خانم شاتو گارکوی ۱۸ ساله محجبه ، مسابقه دوشیزه زیبای نیجریه را در سال ۲۰۲۱ برنده شد. این اقدام که برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مسابقه بی سابقه است ، واکنش های متفاوتی را از سوی نیجریه ها به دنبال داشته است

خانم شاتو گارکوی ۱۸ ساله محجبه ، مسابقه دوشیزه زیبای نیجریه را در سال ۲۰۲۱ برنده شد. این اقدام که برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مسابقه بی سابقه است ، واکنش های متفاوتی را از سوی نیجریه ها به دنبال داشته است. این مسابقه ۴۴ امین مسابقه از نوع خودش است که در نیجریه از سال ۱۹۵۷ برگزار می شود . این اولین بار نیست که یک مسلمان محجبه در مسابقه زیبایی شرکت می کند.در سال ۲۰۱۳، یک نیجریه‌ای به نام اوبابی عایشه آجیبولا، در جاکارتا پایتخت اندونزی، که دارای بیشترین جمعیت مسلمان در جهان است که برنده جایزه دوشیزه   زیبای جهان شد. خانم شاتو گارکوی اهل ایالت کانوی مسلمان نشین از شمال کشور نیجریه است . دوشیزه نیجریه جدید برنده N۱۰m، اقامت ۱ ساله در یک آپارتمان لوکس، یک ماشین کاملاً جدید و دیگر فرصت های نظیر عنوان سفیر برای نام تجاری جذاب شد.

بدنبال برگزاری مسابقه دوشیزه زیبای نیجریه در سال ۲۰۲۱ و انتخاب شاتو گارکو از ایالت مسلمان نشین کانو، والدین ایشان ممکن است در آینده توسط پلیس هیسباه در ایالت کانو دستگیر شوند . چون  شرکت در مسابقه زیبایی در اسلام ممنوع است.  گارکو، یک بومی محجبه ۱۸ ساله از ایالت کانو، اخیراً در چهل و چهارمین مسابقه انتخاب دوشیزه نیجریه برنده شده است . پلیس ایالت کانو معروف به هیسبا گفت برگزاری این مسابقه در نیجریه "غیرقانونی و مغایر" با اعتقادات اسلامی است . شایان ذکر است پلیس هیسبا آژانسی است که برای اجرای قوانین شریعت در ایالت های شمالی نیجریه تأسیس شده است.  هارونا ابن سینا فرمانده هیسبا در ایالت کانو گفت براساس شریعت اسلام ، زیبایی یک زن را فقط باید شوهر، والدین و فرزندانش ببینند،باستثنای قسمت هائی که برعموم آشکار است .بنابرین مسابقه زیبایی حرام است. سینا همچنین گفت که پلیس هیسباه تایید کرده است که والدین گارکو در کانو زندگی می کنند و به زودی به خاطر نقشی که دخترشان در این مسابقه زیبایی ایفا کرده است ، بازداشت و بازجویی خواهند شد. او اما فاش نکرد که گارکو و والدینش چه زمانی به دلیل آنچه که او نقض مقررات اسلامی است بازجویی خواهند شد . گفته پلیس نسبت به این رویداد بازتاب های متفاوتی و گاها متضادی را به همراه داشته است.  پلیس اسلامی در آگوست ۲۰۲۱ اشتراک‌گذاری عکس‌های دختر امیر کانو زهرا بایرو را که با یوسف بوهاری پسر رئیس‌جمهور نیجریه ازدواج کردند را نیز ممنوع کرده بود  و گفته بودند  که این یک گناه است.  در حال حاضر پلیس هیسباه طراحان مد، سوپرمارکت ها و صاحبان بوتیک ها را که از مانکن برای نمایش لباس استفاده میکنند را در ایالت کانو منع کرده است و انها را خلاف احکام اسلامی می داند و موجب نشر افکار غیراخلاقی در بین مردم می شود .

توضیح :

برخی از کاربران حضور این خانم محجبه را برای دین و خود ایشان مضر دانستند و برخی دیگر آنرا سیاسی به جهت وضعیت نابسامان ایالت های مسلمان نشین در شمال کشور نیجریه قلمداد کردند و برخی دیگر نیز مسلمان بودن را مانعی برای فعالیت های اجتماعی و حضور در رویداد های مختلف کشور ندانستند . برخی دیگر این نوع حجاب را ظاهری دانستند . آنچه در این اظهار نظر ها خیلی آشکار است ، تحلیل این رویداد بصورت افراطی با رویکرد دینی و یا با رویکرد سکولاریزم است که همگی نشان از عادت به یک رویه ثابت در سنوات گذشته است . (۲ دی)

https://nigeriaworld.com/news/source/۲۰۲۱/dec/۲۲/۴۰.html

https://muslimnews.com.ng/۲۰۲۱/۱۲/۱۸/mixed-reactions-trail-emergence-of-hijab-wearing-model-as-winner-of-۲۰۲۱-miss-nigeria-pageant/

کد خبر 10248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =