کتاب «شیوه هند، راهبردهایی برای جهان بی ثبات» توجه و حس کنجکاوی بسیاری را برانگیخته است. نخست اینکه نویسنده اش سیاستمداری است که چهار دهه سابقه کار در زمینه سیاسی را در کارنامه کاری خود دارد و به همین منظور صاحب دیدگاهی برتر می باشد. دوم آنکه وی به جایگاهی والا در مقام قانونگذاری و تعریف راهبردها دست یافته است،

شیوه هند؛ راهبردهایی برای جهان بی ثبات

نویسنده:                  Jaishankar  .S  Dr  ( وزیر امور خارجه فعلی هند)

ژانر کتاب:                   غیر تخیلی

ناشر:                         Harper Collins India

بها:                           ۶۹۹   روپیه

تعداد صفحات:           ۲۴۰ صفحه

قطع:                         رقعی

زبان:                        انگلیسی

کتاب «شیوه هند، راهبردهایی برای جهان بی ثبات» توجه و حس کنجکاوی بسیاری را برانگیخته است. نخست اینکه نویسنده اش سیاستمداری است که  چهار دهه سابقه کار در زمینه سیاسی را در کارنامه کاری خود دارد و به همین منظور صاحب دیدگاهی برتر می باشد. دوم آنکه وی به جایگاهی والا در مقام قانونگذاری و تعریف راهبردها دست یافته است، در نتیجه آگاهی از افکار وی و درک آنها می تواند سودمند باشد. سوم نویسنده در میان نخبگان به اندیشمندی باخرد معروف است پس می توان این اثر را، به عنوان دیدگاهی بی نظیر برای فهم و درک بهتر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی عنوان کرد. چهارم آنکه در جهانی که مدام در حال تغییر و دگرگونی است درک صحیح از دیپلماسی پویای با در نظر گرفتن  اینکه دنیای پس از همه گیری بیماری کرونا باعث شده است، ملت ها ملی گرایی را بر چند جانبه گرایی ترجیح دهند، بر همین مبنا ایضاح این مساله ضروری خواهد بود که راهکارهای تبیین این اندیشه چگونه باید باشد؟ پیش بینی اینکه هند چگونه و با چه استراتژی هایی با این جهان متغیر ارتباط برقرار خواهد کرد که هم مطالبات ملتش برآورده گردد و هم در عرصه جهانی به پیش رود، چیزی است که این کتاب در صدد تبیین آن می باشد تا گزینه های امکان پذیر سیاسی، برای رویارویی هند با جهانی متغیر را ارائه دهد. در همین راستا دکتر اس. جیشانکار  با نگاهی به تاریخ و سنت های پیشین در تلاش است تا با بهره گیری از آنها،  حضوری پررنگتر و تأثیرگذارتر از هند را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد. برای مثال وی با اشاره و کنایه به یکی از فیلم های آقای Satyajit Ray  که به از دست دادن تمام ثروت و دارایی دو نفر هندی ثروتمند به کمپانی هند شرقی در منطقه Awadh در ایالت اوتار پرادش اشاره دارد . آگاهی و درایت داشتن از حضور همسایه ای چالش برانگیز همچون هند و دیگر تغییرات در حال رشد را تشریح می کند .

 این کتاب دارای هشت فصل می باشد که رویدادهایی همچون ظهور و پیشرفت چین، تحولات میان آمریکا و چین، چالش ها و منافع هند در دنیای معاصر، که مدام در حال تغییر است را مورد بحث و تحلیل قرار می دهد. نویسنده طبق روال و شیوه بیان بی همتای خود، در اثر خود از کنایه های بسیار استفاده نموده است برای مثال« چین در دو دهه اخیر به جنگی نپرداخته اما همیشه برنده بوده است در حالی که در همین دو دهه آمریکا با جنگ درگیر بوده اما هیچگونه پیروزی عایدش نشده است» و یا «آمریکای جسور و از خود راضی و چینی قوی، روابط بین المللی را تحت تاثیر قرار می دهند، اروپا با ذهنیت افزایش استحکامات نظامی، همچنان قادر به برقراری تعادل میان منافع و ارزش هایش نمی باشد و ژاپن نیز همچون گذشته به نطق های محتاطانه  خود ادامه می دهد». وی با طرح این نکات پرسشی را مطرح می کند که چگونه می توان در این دنیا پیشرفت خود را مدیریت نمود بگونه ایی که بتوان تعاملات سازنده ای نیز با جهان داشت؟ جوابی که به این سوال داده می شود آن است که « هند بایستی با همه کشورها تعامل سازنده داشته باشد چراکه این تعامل منجر به پیشرفت سریعتر کشور خواهد شد!».

در مقدمه کتاب عنوان شده است که این کتاب مجموعه ای از سخنرانی های نویسنده در رویدادهای مختلف می باشد و در مطالعه فصل به فصل این کتاب به این نتیجه می رسیم که این کتاب به جای تلاش برای ارائه طرح جامع ملی و بین‌المللی برای هند در زمینه های اقتصادی یا روابط بین‌الملل، تنها مجموعه ای از افکار و عقاید شخصی نویسنده را عنوان کرده است. به هر حال وزیر امور خارجه کنونی هند عمیقأ معتقد است که هند روند رشد خود را خواهد داشت اما با وجود قوانین FTA( Free Trade Agreement)  که منافع هند را آنگونه که مورد علاقه هند است، تامین نمی کند و همچنین مشکلات زیادی که پیش روی اقتصاد هند وجود دارد و جامعه هند با چالش هایی همچون بی سوادی و فقر، دست به گریبان است می تواند پیشرفت چشم گیر اقتصادی را انتظار داشت؟ بنابر این با وجود این همه مشکلات پیش روی هند  در این اثر مشکلات به درستی تبیین و تجزیه نشده است و تناقص های زیادی نیز در راه حل های ارائه شده دیده می شود. اما به هر حال اثر مناسبی برای همگان به ویژه دانشجویان علوم سیاسی است. بهرحال کتاب برگرفته از نطق های وزیر امور خارجه هند نگاشته شده است و مسائل و سیاست های هند را تا حدودی پوشش داده است.

دکتر اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند متولد ۹ ژانویه ۱۹۵۵ میلادی به عنوان یک سیاست مدار و دیپلمات هندی شناخته می شود. وی از تاریخ ۳۱ ماه می ۲۰۱۹ به عنوان وزیر امور خارجه هند فعالیت های خود را آغاز کرد. تا پیش از آن به عنوان عضو حزب حاکم بی جی پی و نماینده مجلس نیز بوده است. وی نقش مهمی در توافق هسته ای میان ایالات متحده و هند را نیز داشته است. 

کد خبر 9462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =