در قزاقستان مردم صرف نظر از دین و اعتقادات، آزاد هستند. دین و دولت از همدیگر جدا است. حدود ۷۰% مردم کشور مسلمان هستند، حدود ۲۶ % از مردم خود را مسیحی می دانند و ۴ % از جمعیت به سایر ادیان تعلق دارند.

در مقدمه قانون جمهوری قزاقستان "درباره فعالیت های دینی و انجمن های مذهبی" آمده است: جمهوری قزاقستان خود را به عنوان یک کشور دموکراتیک و سکولار اعلام می کند، حق آزادی وجدان را برای همگان تا کید می کند، حقوق برابر را برای هر نفر صرف نظر از عقاید وی، تضمین می کند، نقش تاریخی مذهب حنفی دین اسلام و مسیحیت ارتدکس را در توسعه فرهنگ و زندگی معنوی مردم قزاقستان به رسمیت می شناسد، به سایر ادیان احترام می گذارد تا جایی که با میراث معنوی مردم قزاقستان هماهنگ باشد، همچنین قزاقستان اهمیت توافق بین ادیان، بردباری مذهبی و احترام به اعتقادات مذهبی مردم را محترم می شمارد .

در قزاقستان مردم صرف نظر از دین و اعتقادات، آزاد هستند. دین و دولت از همدیگر جدا است. حدود ۷۰% مردم کشور مسلمان هستند، حدود ۲۶ % از مردم خود را مسیحی می دانند و ۴ % از جمعیت به سایر ادیان تعلق دارند.

تضمین آزادی مذهب توسط دولت:

اصل آزادی وجدان و مذهب در قانون اساسی جمهوری قزاقستان در قانون فعالیتهای دینی و انجمنهای مذهبی و سایر مقررات منعکس شده است. در کشور تمام ضمانت های لازم دولتی و قانونی برای اطمینان از آزادی  مردم در انتخاب دین در نظر گرفته شده است.

جدایی دولت از دین:

در ماده ۱ قانون اساسی جمهوری قزاقستان آمده است: جمهوری قزاقستان خود را به عنوان یک کشور دموکراتیک ،وسکولار می شناسد که بالاترین ارزش های آن انسان، زندگی، حقوق و آزادی های وی است. قزاقستان به عنوان کشور سکولار نسبت به ادیان بی طرف است ، هیچ نظم اعتقاداتی را به عنوان یک ایدئولوژی رسمی نمی پذیرد. اما "بی طرف بودن" به این معنی نیست که دولت با ادیان مخالف است یا نسبت به آنها بی تفاوت است.

گفتگوی بین ادیان :

در طول سال های استقلال، در قزاقستان الگوی منحصر به فردی از جامعه مبنی بر گفتگوی بین ادیان را شکل  داده است تاجایی که در سراسر جهان به عنوان "راه قزاقستان" شناخته شده است. صلح، گفتگوی فرهنگ ها و ادیان در قزاقستان منصفانه به پیش می رود به علاوه قزاقستان مبتکر کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی می باشد.

تعامل دولت و دین:

دولت و ادیان در بسیاری از حوزه ها همکاری می کنند. دین در قزاقستان به طور فعال در بسیاری از امور مهم اجتماعی این کشور حضور داردف دین اعتماد به مقامات را به مردم تلقین می نماید و از اعتقاد به مشروعیت و انصاف سیاست های دولت حمایت می کند. ادیان، دین مردم این کشور را به عشق و احترام به میهن مشترک، مهرورزی و درک متقابل ، رفتارهای مثبت اجتماعی و سیاسی در رابطه با قدرت دولتی، تشویق می کنند. از این نظر دین یکی از ستون های قوی دولت و جامعه است که موجب تضمین وحدت آنها می شود و مهمترین ویژگی های معنوی را در مسیر توسعه پایدار فراهم می سازد .

آموزش دینی:

فعالیت موسسات آموزش دینی در کشور مجاز می باشد. مدارسی که با نظر اداره مسلمانان قزاقستان اداره می شود  و موقعیت مدارس متوسط را دارداین امکان را فراهم می سازد تا به دانشجویان نه تنها آموزش دینی، بلکه آموزش سکولار نیز ارائه شود. 

۷/۱/۱۳۹۹

kazislam.kz 

کد خبر 1103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =