دولت بی جی پی دستور العملِ مصوبِ سال ۲۰۲۰ در ایالت کارناتاکا، در خصوص حفاظت از گاوها و منع ذبح آنها، به استثنای بوفالو های دارای سن بالاتر از ۱۳ سال را ابلاغ نمود.

روزنامه: تایمز آف ایندیا  

دولت بی جی پی دستور العملِ مصوبِ سال ۲۰۲۰ در ایالت کارناتاکا، در خصوص حفاظت از گاوها و منع ذبح آنها، به استثنای بوفالو های دارای سن بالاتر از ۱۳ سال را ابلاغ نمود.

دستورالعملی که در ۵ ژانویه توسط واجوبهای والا، فرماندارِ ایالت، اعلام شد مطابق با مصوبه سال ۲۰۲۰ جهت پیشگیری از کشتار و حفاظت از گاوها در ایالت کارناتاکا است که بی جی پی در ۹ دسامبر در مجمع تصویب کرد، اما به دلیل اینکه معلوم نبود اکثریت آراء را بدست آورد آنرا در شورای قانون گذاری مطرح نکردند.

این دستورالعمل، که به مدت شش ماه لازم الاجرا خواهد بود، قانون مصوبه ۱۹۶۴ ایالت کارناتاکا را، که در آن ذبح گزینشی برخی گاوها مجاز بود، لغو کرده است. در حالی که قانون سال ۱۹۶۴ کشتن " گاو یا گوسالۀ گاومیش" را ممنوع اعلام کرده بود، اما ذبح گاوِ باربَری یا گاومیش نر یا ماده دارای سنِ بالای ۱۲ سال، یا ناتوان ازحمل بار، یا بیمار، که توسط یک مرجع ذیصلاح تایید شده باشد، مجاز به ذبح بود.

بر اساس قانونِ پیشگیری از ذبح و محافظت از گاوها، مصوب ۲۰۲۰ در ایالت کارناتاکا، گاو معمولی و گوساله در این دستور العمل به عنوان "گاو"، و گاوهای باربری، گاومیش و بوفالو به عنوان "بوفالو" درنظر گرفته شده اند. تنها معافیت های این قانون عبارتند از: بوفالوهای بالای ۱۳ سال و تأیید شده توسط یک مقام ذیصلاح، گاوهایی که در تحقیقات پزشکی استفاده می شوند، و همچنین گاوهایی که بیماری جدی دارند و با تایید دامپزشک برای جلوگیری از شیوع بیماری مجاز به ذبح می باشند. این مصوبه همچنین ذبح گاو را به عنوان یک جرم تلقی می کند، بطوریکه فرد خاطی بدون حکم دادگاه می تواند دستگیر شود.

در قانون مصوبه سال ۱۹۶۴ مجازات شش ماه حبس و جریمه نقدی تا حداکثر ۱۰۰۰ روپیه برای ذبح گاو در نظر گرفته شده بود. اما در دستورالعمل جدید، این مجازات به سه تا هفت سال زندان، یا جریمۀ نقدی از ۵۰ تا ۵۰۰ هزار روپیه، یا هر دو، افزایش یافته است. همچنین درمصوبۀ اخیر، مجازات های جدیدی برای حمل و نقل گاو، فروش گوشت گاو، و خرید گاو به منظور کشتار پیش بینی شده است، که برای آن زندان از سه تا پنج سال و جریمه نقدی از ۵۰ تا۵۰۰ هزار روپیه در نظر گرفته شده است.  

احزابی همچون «کنگره» و «جی دی اس» مخالف این لایحه هستند، زیرا به باور آنها اجرای آن موجب مشکلات اقتصادی برای دامداران می شود، که برای امرار معاش خود وابسته به دامداری هستند. به همین دلیل این لایحه تنها در مجمع تصویب شده و به دلیل ترس از بروز مخالفت ها از جانب سایر احزاب، به خصوص حزب جی دی اس، آنرا جهت بحث و بررسی به شورای قانونگذاری ارائه نکردند. همچنین دولت ایالتی گفته است که طبق قانون، برای مراقبت از گاوهای مسن، مراکز حفاظت از گاوها موسوم به "گاوشالاها" را در تمام منطقه های ایالت ایجاد خواهد کرد.

توضیح: گاو ماده در میان هندوها دارای مقامی مقدس می باشد و ذبح گاو باعث بر انگیخته شدن احساسات مذهبی هندو ها می شود.

کد خبر 9179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =