تفاهم نامه همکاری های علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ج.ا.ایران و فرهنگستان"ویواریوم" (Vivarium Nuovum) شهر"فراسکاتی" (Frascati) ایتالیا به امضاء رسید.

تفاهم نامه همکاری های علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ج.ا.ایران و فرهنگستان"ویواریوم"  (Vivarium Nuovum) شهر"فراسکاتی" (Frascati) ایتالیا، توسط  دکتر حسینعلی قبادی رییس وقت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ج.ا.ایران و پروفسور "لوییجی میرالیا" (Luigi Miraglia) مدیر فرهنگستان "ویواریوم"  شهر "فراسکاتی" ایتالیا به امضاء رسید. مطابق این تفاهم نامه در چهار چوب کلی تبادل استاد و دانشجو؛ اعطاء فرصت های مطالعاتی متقابل و انجام تحقیقات و برگزاری همایش های مشترک؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ج.ا.ایران متعهد گردیده، یک استاد فلسفه اسلامی مسلط به زبان انگلیسی را، برای برگزاری یک دوره آموزشی فشرده فلسفه اسلامی به مدت ۱ هفته به فرهنگستان "ویواریوم" اعزام نماید و فرهنگستان "ویواریوم" نیز متقابلاً، سه دانش پژوه ایرانی علاقه مند به شرکت در یک دوره تخصصی آموزش زبان های یونانی و لاتین را، با اعطاء فرصت مطالعاتی شامل معافیت از پرداخت شهریه و تأمین اقامتگاه رایگان پذیرش می نماید. مذاکرات اولیه در این خصوص، پیرو سفر آبان ماه ۱۳۹۹ محمد تقی امینی رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا به شهر "فراسکاتی" و بازدید از فرهنگستان "ویواریوم" و ملاقات با پروفسور "لوییجی میرالیا" مدیر این فرهنگستان انجام یافته بود؛ که پس از پایش و تحقیق به انتخاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ج.ا.ایران به عنوان همتای فرهنگستان مذکور، رایزنی با مسؤلین این پژوهشگاه؛ هماهنگی تنظیم پیش نویس تفاهم نامه و تبادل آن و در نهایت پیگیری امضاء متن نهایی این تفاهم نامه انجامید. این فرهنگستان همچنین، اعلام آمادگی نموده بود، بخشی از کتابخانه خود را، در صورت تأمین منابع توسط رایزنی فرهنگی، به کتب و دیگر محصولات چندرسانه ای در حوزه ایران شناسی؛ فلسفه اسلامی؛ و فرهنگ و ادب فارسی اختصاص دهد؛ که با هماهنگی و پیگیری رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا، تأمین این منابع نیز انجام یافت.

ملاحظات: آکادمی "ویواریوم"  که حدود ۴۰ سال پیش، توسط مدیر فعلی آن؛ پروفسور "لوییجی میرالیا"  در شهر ناپل بنیاد؛ و سال ۲۰۰۹ م. به ویلای تاریخی "فالکونیِری" (Villa Falconieri) شهر "فراسکاتی"  در حومه شهر رم نقل مکان یافته؛ به عنوان یکی از معتبر ترین فرهنگستان های آموزش زبان و ادبیات یونانی و لاتین(ویژه آقایان) در اروپا، هر ساله ۵۰ دانشجوی پسر ۲۴-۱۷سال از کشورهای مختلف را، با برگزاری یک آزمون ورودی برخط؛ با معافیت از پرداخت شهریه؛ تامین اقامتگاه و پذیرایی، برای یک دوره یکساله مشتمل بر برنامه آموزشی فشرده(شش روز در هفته) زبان و ادبیات یونانی و لاتین، پذیرش و پانسیون می نماید. این آکادمی توسط وزارت آموزش؛ دانشگاه و تحقیقات ایتالیا به رسمیت شناخته شده و بیش از یک میلیون یورو بودجه سالانه دریافت می نماید، و گواهی نامه های آن اعتبار بین المللی دارد. این فرهنگستان  همچنین، از یک اقامتگاه؛ سالن اجتماعات؛ کتابخانه ای مشتمل بر ۹۰ هزار عنوان کتاب؛ و مرکز انتشاراتی فعال در حوزه نشر کتب مرجع کمک آموزشی زبان های یونانی و لاتین برخوردار است.

کد خبر 10508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =