دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز تحقیقات "ژئوهیدرولوژی" شورای ملی تحقیقات ایتالیا، تفاهم نامه ای با هدف همکاری در حوزه مدیریت مخاطرات فرونشست منعقد نمودند.

دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز تحقیقات "ژئوهیدرولوژی" شورای ملی  تحقیقات ایتالیا، تفاهم نامه ای با هدف همکاری در حوزه مدیریت مخاطرات فرونشست منعقد نمودند. فعالیت های مرکز تحقیقات "ژئوهیدرولوژی" شورای ملی تحقیقات ایتالیا بر مدیریت مخاطرات فرونشست؛ فروچاله؛ فرسایش و ... متمرکز است و مطابق تفاهم‌نامه ای که با دانشگاه فردوسی مشهد منعقد نموده، طرح های پژوهشی مشترک؛ اعطاء فرصت های مطالعاتی؛ تبادل استاد و دانشجو و دیگر همکاری ها با دانشگاه فردوسی مشهد، جهت هم افزایی و هم اندیشی در مدیریت چالش‌های زیست محیطی و بحران زیست بوم‌های ایران را به انجام خواهد رساند. فرسایش؛ حفاظت و احیاء خاک؛ تخریب خاک و "اکوژئومورفولوژی"؛ مدل سازی مخاطرات فرسایش زیرزمینی و تونلی؛ فرونشست و گسترش فروچاله‌ها و مدیریت بحران و حل آن ‌ها، محور های اصلی همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز تحقیقات "ژئوهیدرولوژی" شورای ملی  تحقیقات ایتالیا، پس از انعقاد این تفاهم نامه خواهد بود؛ که جهت اجرایی نمودن آن، تبادل استاد و دانشجو؛ برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های تخصصی دانش افزایی؛ همایش ها و طرح های پژوهشی مشترک؛ انتقال  تجربه و به اشتراک گذاری امکانات؛ ابزار و تجهیزات پژوهشی و ...؛ در مفاد تفاهم نامه مذکور پیش بینی گردیده است. دکتر عادل سپهر؛ دانشیار دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و مدیر گروه پژوهشی مخاطرات محیطی و مدیریت "اکوسیستم" پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، هماهنگ کننده و رابط علمی این دانشگاه با طرف ایتالیایی، در انعقاد این تفاهم نامه توسط رییس دانشگاه فردوسی مشهد و رییس مرکز تحقیقات "ژئوهیدرولوژی" شورای ملی تحقیقات ایتالیا بوده است.

ملاحظات: مسأله تغییرات اقلیمی و بحران های زیست محیطی، یکی از مسایل مبتلا به بسیاری از کشورها، از جمله ج.ا.ایران است؛ که بهره گیری از توان هم افزایی؛ به ویژه با کشورهای پیشرو در این عرصه، نظیر کشور ایتالیا، می تواند در یافتن راه های مواجه و برون شد از آن نقش بهره ور و کارایی ایفاء نماید. شورای ملی تحقیقات ایتالیا در سال ۱۹۲۳ م. بنیاد یافته و مرکز اصلی آن در شهر رم، همکاری با ۱۱۰ مؤسسه تحقیقات و ۳۳۰ شعبه و آزمایشگاه در سراسر ایتالیا، از جمله مرکز تحقیقات "ژئوهیدرولوژی" را پوشش می دهد. علوم زمین و فن آوری های زیست محیطی؛ مهندسی و فن آوری اطلاعات و ارتباطات و فن آوری انرژی و حمل و نقل؛ علوم انسانی اجتماعی و میراث فرهنگی؛ شیمی و فن آوری مواد؛ علوم زیست-کشاورزی غذایی و علوم زیست پزشکی بخش های تحقیقاتی این شورا را تشکیل می دهند. این شورا با هدف تبادل محقق؛ اجرای طرح های مشترک تحقیقاتی و همکاری های آموزشی، پیش از این، تفاهم نامه هایی را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه صنعتی شریف ج.ا.ایران به امضاء رسانده، و شعبه های شورا در شهرهای تورین و پروجا ایتالیا نیز به ترتیب، در خصوص ویروس شناسی گیاهی و کشت درختان زیتون، با دانشگاه اصفهان؛ و مؤسسه ملی ژنتیک و زیست فناوری تهران، تفاهم نامه هایی را به امضاء رسانده اند که در بند ۳ فصل ۲ سند برنامه اجرایی همکاری های فرهنگی ج.ا.ایران و ایتالیا نیز به آن ها اشاره گردیده است.

کد خبر 10502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =