نیجریه و آمریکا و پیمان کاهش قاچاق غیرقانونی آثار باستانی

الحاجی لای محمد وزیر اطلاعات و فرهنگ نیجریه و مری بت لئونارد سفیر آمریکا در این کشور ، این موافقتنامه را به نیابت از دو کشور امضاء کردند . الحاجی محمد گفت: بر اساس این توافقنامه، آثار باستانی نیجریه که بدون مجوز به آمریکا وارد می شود، در مرزهای آمریکا ضبط و بدون انجام کار تشریفات اداری و قضایی به نیجریه بازگردانده خواهد شد . ایشان معتقدند براساس این توافق ، غارت آثار باستانی ، قومی و فرهنگی کشور کاهش خواهد یافت .

این قرارداد برای یک دوره پنج ساله بوده که با توافق طرفین برای سال های آتی قابل تمدید خواهد بود. ایشان از دیگر کشورهای دوست نیجریه خواست که برای جلوگیری از واردات غیرقانونی آثار باستانی با این کشور مثل امریکا تفاهم نامه امضا کنند. شایان ذکر است در این مراسم وزیر امورخارجه و رئیس کمیسیون ملی موزه ها و آثار تاریخی نیجریه نیز حضور داشتند .

سفیر کشور آمریکا در این کشور اعلام کرد ، ایالات متحده برای حفظ آثار و مکان‌های فرهنگی نیجریه بیش از یک میلیون دلار هزینه کرده است. به عنوان مثال درسال گذشته برای بررسی دیجیتالی کردن معبد بوسانیین واقع در اوسون اوسوگبو قراردادی با اعتبار 125 هزار دلار امضا کردم تا به متخصصان محلی در زمینه ابزارهای دیجیتال و مدیریت میراث فرهنگی آموزش لازم داده شود.

نظرکارشناسی و تحلیلی :

همانطوریکه در گزارش های قبلی اعلام گردید، هزینه آشکار آمریکا در کشور نیجریه در حوزه فرهنگ و امور خیرخواهانه بیش از4 میلیون دلار در سال است که فقط یک قلم آن توسط سرکنسولگری آمریکا در لاگوس بیش از 1 میلیون دلار بود که گزارش آن به مرکز اعلام گردید. بنابرین در انجام فعالیت های فرهنگی در عرصه های بین المللی علاوه موثر بودن کیفیت و رویکرد های بنیادین در این خصوص ، میزان و اعتبار اختصااص یافته نیز بسیار مهم است . به عبارت دقیق تر، نقش میزان اعتبارات اختصاص یافته در فعالیت های فرهنگی ، همان نقش سوخت اولیه را برای یک پرتاب بلند بازی می کند .

 https://fmic.gov.ng/nigeria-us-sign-pact-to-reduce-illicit-trafficking-of-ancient-arts/

کد خبر 11188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =