می شود.

دوره های مقاطع عالی:

· کارشناسی (Bachelor of Arts)

· دیپلم تحصیلات تکمیلی (Postgraduate Diploma)

· کارشناسی ارشد (Master of Arts)

· کارشناسی ارشد پژوهش فلسفی (Master of Philosophy)

· دکترا (PHD)

دوره های کوتاه مدت:

· دیپلم در بودیسم و زبان پالی

· دیپلم در سانسکریت

· دیپلم در زبان های ژاپنی، کره ای، فرانسوی، چینی، هند، تامیل و انگلیسی

· دیپلم در مشاوره بودایی

در این دوره ها، نزدیک به ۳۰۰۰ دانشجو شرکت می کنند و برخی، برنامه های تحصیلی نیم وقت که توسط دانشگاه انجام می شود را دنبال می کنند.

محدوده برنامه های درسی

موضوعات آموزشی این دانشگاه محدود به فلسفه بودایی، فرهنگ بودایی، باستان شناسی، مطالعات دینی و فلسفه تطبیقی، پالی، سانسکریت، انگلیسی و سینهالی است. دروس فلسفه پالی و بودایی یا فرهنگ بودایی اجباری است. هنگام انتخاب دانشجویان، اولویت با راهبان بودایی است. زیرا این موسسه برای ارتقاء، به ویژه مطالعات زبان پالی و مطالعات بودایی، تأسیس شده است.

از جمله اهداف تاسیس دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا که در قانون اصلاح شده شماره ۳۷ سال ۱۹۹۵ ذکر شده است، آنچه بر آن تأکید می شود، تربیت نسل تحصیل کرده بودایی است که در تبلیغ بودیسم و پرورش فعالیت های مبلغی بودایی هر دو سریلانکا و خارج از کشور فعالیت کنند. توسعه مطالعه زبان پالی، فرهنگ بودایی و فلسفه بودایی به این دانشگاه سپرده شده است تا بتواند آنها را متناسب با شرایط معاصر جهان ارتقا دهد.

برای دستیابی به این اهداف، دانشگاه این اختیار را دارد که ترتیبی دهد که هر رشته تحصیلی مورد تأیید را با رعایت مقررات اجباری پالی و بودیسم آموزش دهد. مجلس سنای دانشگاه این اختیار را دارد که پیشنهادات جدیدی را در مورد سازماندهی بخش ها و دانشکده های موجود و ایجاد گروه ها و دانشکده های جدید به شورای دانشگاه پیشنهاد دهد. این شورا دارای اختیارات معرفی یک گروه جدید یا دانشکده برای تحقق اهداف دانشگاه و توسعه تدریس و تحقیقات با موافقت وزارت (آموزش عالی) است.

با توجه به مفاد ذکر شده در بالا، فعالیتهای دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا در حال حاضر تحت دانشکده های مطالعات بودایی و مطالعات زبان انجام می شود. در دانشکده مطالعات بودایی امکانات برای یادگیری زمینه های فلسفه بودایی، فرهنگ بودایی، هنر و معماری بودایی، ادیان تطبیقی و فلسفه تطبیقی فراهم شده است. در دانشکده مطالعات زبان، امکانات یادگیری زبانهای پالی، سانسکریت، سینهالی، انگلیسی و کره ای فراهم شده است.

به جز انگلیسی و کره ای، سایر موضوعات ذکر شده در بالا برای مقطع لیسانس هنر (Bachelor of Arts) در دوره های عمومی یا تخصصی تدریس می شود. در حال حاضر زبان انگلیسی و کره ای می توانند به عنوان دوره گواهینامه (Certificate Course) ارائه شوند. دو دوره گواهی دیگر در برنامه های رایانه ای و مشاوره بودایی برای دانشجویان داخلی در دسترس است.

برنامه های درسی جداگانه ای برای آزمون های داخلی و خارجی برای گواهینامه ها، دیپلم ها و مقاطع کارشناسی دانشگاه وجود دارد. تمایز بین داخلی و خارجی در مورد درجه های تحقیق صدق نمی کند.

تمرکز برنامه های درسی

دانشگاه بودایی و  پالی سریلانکا برای دانشجویان محلی و خارجی خدمات رسانی می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از اهداف اصلی آن تقویت فعالیت های مبلغ بودایی است. بنابراین، به زبان انگلیسی در فعالیتهای دانشگاهی این دانشگاه، جایگاه مناسبی داده می شود. دوره های داخلی، به جز سینهالی، به دو زبان سینهالی و انگلیسی تدریس می شود. تمام تدریس ها، برای دوره های تمام وقت یا نیمه وقت، به زبان سینهالی و همچنین به زبان انگلیسی انجام می شود.

تحقیق پایانه ها و پایان نامه ها برای درجات تحقیق نیز می توانند به هر دو زبان ارائه شوند. دوره گواهی زبان انگلیسی برای دانشجویان داخلی اجباری است تا بتوانند در یک زبان جهانی که از طریق آن می توان پیام صلح و رفاه بودیسم را در سراسر جهان تبلیغ کرد، مهارت داشته باشند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، قانون پارلمانی که بر اساس آن دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا تأسیس شد، به وضوح بیان کرده است که دادن جایگاه اصلی به هر دو پالی و بودیسم در دانشگاه اجباری باشد. در گفته دیگر، پالی و بودیسم باید با موضوعات دیگری که دانشجویان می توانند در امکانات موجود انتخاب کنند، مورد مطالعه قرار گیرد.

این قانون همچنین بیان می کند که مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه باید فرهنگ پالی یا بودایی یا فلسفه بودایی را به عنوان عنصر اجباری ارائه دهد. بر این اساس، همه دوره های تدریس شده، اعم از کارشناسی یا کارشناسی ارشد، باید توسط دانشگاه طراحی شود تا دروس پالی و بودیسم را در همه سطوح منتشر کند.

دانشگاه این مفاد قانونی را به دو صورت عملی کرده است. در مرحله اول، پالی و فلسفه بودایی یا فرهنگ بودایی در تمام مقاطع در سراسر دانشگاه اجباری می شود. در مرحله دوم، دانشجویان مجاز به انتخاب تنها یکی از این سه موضوع برای دوره تخصصی هستند.

اگر دانشجویان، پالی را به عنوان رشته تخصصی خود انتخاب کنند، فلسفه بودایی یا فرهنگ بودایی به طور خودکار دروس فرعی وی می شود، در حالی که اگر فلسفه بودایی یا فرهنگ بودایی را به عنوان رشته تخصصی خود انتخاب کنند، زبان پالی به طور خودکار تبدیل به دروس فرعی وی می شود. اگرچه دانشجویان خارجی دارای امتیاز خاصی نیستند، اما آنها نیز ملزم به رعایت مقررات اجباری پالی و بودیسم هستند.

در این مرحله لازم است منطق مقررات اجباری پالی و بودیسم توضیح داده شود. همانطور که همه می دانند، بودیسم توسط آراهانت ماهیندا، راهب بودایی پسر امپراطور آسوکا هند، در قرن سوم پیش از میلاد به سریلانکا معرفی شد. این نقطه عطف سنت بودیسم تیراواده بود. اگر بودیسم به سریلانکا وارد نمی شد، سنت بودیسم تیراواده خیلی زود از جهان ناپدید می شد. راهب بودایی آراهانت ماهیندا، تیری پیتاکا (متون بودایی) را که زبان آن پالی بود، به سریلانکا آورد. موضوع و محتوای متون دینی "تیری پیتاکا" به عنوان "بودیسم" نامیده می شود. بنابراین، بودیسم و پالی به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند. این سریلانکا بود که پالی و بودیسم را حفظ و پرورش داد. متون دینی "تیری پیتاکای پالی" متعهد به نوشتن در سریلانکا بود. تفسیرها و شرح های پالی نیز در سریلانکا نوشته شده است. آثار اولیه تفسیری در مورد متون های "وینایا" و "آبیدامّه" توسط دانشمندان سریلانکایی گاه به گاه تالیف می شد.

سریلانکا با معرفی دستور زبان اول در زبان پالی پیشگام سنت دستوری پالی بود. با در نظر گرفتن همه این موارد و بسیاری دیگر، دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا تأسیس شد تا سنت بودیسم تیراواده را با ترویج زبان پالی و بودیسم در جلال گذشته تجدید قوا کند. احساس می شد که باید مقررات اجباری درمورد میراث بودیسم سریلانکا معرفی شود. از اینرو، برای اولین بار در جهان مدرن، موقعیت زبان پالی و بودیسم در دانشگاهی بازسازی شد که در مدل غربی توسط دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا ساخته شده بود. این تجربه را می توان با تغییرات جزئی به آینده منتقل کرد.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، در اهداف قانون پارلمانی که بر اساس آن دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا تأسیس شد، به طور خاص گفته شده است که مطالعات پالی، فلسفه بودایی و فرهنگ بودایی باید متناسب با شرایط کنونی جهان افزایش یابد. این امر به دو طریق قابل دستیابی است که در ابتدا، موضوعات مختلف مرتبط دیگر باید به برنامه درسی دانشگاه معرفی شوند و ثانیاً، برنامه های درسی باید با این هدف در نظر گرفته شود و طراحی شود.

اقداماتی، باید برای گسترش برنامه درسی با محدودیت های خارج از کنترل دانشگاه صورت گیرد. پیامدهای سیاسی و مالی دارد. با این حال، تهیه و طراحی برنامه های درسی تنها بر عهده مسئولین دانشگاه است. در این راستا، دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا گام های مناسبی در جهت صحیح برداشته است.

در کرسی های سنتی آموزش کشورهای بودیسم تیراواده، موضوع بودیسم کم و بیش محدود به داستان زندگی بودا و آموزه های اساسی قانون پالی است. دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا در همان ابتدا احساس کرد که موضوع فلسفه بودایی بسیار بیشتر از این سنت است. بنابراین، علاوه بر مطالعه انتقادی درباره داستان زندگی بودا و جنبه های اصلی اعتقادی، گرایش های فلسفی و مذهبی که در قانون پالی آشکار می شود، در برنامه های درسی به درستی شناخته شده است.

بنابراین، جنبه های کیهان شناسی بودایی، معرفت شناسی بودایی، اخلاق بودایی، روانشناسی بودایی، زیبایی شناسی بودایی، منطق بودایی، فلسفه حقوقی بودایی، فلسفه اجتماعی بودایی و متافیزیک بودایی توسط دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا به برنامه های درسی معرفی شد. رویکردهای تحلیلی و مقایسه ای به خوبی در برنامه های درسی تدوین شده است.

بعد تاریخی نیز از آنجایی که تاریخ بودیسم با اشاره خاص به ظهور مکاتب بودایی به طور برجسته مورد توجه قرار گرفته است، به آن توجه می شود. بنابراین، به دانشجویان این فرصت داده می شود تا اصول اساسی هر چهار سنت بزرگ بودیسم، یعنی "ساوترانتیکا"، "سارواستیوادا"، "مادیاماکا" و "یوگاچارا" را مطالعه کنند. مبانی بودیسم "تانتریک" بدون آن مطالعه بودیسم هرگز کامل نخواهد بود، همچنین به رسمیت شناخته شده است.

رزومه فوق نشان می دهد که برنامه های درسی دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا شامل همه جنبه های بودیسم است. آنها به هیچ سنت خاصی محدود نمی شوند، هر چند که افتخار مکان به بودیسم تیراواده داده می شود. دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا تلاش می کند تا بودیسم را به عنوان یک فلسفه تمام عیار آموزش دهد. بنابراین، تمایلات دیالکتیکی، منطقی، تجربی، عملگرا و ایده آلیستی در بودیسم اولیه بسیار تأکید شده است.

در کرسی های سنتی یادگیری در کشورهای بودایی بودیسم تیراواده، مطالعه زبان پالی، کم و بیش، درک و ترجمه متون پالی را پوشش می دهد. در تمرین ترجمه، کلمات متون از نظر ریشه شناسی و دستوری توضیح داده شده است. مطالعه زبان پالی در دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا از این رویکرد سنتی منحرف می شود. البته مطالعات متنی در برنامه های درسی پالی سریلانکا از جایگاه برجسته ای برخوردار است. 

متون از همه دسته های ادبیات پالی از جمله متن کانون پالی، تفسیرها و شرح ها، کلمات تفسیری، نثر و بیت تجویز می شوند. در مطالعه متون، تأکید دانشگاه بر مسائل اعتقادی و زمینه های تاریخی است. از آنجا که دستور زبان شاخه ای جداگانه از مطالعات پالی است، مطالعات متنی با بار گرامری کمتری انجام می شود. این گرامر در دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا نه بر اساس یک متن خاص تدریس می شود.

کل سنت دستوری با همه شاخه های آن به طور کلی در مطالعه دستور زبان پالی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب از برجستگی غیر ضروری به متون های "بالاواتارا" و "روپاسیتی" اجتناب می شود. زبان پالی در زمینه های تاریخی و زبانی مورد مطالعه قرار می گیرد. بنابراین، موضوعاتی مانند پالی خانگی، آیا پالی یک زبان زنده بود، رابطه و تعامل بین پالی، سانسکریت وادا و سانسکریت سکولار، در برنامه های درسی گنجانده شده است. یکی از موضوعات برجسته برنامه های درسی  پالی تاریخ ادبیات پالی است. پیشینه تاریخی، تألیف و اهمیت اعتقادی و ادبی متون پالی که در همه کشورهای بودیسم تیراواده نوشته شده است در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

در برنامه های درسی دانشگاه بودایی و پالی، این واقعیت پذیرفته شده است که کانون پالی شکل فعلی خود را از طریق یک تحول تاریخی به خود گرفته است. بنابراین، دانشجویان تشویق می شوند که متن کانون پالی را در دیدگاه مناسب آن مطالعه کنند. تجزیه و تحلیل مقایسه ای"تیری پیتاکای پالی" در رابطه با سایر متون "تیری پیتاکا" که تاکنون کشف شده است، یکی از ویژگیهای برجسته برنامه های درسی دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا است. برای اولین بار، حوزه جدیدی از مطالعات برای برنامه های درسی پالی تحت عنوان نقد ادبی پالی معرفی شده است. هدف از این مطالعه این است که نشان دهد: روش شناسی نقد ادبی که کاملاً مستقل از روش های "ووتودایا" و سوبودالاکارا" است، می تواند از آموزه های کانونی تدوین شود.

پیشگام دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا 
در آموزش بودیسم و زبان پالی

ارتباط "دامّه" (آموز بودا) و مدیتیشن

بیشتر برنامه های درسی دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا برای مطالعات آکادمیک موضوعات انتخاب شده مطابق با استانداردهای دانشگاه های ملی سریلانکا و دانشگاه های مشترک المنافع است. با این حال، با توجه به دستور داده شده به دانشگاه، دو جنبه عملی از بودیسم در برنامه های درسی شناخته می شود که آنها روشهای ارتباط صحیح دامّه و مدیتیشن هستند.

روش تبلیغات "دامّه" در تاریخ طولانی بودیسم در سریلانکا تغییر کرد. قالب کنونی در ربع اول قرن گذشته معرفی شد، که کوتاه و فاقد آیین است و همچنین، به خوبی ادغام شده و بر موضوع تمرکز دارد و مهمتر از همه، مربوط به زندگی روزمره است. پس از گذشت نزدیک به یک قرن، این اصول و اهداف به طور کامل رعایت نمی شوند. در بیشتر موعظه هایی که امروزه ایراد شده، عمق اعتقادی و طعم مذهبی وجود ندارد. با توجه به این امر، دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا دوره ای را برای آموزش راهبان در مورد نحوه ارسال پیام بودا به توده های عمومی با قدرت و قانع کننده معرفی کرده است. نتایج این برنامه هنوز مشخص نیست.

تصور می شود که مدیتیشن قلب بودیسم است. تقاضای زیادی برای تمرین مدیتیشن در تمام نقاط جهان وجود دارد. در دو دوره دانشگاه بودایی و پالی سریلانکا، مدیتیشن نقش برجسته ایفا می کند. آنها دوره گواهی مشاوره بودایی و آزمون کارشناسی ارشد در پرورش خدمات دامّه هستند. در این دو دوره که در دو سطح مختلف انجام می شود، مدیتیشن بودایی آموزش داده می شود. تأکید دانشگاه، در اینجا این است که تمرین مراقبه و مدیتیشن بودایی را از سایر انواع مدیتیشن متمایز کند و دانشجویان را با پیش نیازهای مدیتیشن آشنا کند، زیرا دانشگاه معتقد است که مدیتیشن بودایی برای همه، در همه زمان ها، در همه جا ها نیست. در ابتدا، تاکنیک های مدیتیشن آموزش داده می شوند و پس از اقدامات مقدماتی ذکر شده در عمل به کار گرفته می شوند.

منبع:

· http://www.bpu.ac.lk/

· https://en.wikipedia.org/wiki/Buddhist_and_Pali_University_of_Sri_Lanka

· https://atbu.org/node/۳۶

 

[۱] . Buddhist and Pali University of Sri Lanka

[۲] . Dhamma

[۳] . Vinaya

[۴] . Homagama Campus

[۵] . Association of Commonwealth Universities

[۶] . International Association of Theravada Buddhist universities

کد خبر 9093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =