مرکز فرهنگی چین (CCC) در سریلانکا ششمین سالگرد تأسیس خود را به عنوان سازمان رسمی تبادل فرهنگی در سریلانکا در سال ۲۰۲۰ جشن گرفت. مرکز فرهنگی چین در سریلانکا، شانزدهمین مرکز فرهنگی خارج از چین است که تحت حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری چین در سطح جهان تأسیس شده است و در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ توسط جناب آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور سابق سریلانکا افتتاح شد.

مرکز فرهنگی چین در سریلانکا

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

مرکز فرهنگی چین [۱](CCC) در سریلانکا ششمین سالگرد تأسیس خود را به عنوان سازمان رسمی تبادل فرهنگی در سریلانکا در سال ۲۰۲۰ جشن گرفت. مرکز فرهنگی چین در سریلانکا، شانزدهمین مرکز فرهنگی خارج از چین است که تحت حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری چین در سطح جهان تأسیس شده است و در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ توسط جناب آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور سابق سریلانکا افتتاح شد. آماده سازی و تأسیس این مرکز توسط سفارت جمهوری خلق چین در سریلانکا انجام شده و توسط یک تیم کاری از وزارت فرهنگ و گردشگری چین اداره می شود تا بر اهمیت رابطه فرهنگی و ایجاد راهی برای تبادل فرهنگی بین مردم چین و سریلانکا تأیید کند.

از طریق تأسیس این مرکز، دوستی ۱۰۰۰ ساله دو کشور دوباره به روز و تجدید شد. اگرچه روابط دوجانبه رسمی بین سریلانکا و چین تنها ۶۳ سال پیش برقرار شد، اما سابقه دوستی بین دو کشور بسیار فراتر از آن است. سرچشمه تاریخ ثبت شده از دوران سلسله خاندان جین[۲] چین است، جایی که چنین اطلاعاتی در داستانهای مکتوب راهب بودایی مشهور چینی فاکسین،[۳] که بین سالهای ۴۱۰ - ۴۱۵ میلادی به سریلانکا سفر کرده است، یافت می شود.

سریلانکا در دوران باستانی، شریک بسیار مهمی بوده است. زمانی که تجارت قابل توجهی از طریق راه ابریشم دریایی انجام می شد، به عنوان دروازه ای برای پل شرقی آسیا و جنوب آسیا مورد استفاده قرار می گرفت. یافته های باستان شناسی در سریلانکا برای این تجارت و مبادله ارزش های فرهنگی بین سریلانکا و چین مشهود است.

سریلانکا به مقصدی بسیار محبوب برای گردشگران چینی تبدیل شده است و در حال حاضر بزرگترین ملیت گردشگرانی را که به این کشور می آیند، تشکیل می دهد. ۱.۱۷۳.۶۱۸ گردشگر چینی در هفت ماه اول سال ۲۰۱۶، از این کشور دیدن کردند. تقریباً ۱.۸ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۱۵ داشته است. غذاهای چینی در سریلانکا از محبوبیت زیادی برخوردار است و مانند غذاهای هندی، رستوران هایی که غذاهای چینی سرو می کنند، در سراسر جزیره یافت می شوند.

درام های تلویزیونی چینی و هنگ کنگی که به زبان سینهالی دوبله می شوند، محبوب مردم سریلانکا هستند و در شبکه های تلویزیونی اصلی سریلانکا پخش می شوند. نسخه های زیرنویس در فروشگاه های DVD در سراسر کشور نیز فروخته می شود. فیلم های اکشن چینی محبوب هستند و در گذشته از محبوبیت زیادی در کشور برخوردار بودند که فروشگاه های سی دی در سراسر کشور DVD  ها را تهیه می کردند. علاوه بر این، کانالهای تلویزیونی و رادیویی با منشأ چینی در این کشور شروع به پخش کرده اند از جمله: تلویزیون مرکزی چین، رادیو بین المللی چین و فیلمهای ماهواره ای.

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

تاسیس مرکز فرهنگی چین در سال ۲۰۱۴ به طور قابل توجهی، تبادل فرهنگی دوجانبه را به سطح کاملاً متفاوتی رسانده است. در سرتاسر جهان، مراکز فرهنگی چین در تعیین معنا و اهمیت ارزشهای فرهنگی اصیل کشور چین که اغلب توسط بسیاری، سوء تفسیر می شود، کمک شایانی کرده اند. بدیهی است که جهان، فرصت کافی برای تجربه فرهنگ و ارزشهای سنتی چین را ندارد. از این رو، بیش از ۶۰ مرکز فرهنگی تأسیس شده در کشورهای مختلف سعی کرده اند تا این شکاف از درک ارزشهای فرهنگی واقعی چین را بدون نفوذ به فرهنگ محلی بلکه حمایت و پیشرفت همراه با آداب و رسوم روشها و هنجارهای مربوطه، پر کنند.

به عنوان شانزدهمین مرکز فرهنگی خارج از چین در میان ۶۰ مرکز دیگر در سراسر جهان، و به عنوان اولین مرکز افتتاح شده توسط دو رئیس جمهور کشورهای مربوط، مرکز فرهنگی چین در سریلانکا، اهمیت آن و ارزش دوستی این دو را برجسته می کند که قرنها پیش بین چین و سریلانکا ایجاد شد.

تبادل فرهنگی - تلاش مداوم با تنوع

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

مرکز فرهنگی چین در حال حاضر به یک دستگاه کاملاً کاربردی تبدیل شده است که امکان تبادل فرهنگی را از جنبه های مختلف و برنامه های مکمل فراهم می کند. مرکز فرهنگی چین تلاش می کند تا به طور کلی به جامعه سریلانکا آموزش دهد که چگونه تبادل فرهنگی به شکاف ها کمک می کند و مردم کشورها را به یکدیگر بسیار نزدیک می کند.

طی شش سال گذشته، جامعه دوستدار سریلانکا از طریق فعالیت های مستمر مرکز فرهنگی چین در سریلانکا در معرض برخی از تجربیات منحصر به فرد هنر، موسیقی، رقص سنتی چینی، خوشنویسی، سینما، نمایش، غذاهای اصیل چینی، عکاسی و میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت.

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

رویدادهای انجام شده توسط مرکز فرهنگی چین با میراث فرهنگی متنوع بسیاری از مناطق مختلف چین مطابقت دارد و بسیاری از آنها در قالب "هفته فرهنگی" برگزار می شود که توسط این مرکز، برنامه ریزی شده و همراه با برخی از شرکای محلی، از جمله دانشمندان، هنرمندان، نقاشان، عکاسان و روزنامه نگاران که به سراسر چین سفر کرده اند، سازماندهی شده است. "هفته های فرهنگی"، جنبه های زیادی از میراث فرهنگی چین را از مناطق مختلف منعکس می کند.

بر اساس نیاز، مرکز فرهنگی چین از هنرمندان حرفه ای مربوطه که به عنوان مشارکت کنندگان منحصر به فرد در پرورش و حفظ میراث فرهنگی اصیل چین شناخته می شوند، حمایت می کند. همچنین دانشمندان، روزنامه نگاران و کارشناسان رسانه ای چینی را برای مشارکت در این "هفته های فرهنگی" در نظر گرفته است که بنابراین امکان اشتراک گذاری دانش بین مخاطبان مختلف فراهم می شود.

ردپای فرهنگی چین، تنها به رویدادهای تبادل فرهنگی محدود نمی شود بلکه به روابط طولانی مدت از طریق تفاهم نامه ها با بسیاری از موسسات محلی مانند کتابخانه ها، موزه ها و انجمن های مختلف دوستی گسترش می یابد.                

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

مشارکت از طریق موسسات کنفوسیوس[۴] که در دانشگاه های مختلف سریلانکا مانند دانشگاه کلمبو[۵] و دانشگاه کالانیا[۶] تأسیس شده است، رویکرد دیگری است که مرکز فرهنگی چین برای دسترسی بیشتر به منابع و بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی که تحصیلات عالی خود را در زمینه زبان، ادبیات و فرهنگ چینی دنبال می کنند، اتخاذ کرده است.

قدردانی از جوامع سراسر سریلانکا

دانش آموزشی و تجربه منحصر به فرد به دست آمده از برنامه ها و رویدادهایی که توسط مرکز فرهنگی چین، سازماندهی شده است، می تواند اشتهای مختلف طیف وسیع تری از جامعه و روشنفکران را برآورده سازد. علاوه بر این، مقامات این مرکز تمام تلاش خود را کرده اند تا با اکثر جوامع دورافتاده در سریلانکا ارتباط برقرار کنند و برای همه گروه های سنی که شاهد و درگیر برنامه ها هستند، ارزش ایجاد کند. این بسیار ستودنی است. زیرا، اکثر برنامه های فرهنگی بین المللی تنها بر تعداد محدودی از شهرهای اصلی سریلانکا متمرکز شده است. ولی، مرکز فرهنگی چین، روش مخالف را انتخاب کرده و انجام داده است و همچنین، بر مناطق شهری و روستایی تمرکز کرده است که این امر به نفع افراد بیشتری در اینجا بوده است.

در حال حاضر، مرکز فرهنگی چین، بیش از ۱۰۰ برنامه شامل بیش از ۳۰۰ نوع فعالیت و رویداد مختلف (از جمله نمایش، نمایشگاه، سخنرانی، کارگاه آموزشی، برنامه های آموزشی و غیره) انجام داده است. افراد برجسته ای از بیش از نیمی از استان های چین (جیانگ سو، هوبئی، کانتون، جیانگشی، شانشی، یوننان و ...)، مناطق خودمختار در سطح استان (مانند تبت، مغولستان داخلی، گوانگشی، سین کیانگ و نینگشیا)، شهرداری های سطح استان (پکن، شانگهای و تیانجین) و هنگ کنگ چینی توسط مرکز فرهنگی چین دعوت شده اند تا برنامه های مختلف تبادل فرهنگی را در سریلانکا انجام دهند.

از سوی دیگر، رویدادهای سازماندهی شده توسط مرکز فرهنگی چین در ۹ استان سریلانکا نیز به مردم رسیده است که هنرمندان ماهر در خوشحال کردن مخاطبان دانش آموزان یا والدین در مدارس یکشنبه ها، دانشگاه ها، مدارس دولتی حضور داشته اند که در اینجا تردید ندارند. در بخش دورافتاده ای از یک منطقه، نهادهای دولتی و حتی در یک اردوگاه نظامی نیز، همه رویدادهای میراث فرهنگی با حمایت کامل این مرکز، برگزار می شوند. بنابراین، همه سریلانکایی ها می توانند که اکثر این رویدادهای سطح بالا را به صورت رایگان تجربه کنند.

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

این رویدادها، اولین مورد برای بسیاری است که بیشتر سریلانکایی ها از مهارت و حرفه ای بودن هنرمندان و مجریان که در این رویدادها شرکت کرده و احساسات مثبتی در مورد چین و مردم دوست آن ایجاد می کنند، سرگرم شده و قدردانی می کنند.

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

همچنین، تلاش های مرکز فرهنگی چین برای فعال سازی و تقویت روابط بین رسانه ها و انجمن های روزنامه نگاران سریلانکا و چین گسترش می یابد. حمایت صمیمانه برنامه های حرفه ای که به نفع روزنامه نگاران سریلانکا در چین انجام می شود، نمونه ای از این دست است که مرکز فرهنگی چین، دست خود را برای ایجاد دوستی و اعتماد بین همه ذینفعان دراز می کند.

بدیهی است که انتظار مرکز فرهنگی چین، ایجاد یک رابطه فرهنگی بین مردم هر دو کشور است. این مرکز با موفقیت، فضایی را برای درک ماهیت واقعی فرهنگ اصیل چینی ایجاد کرده و ارزشها و سنتهای سریلانکا را مورد احترام و قدردانی قرار داده است. این مرکز، با طرح "ابتکار کمربند و جاده[۷] که سابقاً به عنوان یک کمربند و یک جاده شناخته می‌شد، تلاش می کند رونق اقتصادی و فرهنگی را برای همه کشورها از شرق دور تا آفریقا و اروپا به ارمغان آورد.

فعالیتهای فرهنگی مرکز چین در سریلانکا

شکی نیست که مراکز فرهنگی چین، نقش مهمی در برطرف کردن سطح باورهای غلط در برابر تلاش های بزرگ جمهوری خلق چین خواهند داشت. و همچنین، سریلانکا با بودن بخشی از طرح ابتکار کمربند و جاده از طریق مسیر ابریشم دریایی و داشتن درک بهتری از چین و مردم آن، نقش مهمی در پر کردن شکاف بین کشورها ایفا خواهد کرد.

هرچه جاده آینده احتمالاً راهی چالش برانگیز خواهد بود، همانطور که در گذشته ثابت شده بود، ولی دوستی صمیمانه بین دو کشور و احترام متقابل به فرهنگ و ارزش یکدیگر، به عنوان ستاره شمالی هر دو کشور در دوران سخت و دشوار خواهد بود. با تلاشهای شش سال گذشته، مرکز فرهنگی چین کمکهای بیشتری به سریلانکا و مردم آن کرده است و مطمئناً این کار را ادامه خواهد داد و دوستی ای را که چین و سریلانکا برای آن بسیار ارزشمند قائل هستند، توسط مرکز فرهنگی چین ادامه خواهد داد.

منبع:

· https://srilankamirror.com/features/۱۹۶۸۸-china-cultural-centre-sixth-anniversary-celebrations

ملاحظات: پس از اتمام جنگهای داخلی و ایجاد امنیت نسبی در کشور ،بتریج سریلانکا از حوزه فرهنگی و سنتی هند خارج شده و با اتخاذ سیاست باز و تعاملی بویژه در سالهای اخیر با سرمایگذاری در زمینه گردشگری، کشور هدف برای بسیاری از کشورها بویژه چین ،آمریکا،روسیه ،عربستان و... برای نفوذ فرهنگی شده است.برنامه ریزی چین در این زمینه بواسطه نزدیکی جغرافیایی،دینی ، تاریخی و هدف اقتصادی بیش از دیگر کشورها می باشد. با اینحال علیرغم این فعالیتها و حضور پر رنگ در عرصه اقتصاد سریلانکا،هنوز  مردم نسبت به چین و فرهنگ چینی ذهنیت مرددی دارند.

 

[۱] . The China Cultural Centre (CCC) in Sri Lanka

[۲] . Jin Dynasty

[۳] . Faxian

[۴] . the Confucius institute

[۵] . the University of Colombo

[۶] . the University of Kelaniya

[۷] . the “Belt and Road Initiative” (BRI)

کد خبر 9118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =