به طور سنتی هندوستان از جمله جاهایی بوده است که باوجود اینکه گروههای تروریستی تلاش کرده اند تا از آنجا نیروهای جهادی استخدام کنند اما هند کمترین اعضا را در این گروهها داشته است، پیش تر القاعده و در حال حاضر داعش تنها تعداد کمی از اعضای خود را از این کشور داشته اند.

در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۷ هنگام غروب، در شهر اورنگ آباد، مردانِ اداره پلیس ضد تروریسم ماهاراشترا درب خانه او را کوبیدند و از وی خواستند تا جهت بازجویی و تحقیقاتِ فوری با آنها برود. او حدس می زد که چرا پلیس ها آنجا هستند.

 او با دوست دوران کودکی خود در ارتباط بوده است که گفته می شود در سال ۲۰۱۴ به دولت اسلامی داعش پیوسته است و به واسطه این دوست و از یک اپلیکیشن چت با یکی از افراد داعش که بمب گذاران انتحاری را استخدام می کند گفتگو داشته است. همچنین او در صفحه فیسبوکش عکس پروفایل خود را به تصویرِ پرچم سیاه و سفید داعش تغییر داده بود و دوپیام در این صفحه منتشر کرده بود که نشان می داد به خلافت داعش پیوسته است. آنروز غروب همسر، پدر و مادرش شاهد این بودند که ماموران، او را درحالیکه به شدت ترسیده بود وارد ماشین می کردند و سرنوشتی که در انتظارش بود زندگی پشت میله های زندان و یا حتی مرگ بود. در دفتر پلیس اورنگ آباد، پلیس ضد تروریسم دسته ای برگه در برابر او قرار دادند که شامل لیست ۲۴۰ سوال بود، اما نه سئوالاتی که مربوط به او و داعش باشد. سئوالاتی را که آنها پرسیده بودند هیچکس تا به حال از او نپرسیده بود! برای مثال آیا شما بصورت آنی و بدون فکر کردن دست به کاری می زنید؟ آیا شما دوست دارید سوار بر اسکیت مسیرها را بپیماید؟ آیا شما زندگی فعال و فانتزی دارید؟ آیا شما فقط برای هیجان آن کارها را انجام می دهید؟ آیا گاهی اوقات مردم را بخاطر کارهایشان مسخره می کنید تا دنباله رو شما شوند؟... حدود هشت ساعت بدون وقفه سئوالات ادامه داشتند. او بدون اینکه خودش بداند تحت یک آزمایش روانشناسی قرار گرفته بود. پرسشنامه در جستجوی این بود تا بفهمد آن فرد تا چه حد افراطی شده است و یا اینکه چقدر آمادگی افراطی شدن را دارد. پس از سئوالها او با غافلگیری دوم روبرو شد، او به خانه اش فرستاده شد و از او خواستند تا هر روز به آنجا مراجعه کند مگر اینکه به او دستور جدیدی بدهند! او تازه ترین موردی بود که وارد برنامه مبارزه با افراط گرایی و ضد تروریسم ماهاراشترا شده بود، پلیس سعی دارد تا با این برنامه افرادی مانند او را که فریب خورده و به مرز تروریست شدن رسیده اند از لبه پرتگاه برگردانند.

به گفته آقای دهنانجای کولکارنی، معاونت پلیس ایالت ماهاراشترا، این برنامه که سه سال است شروع شده است، تا کنون توانسته است ۱۱۴ مرد جوان و ۶ زن را که فریب خورده و تحت تاثیرِ افراط گرایی داعش قرار گرفته بودند را دوباره به جامعه برگرداند. برنامه افراط زدایی و مبارزه با تروریسم ماهاراشترا، به ۲۰۰ نفر دیگرنیز درهمین راستا مشاوره داده است.

به طور سنتی هندوستان از جمله جاهایی بوده است که باوجود اینکه گروههای تروریستی تلاش کرده اند تا از آنجا نیروهای جهادی استخدام کنند اما هند کمترین اعضا را در این گروهها داشته است، پیش تر القاعده و در حال حاضر داعش تنها تعداد کمی از اعضای خود را از این کشور داشته اند. کارشناسان می گویند عوامل متعددی دراین امرنقش دارند. دمکراسی مستحکم  هند که توام با حضور نوعی اسلام فراگیر به عنوان بخشی از این دمکراسی می باشد، عاملی بسیار مهم است. افسران ارشد همچنین می گویند برنامه افراط زدایی ماهاراشترا نیز دارای نقشی محسوس در این راستا به شمار می رود.

روزنامه ایندین اکسپرس

توضیح:

متاسفانه سرخوردگی مسلمانان هند به خصوص جوانان در خصوص نبود فرصت های شغلی و امید به یک زندگی ایده آل و از سوی دیگر تبلیغات وسیع گروه های تکفیری در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و غیره باعث گردیده که جوانان بدون هیچگونه تفکر و پرس و جو جذب این گروه ها شوند.

کد خبر 994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =