در پی درگیری های جمعی که در اوایل این هفته در شمال شرقی دهلی رخ داد ، تا بحال بیش از ۳۵ نفر جان باختند و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند

  •  اعتراضات ضد لایحه اخیر در مورد اصلاحیه شهروندی هند از اواسط ماه دسامبر آغاز شد و این قانون با ۲ مصوبه جدید تحت عنوان NPR و NRC همراه شد. روایتی که بسیاری را ناراحت کرد این بود که ترکیب CAA ، NPR و NRC یک قشر خاص جامعه را هدف قرار داده است. در پی درگیری های جمعی که در اوایل این هفته در شمال شرقی دهلی رخ داد ، تا بحال بیش از ۳۵ نفر جان باختند و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند ، رهبران سیاسی ارشد سخنرانی کردند. در اظهارات آنها نیز بیشتر تاکید بر مقصر بودن آن بود تا اقدامات اعتماد سازی. سه روز پس از آغاز خشونت های جمعی در دهلی ، رئیس جمهور کنگره ، سونیا گاندی خواستار استعفای آمیت شاه وزیر کشور شد و گفت که وی مسئول وضعیت فعلی دهلی است که با واکنش هایی از سوی وزرای حزب حاکم شد.
  •  سونیا گاندی در سخنرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برگزاری جلسه اضطراری کمیته کاری حزب کنگره (CWC) ، پنج سؤال را برای دولت نارندرا مودی مرکز و دولت محلی دهلی مطرح کرد و طبق او هر دو مسئول و پاسخ گوی به خشونت های جمعی در دهلی هستند. سونیا گاندی در پاسخ به سؤالی درباره "سکوت ناشنوای" نخست وزیر نارندرا مودی ، رئیس جمهور رام نات کوویند و معاون رئیس جمهور ونکیا نیدو، اظهار داشت که این "شوک آور" است. کنفرانس مطبوعاتی تا حدودی با تأخیر سونیا گاندی تأثیر گذاشت. دقایقی پس از موضع‌گیری خود علیه دولت، نخست وزیر نارندرا مودی به توییتر رفت و خواستار صلح و برادری در دهلی شد. نخست وزیر مودی با انتشار دو پست در توییتر ، گفت: "بررسی گسترده ای درباره اوضاع حاکم بر بخش های مختلف دهلی وجود داشت. پلیس و سایر آژانس ها برای اطمینان از صلح و عادی سازی فضای شهر کار می کنند." "صلح و آرامش از جمله مبانی اخلاقی ماست. من از خواهران و برادرانم در دهلی خواهش می کنم صلح و برادری را در همه زمان ها حفظ کنند. مهم است که آرامش برقرار باشد و عادی بودن در اولین فرصت احیا شود." یکی از وزرای کابینه مودی گفت: "در چنین مواقعی همه احزاب  باید اطمینان حاصل کنند که صلح حفظ شود. سرزنش کردن دولت سیاست پوچی ست. سیاسی کردن این خشونت اشتباه است." سونیا گاندی بدون ذکر نام بردن رهبران گفت: "بسیاری از رهبران حزب حاکم با سخنان التهابی فضای ترس و نفرت را ایجاد کرده اند."
  •  درخور ذکراست که اعضای حزب بی. جی. پی گفته بودند اگر پلیس دهلی نتواند معترضان اصلاح قانون ضد شهروندی (CAA) از جعفرآباد و چاند باغ در شمال شرق را متفرق کند، به خیابان خواهد آمد" و دیگر دستور هیچ کس را هم گوش نخواهد کرد. و سپس  درگیری ها در دهلی در شامگاه یکشنبه آغاز شد و تا دوشنبه و سه شنبه شدت گرفت. با اینکه دولت با شفاف سازی بیرون آمد و حتی از موقعیت قبلی خود در مورد NPR و NRC نیز صعود کرد. اما این تأثیر چندانی بر معترضان نگذاشت که اعتراضات را کماکان ادامه دادند. البته همان اعضا و احزاب سیاسی و مجلس هند که موقع رای گیری در پارلیمان یا تایید کردند و یا شریک نشدند دیگر امروزها به نوعی  از معترضان حمایت می کنند.
  •  لازم به ذکر است که در این درگیری که علیه این مصوبه رخ داد دولت مرکزی نقش خود را به پلیس محدود کرد و  پلیس دهلی در آن به دلیل عدم تجربه کافی و راهنمایی های لازم ناکارآمد شد. پلیس یا اقدام به سرکوب بیش از حد کرده و یا ترجیح داده است که دست های خود را تمیز نگه دارد.
  •  در این روند، پلیس نه تنها در کشته ها و زخمی ها بی تاثیر نبود، بلکه اعتبار خود را  نیز از دست داد. گزارش هایی که به نقل از هر دو طرف شورشیان هندو و مسلمان در دهلی نو شرقی است، می گویند که مردم به توانایی پلیس دهلی در مقابله با اوضاع فعلی جمعی اعتماد کمتری دارند. اسلحه های مارک دار جلوی پرسنل پلیس دهلی ، بازتاب و چگونگی برخورد پلیس، اعتبار و اقتدارش را نشان می دهد داد. باتوجه به تعدادی از فیلم ها، آشوبگران به راحتی به  گروه دیگری سنگ می زدند، آن هم از طرفی که پلیس در آن حضور دارد! به نظر می رسید که یا پلیس نیست یا با آنها همدست است. اعتراض یک حق اساسی است که شامل حق شنیده شدن نیز می شود اما اراذل و اوباش ها آماده شورش بودند  هنگامی که عناصر آشوبگر و معترضین مصوبه اخیربه جاده ها برخورد کردند، سیاست برنده شد. فعلا مقامات بیمارستان گفته اند که تا چهارشنبه، حداقل ۲۵ نفر در بیمارستان ها جان خود را از دست داده اند و  بیشتر زخم ها ناشی از اسلحه بوده است. چندین شاهد گفته اند که این آتش سوزی مستقیم از طرف مأموران پلیس به وجود آمده و کشته شدگان شامل هندوها و همچنین مسلمانان بودند. اگرچه اموال متعلق به هندوها سوزانده شدند ، اما تخریب بسیار سنگین متعلق به مسلمانان بود. در مناطق مسلمان ، خانه ها، فروشگاه ها و مغازه ها تخریب شد و کل بازارها سوزانده شد. ده ها تن از ساکنان مسلمان ، مأموران پلیس را متهم کردند که در جریان وقوع تخریب، ایستاده بودند. با گذشت شب چهارشنبه ، چند حمله پراکنده نیزگزارش شد ، اما ضرب وشتم در آن سطح نبوده است و  پلیس که اکنون با اسلحه‌های تهاجمی مسلح شده بود ، با نیروهای نظامی و شبه نظامی تقویت شده است.

کد خبر 1014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =