سرطان همچنان به عنوان یک نگرانی اصلی در کشورهای آسیا و اقیانوسیه به شمار می رود. در گزارش ارائه شده توسط واحد اطلاع رسانی اکونومیست، میزان ابتلا به سرطان ۳۵% و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری ۴۰% افزایش خواهد داشت. در این گزارش که برای سنجش آمادگی کشورها درمقابله با سرطان تهیه شده است،

سرطان همچنان به عنوان یک نگرانی اصلی در کشورهای آسیا و اقیانوسیه به شمار می رود. در گزارش ارائه شده توسط واحد اطلاع رسانی اکونومیست، میزان ابتلا به سرطان ۳۵% و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری ۴۰% افزایش خواهد داشت. در این گزارش که برای سنجش آمادگی کشورها درمقابله با سرطان تهیه شده است، در میان ۱۰ کشور مورد مطالعه، هند در رتبه هشتم قرار دارد.

این گزارش که با حمایت مالی شرکت دارویی روشه انجام شده است، آمادگی مقابله با سرطان و پیچیدگی ها و چالشهای این بیماری را در ۱۰ کشور استرالیا ، چین ، هند ، اندونزی ، ژاپن ، مالزی ، فیلیپین ، کره جنوبی ، تایلند و ویتنام بررسی کرده است.

در حالی که هند در مبارزه با بیماری همه گیر کووید-۱۹ عملکرد نسبتاً مناسبی داشته است، اما از لحاظ میزان آمادگی در مقابله با سرطان، جایگاه ضعیفی دارد و با نمره کلی ۵۱.۶ (از ۱۰۰) ، کمتر از میانگین منطقه ای (۶۶.۵) و در میان ۱۰ کشور مورد بررسی، در انتهای لیست و بالاتر از کشورهای فیلیپین و ویتنام قرار گرفته است. در "شاخص آمادگی سرطان" کشورهای استرالیا (۹۲.۴) ، کره جنوبی (۸۳.۴) و مالزی (۸۰.۳) ، در صدر کشورهای منطقه قرار دارند. با توجه به اینکه میزان ابتلا به سرطان در آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۸ به حدود ۸.۸ میلیون مورد رسیده است، این شاخص میزان آمادگی کشورهای منطقه در مقابله با این بیماری و چالشهای آن را بررسی می کند.

این گزارش می افزاید، با توجه به اینکه هند در زمینه مقابله با دخانیات موفق بوده است، می تواند در این زمینه نیز پیشرفت بیشتری داشته باشد. چراکه این کشور درحال حاضر در هر سه ستون شاخصِ مورد بررسی، نمرات زیر متوسط را دارد:  سیاست و برنامه ریزی ، مراقبتهای بهداشتی و میزان ابتلا.

دکتر سی اس پرامش، مدیر بیمارستان سرطان تاتا و هماهنگ کننده شبکه ملی مقابله با سرطان، گفت: "من موافقم که برای بهبود دسترسی افراد به مراقبتهای پزشکی و افزایش آمادگی مقابله با سرطان در هند باید کارهایی انجام شود، اما این گزارش را نشان دهندۀ تمامی واقعیت نمی دانم. زیرا شاخصی که موضوعی به پیچیدگی "آمادگی ملی مقابله با سرطان" را در یک عدد خلاصه کند، دارای مشکلات زیادی است. سرطان و آمادگی مقابله با آن موضوع بسیار ظریفی است که نمی توان آن را در حدّ یک عدد تقلیل داد"

گزارش اکونومیست در تحقیقات خود می افزاید : هند به دلیل جمعیت زیاد ، در تهیه برنامه های جامع کنترل سرطان و ایمن سازی و غربالگری سرطان با چالش هایی روبرو است. هند باید مانند سایر کشورهای با درآمد متوسط ​​و پایین ، ارتقای سبک زندگی سالم و دسترسی به خدمات بهداشتی را در اولویت قرار دهد.

همچنین در این تحقیق، بین نمره کلی شاخص و ستونِ نتایج کنترل سرطان، همبستگی محسوسی مشاهده می شود، که بر اساس نسبت تعداد مرگ و میر به میزان ابتلا، دراین کشورها اندازه گیری شده است. این امرنشان می دهد که، به طور کلی ، آمادگی بهتر برای مدیریت سرطان ، برابر است با دستیابی به نتایج بهتر در مقابله با این بیماری، و نهایتاً مرگ و میر کمتر.

با توجه به اینکه ۷۰٪ موارد سرطان در جوامع کم درآمد و متوسط، در مراحل آخر تشخیص داده می شود، بسیار مهم است که خدمات پیشگیرانه و همچنین غربالگری جمعیتی برای جلوگیری از بروز این بیماری و درمان به موقعِ آن صورت گیرد.  

روزنامه: تایمز آف ایندیا  

کد خبر 9406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =