۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
 هنر شیشه‌گری در شرق آلمان

سازمان ملل متحد، سال ۲۰۲۲ را سال بین‌المللی هنر شیشه‌گری اعلام کرده است. هنر شیشه‌گری یکی از قدیمی‌ترین صنایعی است که بشر به آن اشتغال داشته است. برخی شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این هنر چهار هزار سال قدمت دارد.

سازمان ملل متحد، سال ۲۰۲۲ را سال بین‌المللی هنر شیشه‌گری اعلام کرده است. هنر شیشه‌گری یکی از قدیمی‌ترین صنایعی است که بشر به آن اشتغال داشته است. برخی شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این هنر چهار هزار سال قدمت دارد. هنر شیشه‌گری قرن‌ها در بسیاری از ایالت‌های آلمان مانند تورینگن، زاکسن-آنهالت و زاکسن نیز وجود داشته است. در این ایالت‌ها که در شرق آلمان واقع شده‌اند، کارگاه‌ها و کارخانه‌های شیشه‌سازی و موزه‌های مربوط به محصولات شیشه‌ای وجود دارند که مقصد جذابی برای گردشگران هستند. در گزارش پیش‌رو، به معرفی کارگاه‌های تولید شیشه‌های دست‌ساز و موزه‌های مربوط به نگهداری اشیا شیشه‌ای در شرق آلمان پرداخته‌ایم:

موزه هنر شیشه‌ای شهر لاوشا

موزه هنر شیشه‌ای شهر لاوشا در ایالت تورینگن که قدیمی‌ترین موزه ویژه شیشه در سراسر آلمان به شمار می‌رود، مجموعه مهمی از محصولات شیشه‌ای را در خود جای داده است. جالب است بدانید که در ماه مارس ۲۰۲۱،  آثار شیشه‌ای دست‌ساز و تزئینی درخت کریسمس شهر لاوشا در بخش ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد. موزه هنر شیشه لاوشا در سال ۱۹۰۳ افتتاح شده و در آن، محصولات شیشه‌ای متعلق به تورینگن از اواخر قرون وسطی تا امروز به نمایش درآمده است.

موزه شیشه در شهر وایسواسر

یکی از مهم‌ترین موزه‌های مربوط به محصولات شیشه‌ای آلمان در شهر وایسواسر در ایالت زاکسن قرار دارد. این موزه در واقع در ویلای خانواده کارآفرین جلزدورف قرار دارد که از سال ۱۸۷۷ یک کارخانه شیشه‌گری را در شهر ویسواسر اداره می‌کنند. امروزه این موزه تاریخچه صنعت شیشه لوسیتز( ناحیه‌ای در اروپای مرکزی) را با بیش از ۶۰ هزار اثر نشان می‌دهد. علاوه بر این، نمایشگاه دائمی موزه، اطلاعاتی در مورد اهمیت شیشه، تاریخ آن، کارگاه‌ها و ابزارهای تولید، پردازش و تکمیل شیشه به علاقمندان ارائه می‌دهد. همچنین آثاری که توسط طراحان مهمی مانند ویلهلم واگنفلد و فردریش بوندتزن شکل گرفته‌اند، در این موزه، به نمایش درآمده است.

کارگاه شیشه‌سازی ووژیتسای علیا

یکی از مهم‌ترین مراکز تولید شیشه در آلمان نیز کارگاه شیشه‌سازی ووژیتسای علیا در شهر گورلیتز در ایالت زاکسن است. بازدیدکنندگان از این کارگاه به خوبی می‌توانند با هنر شیشه‌گری آشنا شوند. همچنین در کارگاه شیشه‌سازی ووژیتسای علیا، اشیاء شیشه‌ای وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. علاوه بر این، بخشی برای خرید محصولات شیشه‌ای در این کارگاه وجود دارد.

کارگاه شیشه‌سازی در لایپزیگ

کارگاه شیشه‌سازی مرکز فرهنگی اجتماعی “ورک۲” در جنوب لایپزیگ نیز مرکز جالبی برای ساخت شیشه است. اعضای این کارگاه با دمیدن در شیشه، اشیای شیشه‌ای مختلفی به وجود می‌آورند. از این‌رو، کودکان، جوانان و بزرگسالان با حضور در آن، می‌توانند بینش خوبی در مورد هنر و صنعت شیشه پیدا کنند. مسئولان کارگاه شیشه‌سازی “ورک ۲”، همچنین حقایق جالبی در مورد تاریخچه شیشه‌سازی به علاقمندان ارائه می‌دهند. همچنین بخشی در کارگاه وجود دارد که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند به صورت عملی دمیدن در شیشه‌ها را امتخان کنند.

گالری شیشه در قلعه خندقی کلافنباخ

گردشگران در شهر کمنیتس معمولا بازدید از گالری شیشه ای ولفگروبر در قلعه خندقی کلافنباخ را از دست نمی‌دهند. در این گالری، اشیای شیشه‌ای دست‌ساز و منحصر به فرد وجود دارد. بازدیدکنندگان از این گالری در هر سنی می‌توانند علاوه بر تماشای آثار گالری و یادگیری تئوری ذوب و هنر برش شیشه،  اثر هنری کوچک خود را نیز ایجاد کنند.

کارخانه شیشه‌سازی در درنبورگ

یکی از کارخانه‌های شیشه‌سازی فعال در آلمان، کارخانه هارتس کریستال در شهر درنبورگ است.  این کارخانه، تولیدات جالب و هیجان انگیزی در زمینه محصولات شیشه‌ای دارد. در تور ماجراجویی این کارخانه، بازدیدکنندگان می‌توانند درباره منشاء و پردازش مواد خام اطلاعات مفیدی کسب کنند و نحوه خلق محصولات شیشه‌ای را فرا گیرند. پس از آن، بازدیدکنندگان می‌توانند تحت آموزش یک فرد حرفه‌ای، اثری هنری مانند پنجره‌های رنگی و ظروف شیشه‌ای بسازند.

موزه محصولات شیشه‌ای شات

از دیگر موزه‌های جذاب آلمان می‌توان به موزه محصولات شیشه‌ای شات در ینا اشاره کرد. این موزه، بینش خوبی در مورد محصولات شیشه‌ای و تاریخچه فناوری موجود در موزه شات به علاقمندان ارائه می‌دهد. در این موزه همچنین دوره‌های آموزشی برای علاقمندان برگزار می‌شود. کودکان نیز می‌توانند روی بلوک‌های شیشه ای نقاشی کنند و یا با شیشه، کاردستی بسازند.

اتاق شیشه‌ای اوبرهوف

اتاق شیشه‌ای اوبرهوف نیز مکان دیگری برای آشنایی با هنر شیشه‌گری است. در این اتاق، بازدیدکنندگان می‌توانند شیشه‌گران را از نزدیک ببینند و با نحوه ساخت لوله‌ها و میله‌های شیشه‌ای و تبدیل آن‌ها به آثار هنری رنگارنگ آشنا شوند. همچنین کودکان و بزرگسالان در این اتاق، حقایق جالبی در مورد هنر شیشه‌گری تورینگن فرا می‌گیرند.

منبع: شبکه رادیو و تلویزیون مرکز آلمان

لینک گزارش:

https://www.mdr.de/kultur/ausflug-tipps/glaskunst-sachsen-anhalt-thueringen-sachsen-100.html

کد خبر 11303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =